accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

השלום בפתח? מנהיגי ארמניה ואזרבייג'ן נפגשו באבו דאבי

שמואל קוגן

שמואל קוגן

יד תמוז ה'תשפה (10.07.25)

1

2

like

0

dislike

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן ונשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב נפגשו היום באבו דאבי לשיחות ישירות, במסגרת המשא ומתן המתמשך בין המדינות במטרה להגיע להסכם שלום שיסיים סכסוך של כמעט ארבעה עשורים


ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן ונשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב נפגשו היום (חמישי) באבו דאבי לשיחות ישירות, במסגרת המשא ומתן המתמשך בין המדינות במטרה להגיע להסכם שלום שיסיים סכסוך של כמעט ארבעה עשורים. לפי הודעות רשמיות משתי הממשלות, מדובר בפגישה הרשמית הראשונה של המנהיגים מאז שהוסכם במרץ על טיוטת הסכם, אך מאז חלה התקדמות איטית בלבד.

במהלך הפגישה, שהתקיימה בבירת איחוד האמירויות הערביות, דנו הצדדים בין היתר בסוגיית תיחום הגבול המשותף בין המדינות, שאורכו כאלף קילומטרים. בהצהרות שפרסמו, נמסר כי השיחות התקיימו באווירה "בונה" ו"מכוונת תוצאות", והוסכם כי הדיאלוג יימשך ברמות שונות ועל בסיס דו-צדדי.

maximize-image
images-count1+
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב | צילום: שאטרסטוק
maximize-image
images-count1+
ניקול פשניאן, ראש ממשלת ארמניה | צילום: שאטרסטוק

מאז שכבשה אזרבייג'ן את נגורנו-קרבאך בשנת 2023, בעקבות סכסוך ממושך על השליטה באזור המאוכלס ברובו בארמנים, עזבו כ-100 אלף תושבים את המקום ונמלטו לארמניה. כעת מבקשות שתי המדינות להגיע להסכם שיסיים רשמית את המחלוקת. עם זאת, נושאים מרכזיים עדיין שנויים במחלוקת – בהם דרישת אזרבייג'ן שארמניה תשנה את חוקתה ותסיר ממנה אזכור עקיף לנגורנו-קרבאך.

רוסיה, ששיגרה בעבר כוחות שמירת שלום לאזור, הביעה תמיכה פומבית במאמצים הדיפלומטיים, והביעה תקווה שהמהלך הנוכחי יתרום ליציבות וקידום השלום באזור דרום הקווקז, הסמוך לאיראן, טורקיה, רוסיה ואירופה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News