צה"ל פרסם היום (שלישי) את תחקיר אירועי השבעה באוקטובר במחנה מו"פ. מממצאי התחקיר עולה כי למרחב המחנה חדרו לכל הפחות 35 מחבלים, מתוכם 10 חוסלו על ידי לוחמי צה"ל בלחימה, זאת לאחר ש-4 לוחמים ומפקדים נפלו בקרבות.
צוות התחקור קבע שמתקפת האויב, ריתקה את הכוח הלוחם במחנה, ואפשרה לאויב שליטה מבצעית זמנית בו. למרות זאת, לחימתם העיקשת וגבורתם של הלוחמים, מפקדיהם, וכוחות קרקעיים ואוויריים נוספים שהגיעו לסייע, התאפיינה בחתירה למגע ופיקוד מלפנים, והיא ראויה לציון לשבח.
לכל אורך הלחימה, עד לפציעתו ונפילתו, מפקד המחלקה פיקד על הקרב מלפנים והוביל אותו בגבורה. בקרבות ההגנה על המחנה, מפקדי צה"ל ולוחמיו פעלו בגבורה רבה ובאומץ לב תוך חירוף נפש. במהלך הלחימה נפלו ארבעה לוחמים ומפקדים.
התחקיר המבצעי בחן את השתלשלות האירועים, ניהול הקרב והתנהלות כוחות הביטחון. התחקיר מביא, על אף הקושי, את הכשלים שבעשיית הכוחות, לצד עמידה על גבורת הלוחמים והחיילים במצב מבצעי מורכב ובנחיתות מספרית מול אויב אכזרי. התחקיר התמקד בלחימה במחנה, שהיה מוקד אחד מתוך עשרות מוקדי לחימה במתקפת הפתע בשבעה באוקטובר.

שלב א': חדירת מחבלים למחנה ולחימה בחדר האוכל ובמיגוניות 06:29-09:00
06:29 – עם הישמע התרעות "צבע אדום", לוחמי הפלוגה ומפקדי המחלקות נכנסו למרחבים המוגנים. מרביתם נכנסו לחדר האוכל הפלוגתי, נוספים למיגוניות ולחמ"ל. באותה העת, מספר פצצות מרגמה ורחפנים התפוצצו בתוך המחנה.
06:31 – התצפיתניות דיווחו על חדירות של יותר מ-100 מחבלים בעשרה מוקדי חדירה בגזרה הפלוגתית.
06:35 – קצין האג"ם הגדודי כתב בקבוצת הוואטסאפ כי במחנה כולם תקינים וכשירים. באותה השעה, תצפיתנית דיווחה על זיהוי של לפחות 20 מחבלים על גבי אופנועים בדרכם לכיוון המחנה.

06:47 לערך – עשרות מחבלים חדרו למחנה דרך פתחים בשער הכלים המשוריינים ושער הכניסה הראשי.
07:00 – המחבלים ירו לעברו באמצעות נשק קל, טילי כתף, מקלעים והשליכו רימונים ומטענים – מתוך הבנה כי מרבית הלוחמים נמצאים בחדר האוכל. במקביל, החלו קרבות בין המחבלים ללוחמים ששהו במיגוניות ובחמ"ל.
שני מפקדים, סרן שילה ראוכברגר ז"ל ומפקד מחלקת החוד, פקדו על הלוחמים בחדר האוכל להצטרף אליהם להגנה על שני הפתחים – הקדמי והאחורי, כדי למנוע מהמחבלים לחדור פנימה. החלטה זו מנעה מהמחבלים לבצע מסע הרג בתוך חדר האוכל. משעה זו, החל קרב ממושך שארך כ-3 שעות.
07:15 – המחבלים המשיכו בירי מסיבי לעבר חדר האוכל, תוך שניסו להתקרב לפתחים ולהשליך פנימה מטענים ורימונים במטרה לייצר שריפה בתוך חדר האוכל. המחבלים ניסו לחדור פנימה – ללא הצלחה, ונבלמו על ידי הלוחמים והמפקדים שנלחמו בגבורה מתוך חדר האוכל.

