צה"ל פרסם היום (שני) את תחקיר אירועי השבעה באוקטובר בעיר אופקים. ממצאי התחקיר עולה כי 15 מחבלים חדרו לעיר ביום הטבח, כאשר 25 אזרחים נרצחו ו-8 אנשי כוחות הביטחון נפלו בטרם חוסלו המחבלים. על פי צוות התחקיר, החתירה למגע ואומץ הלב של השוטרים, האזרחים והחיילים הם הגורמים העיקריים לבלימה המהירה של מסע הרצח בעיר.
ממצאי התחקיר הוצגו למשפחות השכולות ולעיריית אופקים. צוות התחקור קבע כי צה"ל כשל במשימת ההגנה על העיר אופקים וכי החתירה למגע ואומץ הלב של השוטרים, האזרחים והחיילים הם הגורמים העיקריים לבלימה המהירה של מסע הרצח בעיר.
מהתחקיר עולה כי חדרו לעיר אופקים 15 מחבלי נוח'בה של ארגון הטרור חמאס, אשר ביצעו מסע רצח ופשעים אכזריים נוספים. כלל המחבלים שחדרו לעיר חוסלו על ידי כוחות הביטחון שלחמו ביום האירוע. בהתקפה האכזרית על העיר נרצחו 25 אזרחים ופלו 8 אנשי כוחות הביטחון. כמו כן, נפצעו אזרחים ולוחמים נוספים.
במקביל לתחקיר הצבאי, מתנהל תחקיר משטרתי אודות הקרב בעיר אופקים ויתכן כי מסקנותיו לא יהיו זהות במלואן לתחקיר הצבאי. צה"ל מייחס חשיבות רבה להצגת מסקנות התחקיר הצבאי בהקדם האפשרי בפני המשפחות השכולות, ועל כן התחקירים מובאים בנפרד. התחקיר אינו נוגע במסקנות ובלקחי הקרב באופקים, שכן בחינת קרב זה נתון בידי התחקיר שמתבצע במשטרת ישראל.
התחקיר הצבאי מתמקד בשני עניינים מרכזיים:
.1 אופן הפעלת חטיבת בה"ד 1.
.2 סוגיית לחימה בתוך עיר בשטח מדינת ישראל.

שלב א': תחילת המתקפה וחתירה למגע עם האויב 06:40-07:25
06:40 לערך – 15 מחבלים חדרו לשטח ישראל על גבי שני טנדרים. בהגיעם לצומת 'אורים' בשעה 07:01, המחבלים נסעו מזרחה דרך כביש 241.
07:06 לערך – המחבלים רצחו אזרח ב'טיילת פדויים' המקבילה לכביש 241 לכיוון מערב. לאחר מכן, הגיעו לצומת רנן ונסעו דרומה לעבר הכניסה המערבית של אופקים. בנסיעתם, ירו המחבלים לעבר הבתים המערביים של שכונת 'מישור הגפן'. במקביל, קצין אג"ם 'נגב' העביר תמונת מצב ראשונית למשטרת ישראל אודות המתרחש.
07:08 – המחבלים פרקו מכלי הרכב ברחוב 'בית וגן'. החל משעה זו, החלו המחבלים החלו לירות לעבר תושבים ולמעשה, פתחו במסע רציחות אכזרי.

