accessibility-icon
share-icon
צילום: משרד החינוך
צילום: משרד החינוך

המחווה המטלטלת של תלמידי התיכון למורה שאיבדה את בנה במלחמה

אורנית פורן סויסה

אורנית פורן סויסה

יח תמוז ה'תשפה (14.07.25)

9

32

like

1

dislike

איל פרוטיץ, תלמיד י"ב בן 17, בחר לתעד במסגרת פרויקט הגמר שלו בקולנוע את סיפורה של משפחת שמחי, שבנם רס"ן (מיל') נצר נפל בקרב ברצועה • אמו של נצר, שחר, הייתה המחנכת שלו • הסרט "נצור בליבנו" חושף את הגבורה, הכאב, ומפעל ההנצחה המרגש שהותיר אחריו • "לא יכולנו להישאר אדישים לצוואה שלו", מספר האב


כשנער בן 17 ממגמת קולנוע החליט לכוון את המצלמה שלו אל השכול, התוצאה הייתה מטלטלת ורבת עוצמה. זהו סיפורו של הסרט "נצור בליבנו", אחד מתשעה סרטים נבחרים בפרויקט "אור וצל" של משרד החינוך, שנוצר על ידי איל פרוטיץ, תלמיד בית הספר כדורי, וצוותו. הסרט מתעד את סיפורה של משפחת שמחי, שאיבדה את בנה נצר הי"ד בקרבות בעזה, ואת דרכם להפוך כאב לתקווה.

הבחירה בנושא לא הייתה מקרית. איל והצוות שלו חיפשו סיפור משמעותי לפרויקט הגמר שלהם, וההחלטה התקבלה במהירות. גיבורת הסרט תהיה המורה והמחנכת שלהם לשעבר, שחר שמחי. "התלמידים תמיד הרגישו מקורבים לשחר, וישר ידענו שהיא אמורה להיות הגיבורה של הסרט", מסביר איל.

maximize-image
images-count2+
התלמדי שהפיק את הסרט | צילום: משרד החינוך

"שאבות לילדים יחזרו הביתה"

רס"ן (מיל') נצר שמחי, בן 29, היה מפקד פלוגה בגדוד 87. ב-31 באוגוסט 2023 התחתן עם בחירת ליבו, קורל. שבועות ספורים לאחר מכן, במהלך ירח הדבש בתאילנד, פרצה המלחמה. נצר לא היסס, עלה על הטיסה הראשונה לישראל והתייצב למילואים.

אביו, אילן שמחי, מנהל בית ספר בנוף הגליל, מספר על מסירות הנפש שאפיינה את בנו. "במהלך הלחימה, המ"פ והסמ"פ שלו נפצעו ולא יכלו להמשיך לפקד. נצר החליט לקחת את הפיקוד על הפלוגה כולה". הסיבה, כפי שהסביר נצר, הייתה ששני המפקדים המקבילים לו היו אבות לילדים. "התפיסה שלו הייתה שאבות חייבים לחזור הביתה בשלום", אומר האב בגאווה.

שבוע וחצי לאחר שקיבל את הפיקוד, ב-30 בינואר 2024, נפל נצר כשניסה לחלץ טנק פגוע תחת אש. "20 מטר לפני שהגיע לטנק הוא ספג טיל RPG שנורה מתוך מארב", משחזר אילן. "הטיל חדר את הטנק והרג רק את נצר".

maximize-image
images-count2+
הלוחם נצר שימחי הי"ד | צילום: דו"צ

הצוואה שנמצאה: "אני הולך לפתוח בית טיפולי"

למרות האובדן הבלתי נתפס, משפחת שמחי מצאה נחמה ודרך להמשיך את מורשתו של בנם. נצר ואשתו קורל תכננו להקדיש את חייהם לעזרה לנוער בסיכון דרך שיטות טיפול אלטרנטיביות. "במהלך לימודי הטרילותרפיה שלו, נצר כתב 'חוזה עם היקום'", מספר אילן. "כשהגענו למסמך, גילינו שאחד הדברים שהוא כתב שם היה: 'אני הולך לפתוח בית טיפולי לנוער בסיכון'".

המשפחה החליטה להפוך את הצוואה הזו למציאות. "לא יכולנו להישאר אדישים", הוא אומר. "הבית הזה יוקם במסד שבגליל התחתון. כבר יש הקצאת שטח, ואנחנו נמצאים בקמפיין גיוס המונים כדי להקים אותו".

maximize-image
images-count2+
פעילות כוחותינו ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

חינוך כדרך להחלמה

עבור שחר ואילן, שניהם אנשי חינוך ותיקים, החזרה לעבודה הייתה חלק מתהליך ההתמודדות. "אהבה ותחושת שייכות", עונה שחר בפשטות כשנשאלת מה נתן לה את הכוח. עבור אילן, התהליך היה מורכב יותר. "בהתחלה הרגשתי שהדבר האחרון שאני רוצה זה לפגוש ילדים, שהזכירו לי את נצר. אבל לאט לאט הבנתי איזה כיף שיש לי את בית הספר, מקום שעוסק בערכים ובמהות שבהם נצר האמין כל כך".

התלמידים שליוו את הפרויקט הפגינו בגרות ורגישות יוצאות דופן. "אף אחד לא מכין אותך לביים סרט כזה", מודה איל. "התחברנו אליהם כל כך, הרגשנו את הכאב שלהם". אילן מתפעל מהם: "איך ילדים עומדים באתגר של שיח עם משפחה שכולה? זה לא מובן מאליו. הם עשו זאת במקצועיות, ברגישות ובאכפתיות אינסופית".

שר החינוך, יואב קיש, שיבח את הפרויקט: "הסרט 'נצור בליבנו' הוא עדות מרגשת לעוצמה של מערכת החינוך. כשנערים בני 17 מצליחים לגעת בכבוד בסיפור של משפחה שכולה ולהפוך כאב לכלי חינוכי – זו פסגת המעשה החינוכי. אני מצדיע למשפחת שמחי ולתלמידים שנשאו את קולם".

עקבו אחרינו גם ב-Google News