שר החוץ של פנמה, חאבייר מרטינס-אצ'ה, הבהיר היום בריאיון לסוכנות הידיעות האירופית Euronews כי למרות שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארה"ב, מדינתו לא ויתרה על ריבונותה, ולא תאפשר נוכחות קבועה של כוחות חמושים זרים בשטחה
שר החוץ של פנמה, חאבייר מרטינס-אצ'ה, הבהיר היום (שלישי) בריאיון לסוכנות הידיעות האירופית Euronews כי למרות שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארה"ב, מדינתו לא ויתרה על ריבונותה, ולא תאפשר נוכחות קבועה של כוחות חמושים זרים בשטחה. לדבריו, התרגילים המשותפים המתקיימים כעת עם האמריקנים הם זמניים ונועדו להיערכות מול איומים כמו פשע מאורגן וסחר בסמים.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: REUTERS/Nathan Howard
ההבהרות מגיעות ברקע איומיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להשתלט על תעלת פנמה, שלדבריו חיונית לביטחון הלאומי האמריקאי. במסגרת הסכם ביטחוני שנחתם בין המדינות, הגיעו שלושה מסוקים לאזור ביום ראשון לצורך אימון משותף. טראמפ האשים את פנמה בעבר במסירת שליטה בתשתיות אסטרטגיות לסין, אך לדברי מרטינס-אצ'ה המתיחות מול וושינגטון נרגעה, והיחסים כיום מבוססים על "כבוד לריבונות פנמה".
בנוסף, שר החוץ הפנמי השתתף אתמול במועצת האסוציאציה בין האיחוד האירופי למרכז אמריקה בבריסל, שם התייחס למעמדה של פנמה ברשימות האיחוד בנוגע לשיתוף פעולה במס. הוא הכחיש כי מדובר במדינת מקלט מס, והצהיר על התחייבות לרפורמות שיחייבו במס הכנסות של חברות רב־לאומיות שפועלות בפועל בפנמה. לדבריו, המדינה נותרה מחויבת לשקיפות ותמשיך לפעול להסדרת הנושא.