07:10 – מפקד תחנת משטרת אופקים העביר הנחיות בקשר, בדרכו לעיר ממסיבת 'הנובה'. דקה לאחר מכן, המחבלים נעו צפונה בשלושה צירים לכיוון שכונת 'הגפן'.
07:13 לערך – המחבלים הבחינו באמבולנס שהוזעק לסייע ופתחו לעברו בירי, כתוצאה מכך האמבולנס איבד שליטה והנהג נרצח. לאחר מכן, המחבלים נעו לכיוון רחוב 'הגורן' ורצחו אחד עשר אזרחים נוספים.
בשלב זה, המחבלים השתלטו על דרום ומזרח רחוב 'הגורן' ורחוב הכרמים, והמשיכו במסע הרצח האכזרי שלהם. במקביל, שוטר שהיה בעיר חבר לצוער מבה"ד 1 ואזרח. יחד השלושה יצרו חוליה, אותה הוביל השוטר.
07:15 – מספר שוטרים נעו לעבר רחוב 'בית וגן' וניהלו קרב מול המחבלים במקום. דקה לאחר מכן, השוטר והאזרח מהחוליה נפלו בקרב מול המחבלים והצוער מבה"ד 1 נפצע.
07:19 לערך – המחבלים רצחו אזרח נוסף ברחוב 'פרי מגדים' בעיר.
7:23 – כוח של לפחות 10 מחבלים התפצל, כאשר חמישה מהם נעו לעבר רחוב 'התמר' ונכנסו לבית משפחה ברחוב.

שלב ב': נטילת היוזמה ותחילת הדיפת האויב 07:25-07:45
עד השעה 07:25 לערך, שוטרים ואזרחים נעו לעבר רחוב 'הגורן' ו'כרמים', לאחר שכוח של יחידת 'יואב' שנכח שם דיווח על היותו זירה מרכזית.
07:32 לערך – כוח שהורכב משוטרים ואזרחים חיסל בזירה ברחוב 'הגורן'/'כרמים' שלושה מחבלים. בתוך כך שני שוטרים נפלו בקרבות מול המחבלים. במקביל, המחבלים המשיכו לרצוח אזרחים ברחובות 'הכרמים' ו'תמר'.
07:35 – כוח של שלושה שוטרים ואזרח חיסלו חוליה של שלושה מחבלים. במקביל, מספר שוטרים בפיקוד מפקד תחנת משטרת אופקים הגיעו למרחב בית המשפחה ברחוב 'התמר' אליו חדרו המחבלים. מספר דקות לאחר מכן, המחבלים רצחו אזרח ולוחם שיצא מביתו בעיר להילחם.

07:40 – מפקד תחנת משטרת אופקים נפגע מרימון שהושלך לעברו מבית המשפחה ברחוב 'התמר', הוא קיבל טיפול רפואי ופונה לאחר מכן לבית החולים 'סורוקה' להמשך טיפול. 07:42-07:43 – שני מחבלים נוספים חוסלו, כאשר במקביל אזרח נוסף נרצח על ידי שלושה מחבלים ברחוב 'החיטה'.
שלב ג': מעבר האויב להתבצרות 07:45 עד 03:30 בשמונה באוקטובר
08:30 – קצין אג"ם של מרחב הנגב במשטרה הגיע לרחוב 'התמר' וקיבל תמונת מצב, יחד עם שוטרים נוספים הוא החליט להסתער על בית המשפחה ברחוב, בעוד הובן כי יש בתוכו מחבלים ושני בני ערובה. בשלב זה, קצין האג"ם פקד להקפיא את הלחימה, לבודד את הזירה ולנהל משא ומתן מול המחבלים.
09:10 – פלוגה ראשונה מבה"ד 1 הגיעה לאזור התעשייה של אופקים. מספר דקות לאחר מכן מספר שוטרים הגיעו לרחוב 'החיטה' וחילצו משפחה מביתה, לאחר ששלושה מחבלים חדרו ליחידת הדיור בחצר. לאחר מספר דקות של חיפושים, התפתח קרב בין השוטרים למחבלים.

