accessibility-icon
share-icon
צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90

לראשונה: מדריך מסודר להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת בישראל

דביר כהן

דביר כהן

כד תמוז ה'תשפה (20.07.25)

0

like

0

dislike

משרד האנרגיה והתשתיות פרסם להערות הציבור מסמך ייחודי וראשון מסוגו, המתאר באופן שיטתי ומפורט את כלל שלבי הרישוי וההקמה של מתקני אנרגיה מתחדשת ומתקני אגירה ברחבי הארץ • המסמך נועד להנגיש את המידע לציבור, לצמצם חסמים בירוקרטיים ולהקל על יזמים ויזמיות הפועלים בתחום האנרגיה


משרד האנרגיה והתשתיות פרסם היום (ראשון) להערות הציבור מסמך ייחודי וראשון מסוגו, המתאר באופן שיטתי ומפורט את כלל שלבי הרישוי וההקמה של מתקני אנרגיה מתחדשת ומתקני אגירה ברחבי הארץ – זאת במטרה להנגיש את המידע לציבור, לצמצם חסמים בירוקרטיים, ולהקל על יזמים ויזמיות הפועלים בתחום האנרגיה.

המסמך נועד לעשות סדר בסבך הדרישות הרגולטוריות, ליצר ודאות רגולטורית, ולהוות בסיס לתהליך עומק המשכי של הנגשת רגולציה, הסרת חסמים והאצת הקמת מתקנים בדרך ליעד של 30% אנרגיה מתחדשת בשנת 2030. המסמך ממפה 23 תהליכים שונים להקמת מתקנים סולאריים ומתקני אגירה, וכולל ניתוח של עשרות נהלים ורגולציות, ומיפוי של מאות פעולות נדרשות להקמת המתקנים.

maximize-image
images-count1+
חוות טורבינות רוח ברמת הגולן | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בנוסף, לראשונה בוצע ניתוח מעמיק של החסמים הרגולטוריים הרוחביים והפרטניים המעכבים את קידום שוק האנרגיה המתחדשת. החסמים מופו על פי ארבעה קריטריוני רוחב: בירוקרטיה, אחידות בין רגולטורים, דיגיטציה, והנגשת מידע. מתוך כך גובשו המלצות רוחביות למערכת הממשלתית כולה, לצד המלצות ייעודיות לכל גוף במטרה לפשט תהליכים, להקל על היזמים ולהאיץ את הקמת המתקנים.

בהמשך לפרסום המסמך להערות הציבור, משרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי ימשיך ויקדם את המהלך בשלושה כיוונים מרכזיים:

• פיתוח מערכת דיגיטלית להנגשת המידע הרגולטורי, באופן פשוט ומותאם אישית.

• קידום שיתוף פעולה והעמקת העבודה עם הגופים רגולטורים לצורך הסרת חסמים, טיוב רגולציה, הבהרת דרישות ועדכון מידע.

• בחינת השלב הבא בפיתוח – יצירת מערכת אחודה מסוג One Stop Shop שתאפשר ליזמים לנהל את תהליך ההקמה כולו במקום אחד, בשפה אחת, בשקיפות מלאה ובמהירות.

maximize-image
images-count1+
פאנלים סולאריים בנגב | צילום: משה שי, פלאש 90

כמו כן, משרד האנרגיה והתשתיות קורא ליזמים, בעלי מקצוע, רשויות מקומיות, גופים ממשלתיים והציבור הרחב להיות חלק מאחד המהלכים המשמעותיים השנה לקידום האנרגיה המתחדשת. ניתן להעביר התייחסויות למסמך עד ליום ראשון 17.8.25 בשעה 10:00.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "פרסום המסמך הוא צעד חשוב שיהפוך התקנת פאנלים סולאריים ומתקני אגירה לפשוט הרבה יותר ויסייע להגיע ליעד של 100 אלף גגות סולאריים חדשים. התקנת פאנלים סולאריים מאפשרת לבעלי הגגות ליהנות מהכנסה כספית נוספת ולצרוך חשמל בשעות חירום, והיא מגדילה את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, תוך ייצור חשמל שאינו מזהם לטובת בריאותם של כלל האזרחים".

עקבו אחרינו גם ב-Google News