accessibility-icon
share-icon
תקיפת חיל האוויר בכור הגרעיני באספהאן | קרדיט: דובר צה"ל
תקיפת חיל האוויר בכור הגרעיני באספהאן | קרדיט: דובר צה"ל

בישראל מעריכים: חלק ממלאי האורניום של איראן שרד את התקיפות

שירה קריפס

שירה קריפס

יד תמוז ה'תשפה (10.07.25)

38

30

like

5

dislike

גורם ישראלי בכיר אמר ל-NYT שחלק ממלאי האורניום המועשר של איראן שרד את התקיפות על מתקני הגרעין • אותו גורם חשף, כי ישראל החלה בהכנות לפעולה צבאית באיראן בעקבות התרעה מודיעינית על "מרוץ לבניית פצצה" שהתגלתה זמן קצר אחרי חיסול נסראללה • נתניהו נערך לאפשרות של תקיפה גם ללא סיוע אמריקאי


הניו יורק טיימס דיווח היום (חמישי) כי גורם ישראלי בכיר אמר שישראל הגיעה למסקנה שלפיה חלק מהמלאי התת-קרקעי של אורניום מועשר ברמה קרובה לפצצה שרד את התקיפות האמריקאיות והישראליות בחודש שעבר – ועשוי להישאר נגיש לשימוש למהנדסי גרעין איראנים.

לפי הגורם הבכיר, ישראל החלה לקדם הכנות לפעולה צבאית בסוף השנה שעברה לאחר שהמודיעין שלה התריע על "מרוץ לבניית פצצה" כחלק מפרויקט גרעין סודי באיראן. לדבריו, מידע מודיעיני על פעילות זו הגיע זמן קצר אחרי שחיל האוויר הישראלי חיסל את חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה הנתמך בידי איראן. הגילוי הזה גרם לראש הממשלה בנימין נתניהו להתכונן לתקיפה – גם ללא סיוע אמריקאי.

maximize-image
images-count3+
מטוסי חיל האוויר הישראלי בדרך לתקיפה לאיראן במהלך מבצע "עם כלביא" | צילום: דובר צה"ל

הבכיר הישראלי אמר כי הראיות שנאספו על התוכנית הועברו במלואן לארצות הברית, אך סירב לפרט עליהן. גורמים אמריקאים טענו בינואר שהם אינם מאמינים שאיראן החליטה לייצר נשק גרעיני, גם אם החלו לבחון "גישות מהירות יותר" לכך. ראשת המודיעין הלאומי של ארה"ב, טולסי גבארד, אמרה בקונגרס במרץ כי לא ראתה הוכחות להחלטה איראנית לבנות פצצה.

בתדרוך לכתבים השבוע, לא הביע הגורם הישראלי דאגה מהאפשרות שחלק ממלאי האורניום המועשר ל-60% שרד את התקיפה, ואמר שכל ניסיון לשחזר אותו ייחשף כמעט בוודאות – ויאפשר זמן לתקיפה חוזרת.

maximize-image
images-count3+
מפעל צנטריפוגות באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

לפי ההערכות המשותפות של ישראל, ארה"ב ומומחים חיצוניים – כל הצנטריפוגות הפעילות באתרים בנתנז ובפורדו, כ-18 אלף במספר, ניזוקו או הושמדו. כעת נבחנת השאלה כמה זמן יידרש לאיראן לשקם את היכולת הזו, במיוחד לאחר שחלק מהמדענים המובילים בתוכנית חוסלו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התעקש שהתקיפות "מחקו" את התוכנית האיראנית. שר ההגנה פיט הגסת' אמר כי המתקפה הרסה את הציוד והחומר באתר פורדו "וקברה אותו מתחת להר".

maximize-image
images-count3+
המתקן בפורדו לאחר ההפצצה האמריקאית | צילום: MAXAR

בנקודה אחת מרכזית, האם איראן הצליחה להעביר את מלאי האורניום המועשר רגע לפני התקיפה – קיימת מחלוקת בין ההערכה הישראלית לבין זו של רפאל גרוסי, מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. גרוסי טען שחלק ניכר מהמלאי הועבר מהאתר באספהאן לפני התקיפות. לעומת זאת, הגורם הישראלי טען שלא הוזז דבר – וכי האתר היה עמוק מדי אפילו עבור החימוש האמריקאי החזק ביותר.

למרות זאת, ההפצצה האמריקאית סגרה כניסות רבות באספהאן והרסה מעבדות שהמירו אורניום לרמה המתאימה לייצור נשק. טראמפ אמר לאחרונה בפסגת הגרעין בהאג שהתקיפות "פגעו ביכולת איראן לפתח נשק גרעיני לשנים רבות" – והוסיף כי אם יהיה צורך, ארה"ב תפעל שוב.

maximize-image
images-count3+
הנשיא דונלד טראמפ בחדר המצב במהלך התקיפה באיראן | צילום: הבית הלבן

מאז התקיפות גירשה איראן את פקחי סבא"א, כיבתה מצלמות ניטור והקשתה מאוד על המעקב אחר תוכניתה. "המדינה הולכת ומחשיכה", אמר חוקר במועצה ליחסי חוץ בארה"ב. הוא הזהיר כי איראן עלולה לפזר את תוכניתה לסדנאות קטנות ברחבי המדינה כדי למנוע תקיפות נוספות.

למרות הפגיעות הקשות במתקנים, המומחים חלוקים בשאלה כמה זמן יידרש לאיראן לשקם את יכולות ההעשרה, והאם תוכל לעשות זאת בסתר כדי להימנע מתקיפה נוספת.

עקבו אחרינו גם ב-Google News