09:45 – כוחות ראשונים של הפלוגה מבה"ד 1 חברו למקום. מספר דקות לאחר מכן הגיעה הפלוגה השנייה מבה"ד 1 לעיר.
09:59 – מפקד היחידה המרכזית במשטרה נטל פיקוד על האירוע ברחוב 'החיטה'.
10:45 – המחבל האחרון במקום חוסל.
12:45 – בוצעה "העברת מקל" לימ"מ על אירוע בני הערובה ברחוב 'התמר', כאשר שעה לאחר מכן מפקד מחוז הדרום של המשטרה הגיע לאופקים וקיים הערכת מצב על האירוע והסריקות בעיר.
14:00 – מפקד תחנת אופקים חזר לעיר והצטרף לכוחות.
14:30 – שתי פלוגות מתוך החמישה שהגיעו לעיר מבה"ד 1 עזבו להמשך משימות בקיבוץ כיסופים.
15:00 – התבצעה "העברת מקל" בין סגן מפקד מרחב הנגב למפקד מרחב הנגב.
02:00 בשמונה באוקטובר – התבצעה הערכת מצב בשילוב כוחות ימ"מ על אירוע בני הערובה ברחוב 'התמר'.
02:14 – כוחות הימ"מ החלו להשתלט על הבית.
02:25 – לאחר הבשלת התנאים המבצעיים, כוחות הימ"מ פרצו לבית משפחת אדרי, חיסלו את ארבעת המחבלים שנמצאים בו וחילצו ללא פגע את הזוג אדרי.
03:00 – כוחות הימ"מ ביצעו "העברת מקל" לכוחות המשטרה במקום.
03:30 – במהלך סריקה זוהה מחבל נוסף שחוסל על ידי הכוחות.
ניצב משנה ל' סגן מפקד הימ"מ שפיקד על היחידה שוחח עם כתבתנו מילן עמר וסיפר על המשא ומתן עם המחבלים לשחרור בני הערובה: "זה אירוע ראשון מאז נחשון וקסמן. לא היה בכוונת המחבלים להיכנע בשום שלב למרות שניהלו מו"מ. זה לא משהו שאתה פוגש אותו באירועים השוטפים.
"במהלך כל אותם שעות מבצעים מהלכים טקטיים עם מספר פעולות תחבולה. למעשה האירוע הזה הוא אירוע קלאסי של אירוע עם בני ערובה. היה ברור לנו כל אחד מהלוחמים שאנחנו יוצאים לא כמו שנכנסו. פרצנו פנימה באמונה שעשינו הכי טוב שיכולנו. לאחר שתי דקות הצלחנו לחלץ את רחל ודוד. בסיום האירוע היו שלושה פצועים מכוחותינו, אחד מהם במצב קשה".

מסקנות התחקיר
צוות התחקיר קבע כי צה"ל נכשל במשימתו להגן על העיר אופקים. יחד עם זאת, החתירה למגע ואומץ הלב של השוטרים, האזרחים והחיילים הם הגורמים העיקריים לבלימה של מסע הרצח בעיר בשלב מוקדם.
כמו כן, צוות התחקיר ציין כי ההחלטה לבודד את השטח בו התבצרו המחבלים ולהמתין לשיפור התנאים המבצעיים הייתה טובה והוכיחה את עצמה גם בחיסול בשחרור בני הערובה ברחוב 'התמר' ובחיסול המחבלים ברחוב 'החיטה'.
צוות התחקיר הדגיש כי תהליך קבלת ההחלטות של לוחמי הימ"מ מרגע קבלת האחריות על אירוע בני הערובה היה ראוי לשבח הן ברמה הערכית והן המקצועית. הכוחות הצליחו לחלץ את בני הערובה ללא פגע בתנאים מבצעיים קשים ביותר.
עם זאת, כוחות החטיבה הגיעו לעיר בלוחות זמנים יחסית קצרים, אך לא היו רלוונטיים לקרב, זאת מאחר שהקרב בעיר הסתיים מהר וכי תוך 40 מתחילתו הושגה שליטה על הרחובות בעיר.
בנוסף, הטלת המשימה על מפקד בה"ד 1 להשיב את המצב בעיר לקדמותו הייתה נכונה, זאת לאור הצפי להתפתחות הקרב בעיר ולחדירת מחבלים נוספים. הצוות ציין כי הלחימה במרחב צפוף הקשה על זיהוי מקורות הירי ולהבדיל בין אש כוחותינו לאויב.
