הרמטכ"ל, רב אלוף אייל זמיר, נשברקע המגעים לעסקהא היום (חמישי) נאום לכבוד סיום קורס טייס ומסדר הכנפיים של חי האוויר, ודיבר על מבצע "עם כלביא", על המשך הפעולה בעזה ועל התפקוד של חיל האוויר מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל.
"מבצע "עם כלביא", שהסתיים לפני שלושה שבועות, לא היה עוד פעולה מבצעית, הוא היה תמצית של הרוח הישראלית: שילוב של תעוזה, חוכמה, עמל רב ואמונה בצדקת הדרך. המבצע הזה נולד לא בשעת ההמראה לעומק איראן והטלת הפצצות ביעדיהן. אלא בלילות ארוכים של קבוצות תכנון, כאשר התמודדנו עם השאלות הקשות: האם זה אפשרי? האם אנחנו מוכנים?
"ארבעה מרכיבים היו המפתח להצלחה: הראשון – תכנון קפדני ואיכותי. כל פינה במפה נבחנה, כל תצ"א נסרקה, המודיעין נבדק לפרטיו, כל תרחיש נלקח בחשבון, כל פרט, הוקפד עד לרמת הבורג, ומעל הכול, אימון, ועוד אימון, ועוד אימון. כשחיל האוויר הישראלי יוצא למשימה, הוא אינו משאיר דבר ליד המקרה. כולנו מבינים שלפגיעת הטיל במטרה קודמת חשיבה עמוקה ומקצועית.
"המפתח השני: אמונה גבוהה בצורך וביכולת. האמונה הזאת אינה אמונה עיוורת, אלא אמונה מושכלת. היא נבנתה מתוך הבנה עמוקה של גודל האיום, ושל גודל השליחות. ידענו שאנחנו נדרשים למהלך חריג להסרת איום קיומי, שנצטרך להסתכן כדי לשנות מציאות ולבנות עתיד בטוח למדינה, ידענו שאנחנו יכולים!

"הטייסים, מפעילי הכטמ"ם, המתכננים, לוחמי ההגנה האווירית, צוותי הקרקע, כל החוליות בשרשרת, האמינו! וכשהאמונה פוגשת את היכולת, השמיים הם לא הגבול – פרצנו את גבולות הדמיון.
"המפתח השלישי: שילוב בין-אירגוני. חיל האוויר לא פעל לבד. זה היה מבצע של צה"ל כולו, של מערכת הביטחון, של קהילת המודיעין. במבצע הזה, חיל אוויר, אמ"ן, המוסד, יחידות מיוחדות, לוגיסטיקה, סייבר ותקשוב, פעלו יחד כמו גוף אחד. לא הייתה היררכיה של חשיבות, הייתה שליחות אחת, מטרה אחת – וההצלחה היא של כולם.

"המרכיב הרביעי והחשוב מכולם, הוא האנשים: חיל האוויר מורכב ממספר מערכים ואוכלוסיות, ממשרתים בסדיר ובעיקר ממשרתי מילואים. פגשתי את כולם בשבועות שקדמו למבצע. אומרים שלמטוס יש נשמה, ואני אומר, הנשמה היא האנשים שמטפלים במטוס. אלה שבזכותם המטוס ממריא אל-על וחוזר בשלום ממשימה מורכבת.
"אלה הם אנשי המערך הטכני בחיל האויר. חדורי מוטיבציה ואמונה, מסתערים פעם אחר פעם על המטוסים שנוחתים, מכינים אותם למשימה הבאה. זוהי רעות גדולה בין אדם לאדם ובין אדם למכונה. ובאשר לטייסינו, האוכלוסייה הייחודית שאתם, החניכים, מצטרפים אליה היום – משימתם לא הייתה פשוטה. מי שיצא אליה ידע שהוא נכנס אל לב הסכנה – המודיעין תיאר את האיומים.

"הטייסים ידעו כי הם נדרשים לחצוב את דרכם דרך חומות טילי קרקע-אוויר צפופות וקטלניות. מבינים שהם עשויים גם לא לחזור. ובכל זאת, הם עלו למטוס. הפעילו את המערכות, לקחו אחריות. פירושו של אומץ לב אינו היעדר פחד – אלא היכולת לפעול בהצטיינות ובמקצועיות למרות הפחד. זהו האומץ שהוביל את טייסינו. זה מה שהפך איום מוחשי להישג היסטורי.
"יש רגעים שבהם עם שלם עומד על רגליו ומסתכל לשמיים, לא רק כדי לראות את עוצמת המטוסים אלא כדי להאמין שוב בעצמו. מבצע "עם כלביא" היה רגע כזה. רגע שבו הוכחנו, לעצמנו ולעולם, שכשעם ישראל מאוים – הוא יודע להתאחד, לפעול, ולהכות בדיוק, בעוצמה, ובאחריות.

"אני מבקש לנצל את המעמד המכובד הזה כדי להביע הערכה ולהוקיר את מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר. הייתי עם תומר לפני ולכל אורך המלחמה הזו. ראיתי אותו לוקח החלטות אמיצות, מפגין מנהיגות, עומד מול אתגרים אישיים, ומפקד על אנשיו, שיצאו למשימות קרובות ורחוקות.
"תומר – אני גאה בך. בנית יכולת חסרת תקדים, האמנת בכוחו של החיל ושכנעת אותי להאמין את פועלך במערכה הזו עוד ילמדו בספרי ההיסטוריה הצבאית והלוחמה האווירית.

"אנשי החיל, הגענו להישגים יוצאי דופן, אך הם אינם פוטרים אותנו מצניעות. חובתנו להמשיך לפעול בענווה, בזהירות ובאחריות – המערכה עוד לא תמה. כוחות היבשה בשיתוף פעולה חסר תקדים עם חיל האוויר ממשיכים להילחם באומץ ברצועת עזה כדי להשיג את מטרותינו – השבת החטופים והכרעת חמאס.
"מבצע "מרכבות גדעון" מביא להישגים גדולים ואנחנו נמשיך להילחם ככל שיידרש עד להגשמת מטרות המבצע. המלחמה הרב־זירתית ממשיכה. כוחות צה"ל וחיל האוויר פועלים בכל הגזרות במקביל בהגנה, בהתקפה, בסיכול איומים קרובים ורחוקים!

"לצערי, היום נרצח אזרח ישראלי על ידי מחבלים בצומת גוש עציון. נמשיך לרדוף אחר אויבינו לכל מקום ובכל זירה.
"סגל הקורס, הוטלה עליכם המשימה להכשיר את דור העתיד של צוותי האוויר לקראת אתגרי ההווה והמחר. פיקדתם על הקורס בעיצומה של המלחמה, ובה בעת חזרתם לטייסות ושבתם להמריא ולהילחם. אין לי ספק שלצד ההכשרה המעולה שהענקתם לחניכים, שימשתם עבורם גם דוגמה ומופת להתגייסות, למקצועיות ולאומץ לב בלתי מתפשרים. חזקו ואמצו.
