משרד האנרגיה והתשתיות פרסם היום (ראשון) להערות הציבור מסמך ייחודי וראשון מסוגו, המתאר באופן שיטתי ומפורט את כלל שלבי הרישוי וההקמה של מתקני אנרגיה מתחדשת ומתקני אגירה ברחבי הארץ – זאת במטרה להנגיש את המידע לציבור, לצמצם חסמים בירוקרטיים, ולהקל על יזמים ויזמיות הפועלים בתחום האנרגיה.
המסמך נועד לעשות סדר בסבך הדרישות הרגולטוריות, ליצר ודאות רגולטורית, ולהוות בסיס לתהליך עומק המשכי של הנגשת רגולציה, הסרת חסמים והאצת הקמת מתקנים בדרך ליעד של 30% אנרגיה מתחדשת בשנת 2030. המסמך ממפה 23 תהליכים שונים להקמת מתקנים סולאריים ומתקני אגירה, וכולל ניתוח של עשרות נהלים ורגולציות, ומיפוי של מאות פעולות נדרשות להקמת המתקנים.

בנוסף, לראשונה בוצע ניתוח מעמיק של החסמים הרגולטוריים הרוחביים והפרטניים המעכבים את קידום שוק האנרגיה המתחדשת. החסמים מופו על פי ארבעה קריטריוני רוחב: בירוקרטיה, אחידות בין רגולטורים, דיגיטציה, והנגשת מידע. מתוך כך גובשו המלצות רוחביות למערכת הממשלתית כולה, לצד המלצות ייעודיות לכל גוף במטרה לפשט תהליכים, להקל על היזמים ולהאיץ את הקמת המתקנים.
בהמשך לפרסום המסמך להערות הציבור, משרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי ימשיך ויקדם את המהלך בשלושה כיוונים מרכזיים:
• פיתוח מערכת דיגיטלית להנגשת המידע הרגולטורי, באופן פשוט ומותאם אישית.
• קידום שיתוף פעולה והעמקת העבודה עם הגופים רגולטורים לצורך הסרת חסמים, טיוב רגולציה, הבהרת דרישות ועדכון מידע.
• בחינת השלב הבא בפיתוח – יצירת מערכת אחודה מסוג One Stop Shop שתאפשר ליזמים לנהל את תהליך ההקמה כולו במקום אחד, בשפה אחת, בשקיפות מלאה ובמהירות.

כמו כן, משרד האנרגיה והתשתיות קורא ליזמים, בעלי מקצוע, רשויות מקומיות, גופים ממשלתיים והציבור הרחב להיות חלק מאחד המהלכים המשמעותיים השנה לקידום האנרגיה המתחדשת. ניתן להעביר התייחסויות למסמך עד ליום ראשון 17.8.25 בשעה 10:00.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "פרסום המסמך הוא צעד חשוב שיהפוך התקנת פאנלים סולאריים ומתקני אגירה לפשוט הרבה יותר ויסייע להגיע ליעד של 100 אלף גגות סולאריים חדשים. התקנת פאנלים סולאריים מאפשרת לבעלי הגגות ליהנות מהכנסה כספית נוספת ולצרוך חשמל בשעות חירום, והיא מגדילה את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, תוך ייצור חשמל שאינו מזהם לטובת בריאותם של כלל האזרחים".