בלחימה נפגעו וחוסלו מספר לא ידוע של מחבלים, שפונו לאחור ע"י מחבלים נוספים. 17 לוחמים, סדירים וקצינים, נפצעו בקרבות, ועל אף פציעתם המשיכו להילחם עד שנדרשו לטיפול ע"י החובשים שנכחו בחדר האוכל.
07:30 לערך – מפקד מחלקת החוד ולוחם נוסף בלמו ניסיון נוסף של חדירה דרך פתחו האחורי של חדר האוכל, דרך המטבח. לאחר שפגעו במחבלים, ניסו לבצע איגוף לעברם. בשלב זה, נורה טיל כתף ומפקד מחלקת החוד נפצע. למרות פציעתו, מפקד המחלקה המשיך לפקד ולהיערך ללחימה מול המחבלים בפתחו האחורי של חדר האוכל.
באותו קרב בלימה בפתח הראשי של חדר האוכל נפצע סמל עמיחי רובין ז"ל, אשר בלם בגופו את הכניסה לחדר האוכל יחד עם מפקדו סרן שילה ראוכברגר ז"ל. סמל עמיחי רובין ז"ל נפצע קשה במהלך ניסיון הבלימה ונפטר מפצעיו שלושה ימים לאחר מכן בבית החולים.

סרן שילה ראוכברגר ז"ל, המשיך בלחימה וירה על מחבלים עד שפציעותיו הכריעו והוא נפל. באחד מהניסיונות, המחבלים פתחו באש מסיבית מהפתח הראשי ממנו נפל לוחם שעלה ארצה להתנדב לצה"ל, סמל-ראשון שלמה רשטניקוב ז"ל.
07:30 – המחבלים ירו על המיגוניות הסמוכות למגורי לוחמים, לאחר שזיהו לוחמים בתוכם. המחבלים ניסו לפרוץ את דלתות המיגונית ע"י ירי טילי כתף, הנחת מטענים וירי מקלעים, הלוחמים הדפו את ניסיונותיהם וחסמו בגופם את הדלתות כדי למנוע את חדירתם.
08:15 לערך – המחבלים הניחו מטען על דלת המיגונית הדרומית. כתוצאה מכך נהרג הלוחם סמ"ר דביר חיים רסלר ז"ל, שאחז את דלת המיגונית ומנע את כניסת המחבלים פנימה באמצעות גופו. בכך הציל 2 לוחמים שנותרו בחיים, אחד מהם נפצע. פיצוץ המטען פגע במנגנון הנעילה של המיגונית הדרומית, וגרם לקושי בפתיחתה.
בעקבות כך המחבלים ירו אל תוך המיגונית, אך משהבינו שאינם מצליחים לחדור אליה ויתרו על ניסיון הפריצה ועזבו את המקום. כמו כן, במיגונית נוספת ובחמ"ל בוצעו ניסיונות פריצה של מחבלים פנימה באמצעות ירי אך אלו היו לא צלחו.

שלב ב': הגעת כוחות תגבור, נסיגת המחבלים מהמחנה ותחילת תהליך פינוי פצועים 09:00-13:51
09:00 – חמישה לוחמים הגיעו למחנה על גבי רכב סיור ולא נתקלו במחבלים. הלוחמים סרקו את מרחב מגורי החיילים וחילצו שני חיילים מהמיגונית הצפונית לאחר שקראו לסיוע, ואלה חברו אליהם להמשך סריקות. דלת המיגונית הדרומית שפוצצה נפתחה על ידי הכוח רק בשעות הערב באמצעות ערכת פריצה שאפשרה את פתיחתה רק בשעה זו.
מפקד הכוח חבר לחובש בחמ"ל והנחה אותו לפתיחת נקודת פינוי פצועים סדורה ולטפל בנפגעים בחדר האוכל. כמו כן, חילק את הלוחמים שלא נפגעו לחוליות אבטחה וטיפול בנפגעים. סמוך לשעה זו, המחבלים החליטו לסגת מהמחנה ונפרסו במארב על צירי הגישה למחנה.

