כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס הבוקר (שני) לישיבת הקבינט שעסקה במלחמה בעזה ובמשא ומתן עם ארגון הטרור חמאס. בין השאר עלתה הדרישה לכיבוש מלא של רצועת עזה, וכן הצעה נוספת שראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין להעביר לחמאס.
"הקבינט המצומצם מתכנס אמש על רקע הקשיים במשא ומתן מול חמאס, כאשר השרים בן גביר וסמוטריץ' דרשו מראש הממשלה נתניהו לתת את הפקודה לכיבוש מלא של רצועת עזה, כולל העיר עזה ומיטוט חמאס", דיווח כתבנו המדיני.

מורג ציין כי "יחד עם זאת, המגמה של נתניהו כרגע היא להעביר לחמאס הצעה נוספת, משופרת, ואולם, גורמים מדיניים אומרים לנו אתמול, קיים ספק רב אם ארגון הטרור העזתי ישיב בחיוב, אפילו להצעה הזו.
"סלע המחלוקת כרגע הוא בעיקר ציר מורג, והמרחב שבין מורג לפילדלפי, שבו מתבצעת פעילותה של החברה האמריקאית שמחלקת סיוע במסלול עוקף חמאס. חמאס דורש להפסיק את הפעילות הזו לחלוטין, אבל ישראל לא מסכימה לכך, וגם לא מסכימה לנסיגה מלאה, אלא רק חלקית מהמרחב הזה".

"בין היתר, אחד החששות הוא שאם ישראל תיסוג מדרום רצועת עזה, חמאס יסגור חשבון עם המיליציה של יאסר אבו שבב שמשתפת פעולה עם ישראל ולמעשה מהווה אלטרנטיבה שלטונית לחמאס ולכן כל כך מטרידה את ארגון הטרור", הוסיף מורג.
לדברי כתבנו המדיני: "מצב כזה שבו ישראל נוטשת גורם ששיתף איתה פעולה, יהווה מסר גרוע מאוד לכל גורם אחר ברצועת עזה שישקול בעתיד לשתף פעולה עם ישראל.

"על רקע הקשיים במגעים, גורם מדיני אומר לנו אתמול: הפקנו לקחים מסבבי השיחות הקודמים ולכן במקום להפחית את האש ברצועה בעקבות המשא ומתן, אנחנו מגבירים אותה עכשיו.
"ואכן ביממה האחרונה ראינו תקיפות אינטנסיביות מאוד של צה"ל בעיקר בצפון הרצועה, באזור בית חנון, אבל לא רק. ויחד עם זאת, צריך לומר, ראש הממשלה נתניהו, נכון לעכשיו, נמנע מלתת את הפקודה לצה"ל לכבוש את כל הרצועה, כולל העיר עזה, ולמוטט את חמאס".

כתבנו המדיני הבהיר את הסיבות לכך: "בין היתר, בגלל שבישראל קיים חשש שפקודה כזו עלולה להניע את חמאס להוציא להורג את החטופים, או לפחות חלק מהם. צוות המשא ומתן עדיין נמצא בדוחא, אבל אם הצוות יחזור ארצה וגם סבב השיחות הזה יתפוצץ, ייתכן שלנתניהו לא תיוותר ברירה והוא ייתן את הפקודה לכבוש את הרצועה כולה, או לפחות להעמיק באופן משמעותי את התמרון הקרקעי".