10:30 – מפקד הפלוגה התקשה להגיע למחנה לאור היתקלויות ומארבים בדרך, והתקשר לחמ"ל יחידה 669 לדיווח על כמות הפצועים במחנה, להעברת נקודות ציון וקריאה לסיוע ושליחת כוחות מסייעים.
12:30 – הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי, סגן מפקד פלוגה לשעבר, הגיע למחנה על אף אזהרות של מפקד הפלוגה על מארבים וחוליות מחבלים בצירי הגישה למחנה. עם הגעתו, תפס פיקוד על הכוחות במחנה. הוא הציב לוחמים בעלי מקלע מסוג 'נגב' להגנה במרחב משטח הרק"ם, ובחיפוי מעמדות הנמ"רים לאורך המחנה. כמו כן, הקצין היה אחראי על ארגון התהליך המבצעי לפינוי הפצועים.
13:21 לערך – הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי חבר ברשת הקשר הפלוגתית למסוק פינוי של לוחמי יחידת ,669 שנכנס לנחיתה בסמוך למחנה. בשלב זה, מפקד הפלוגה הצליח לנוע עם רכבו והתקרב למחנה יחד עם ארבעה לוחמים וקצינים מהגדוד.

בנקודה זו, 1.3 קילומטר מהמחנה, המ"פ ירד מהרכב ונע רגלית לעבר המחנה דרך הפרדסים הסמוכים. באותה השעה, צוות טיפול רפואי מיחידת 669 נכנס למחנה והחל בתהליך פינוי הפצועים.
שלב ג': הלחימה מחוץ למחנה והגעת צוות רפואי מיחידת 669 וכוחות תגבור נוספים 13:51-21:00
13:51 לערך – ארבעה פצועים דחופים פונו על גבי אלונקות. הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי וצוות הטיפול הרפואי של יחידת 669 נעו רגלית דרומה לכיוון מסוק הפינוי שנערך לנחיתה, מחוץ למחנה.
בדרכם, נפתחה אש משני מוקדים במקביל לעבר הכוח, מסוק הפינוי והמחנה. כתוצאה מכך, נפצעו שני לוחמים נוספים. הכוח השיב באש לעבר המחבלים ודיווח אודות ההיתקלות ברשת הקשר הפלוגתית.

מספר דקות לאחר מכן, צמד מסוקי קרב חברו לרשת הקשר הפלוגתית ודיווחו כי בעוד מספר דקות יהיו במוכנות לסיוע. בשלב זה, כוח המ"פ, שנמצא כ-200 מטרים מנקודת ההיתקלות, שמע את צרורות הירי, שוחח עם הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי ופקד עליו להשיב באש לעבר האיום כדי למשוך תשומת לב, ולאחר מכן לנוע חזרה למחנה מתוך הבנה שיצליח לאגף את המחבלים ולתקוף אותם מאחור.
המ"פ פקד זאת מחשש לירי דו צדדי בין הכוחות. במקביל, מפקד צוות 669 שוחח עם מסוקי הקרב להכוונתם לירי על המחבלים. במשך מספר דקות, מסוקי הקרב פתחו באש לעבר מקורות הירי, מבלי לדעת שבסמוך למחבלים נמצא גם כוח המ"פ. מפקד הפלוגה שוחח עם הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי ודרש ממנו לחדול את האש, כדי שיוכל להתקרב ולחסל אותם בירי מטווח קרוב.

14:03 לערך – כוח המ"פ זיהה שלושה מחבלים מטווח של 50-70 מטר, ביצע ירי וחיסל אותם. במקביל, הכוח בעמדת משטח הנמ"רים השיבו באש מקלעים לעבר המחבלים שירו לעברם וחיסלו ארבעה מחבלים נוספים.
14:15- מסוקי הקרב חדלו את האש לאחר זיהוי כוח מפקד הפלוגה. מספר דקות לאחר מכן, מפקד הפלוגה נכנס למחנה וארגן את כלל הכוחות במחנה להגנה. בנוסף, חילק גבולות גזרה לחיפוי והגדיר לכל כוח את משימותיו – חיפוי ואבטחת הכוחות לצד המשך טיפול והכנת הפצועים לטיפול רפואי.
לאחר מכן, פקד על הכנת הנמ"רים ללחימה. מפקד הפלוגה פקד על הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי להנחית את המסוק במרכז המחנה יחד עם הכוח מיחידה 669 שאישר את היכולת לכך. פקודה זאת התבצעה אף על פי שההיערכות להגנה טרם הושלמה, וזאת לאור מצבם הרפואי ודחיפות הצורך בפינוי חלק מהפצועים.

15:40 – מסוק פינוי נחת במרכז המחנה ופינה 5 פצועים באורחים שונים לבית חולים.
17:00 – מפקד הפלוגה שוח עם מח"ט גולני דאז, סקר לו את תמונת המצב וסיכם עימו על הגעת צוותי תגבור של סיירת גולני לגזרה ושליחתם להגנה על היישובים. מח"ט גולני פקד על מפקד הפלוגה לאבטח את עצמו ולהיערך לניתוק מגע מהמחנה ולקבלת פקודות להמשך.
19:00 לערך – מסוק נוסף נחת במחנה ופינה את יתר נפגעי הפלוגה.
21:00 – צוותים בפיקוד מפקד פלוגה בסיירת גולני הגיעו לעיבוי ההגנה על המחנה ובמטרה לאפשר לפלוגה להתארגן ולהיערך להמשך לחימה.
עיקרי המסקנות
צוות התחקיר קבע כי מתקפת האויב שכללה ירי מסיבי לעבר המחנה וחדירה לתוכו, ריתקה את הכוח הפלוגתי ונטרלה את הסד"כ הלוחם במחנה עד השעה 10:00 לכל הפחות. בפועל, האויב השיג שליטה מבצעית למספר שעות במחנה מו"פ.
כמו כן, גם לאחר דיווחי תצפיות אודות חדירת מחבלים במספר נקודות בגזרה הפלוגתית, כוחות ההגנה במחנה לא הצליחו לצאת ממנו במטרה להגן על היישובים בגזרה.
בנוסף לכך, לחימתם וגבורתם של הלוחמים במחנה מו"פ שיבשה את פעולות ההתקפה של האויב וצמצמה משמעותית את מספר הנפגעים בתוך המחנה. החלטותיהם ופעולותיהם ההרואיות של לוחמים ומפקדים, חרף פציעתם, באומץ לב ובחתירה למגע, תרמה להצלת חייהם של רבים, מנעה מהמחבלים לחדור לחדר האוכל ולמיגוניות וראויה לציון לשבח.

צוות התחקיר ציין כי הקצין החניך במכללה לפיקוד טקטי שהגיע מביתו, תפס פיקוד ובעשייתו הציל חיים ואפשר את רציפות התפקוד של הכוחות במחנה. יתר על כן, צוות התקיר שיבח את פעולותיהם של הכוחות האוויריים. הכוחות ביצעו פעולות להצלת חיים ופינוי פצועים תחת אש ובתנאי קיצון אשר הביאו להצלת חייהם של לוחמים נוספים, בעבודה מקצועית ובשיתוף פעולה עם כוחות היבשה.
בתחקיר צויין כי היעדר התראה מוקדמת לא אפשרה לארגן את הכוחות, וכתוצאה מכך המחנה לא היה ערוך להגנה באופן אפקטיבי. כמו כן, הכוח לא פעל בהתאם לתרגולת המבצעית, לא עובו העמדות בהתייחס ל'סימן מעיד' לפשיטה ולא התקיים מערך שיאפשר את הדיפת המתקפה של האויב. בעת הישמע התרעות "צבע אדום", השומרים בעמדות הש"ג והרק"ם הפקירו את עמדות השמירה ונכנסו גם הם למרחבים המוגנים.
