בין ציר מורג לציר פילדלפי: שטח המחלוקת שכרגע דנים עליו בין דוחה לוושינגטון. ננסה להסביר למה ישראל מתעקשת להתפשר על הסעיף הזה גם במחיר של הפלת עסקה, אבל קודם בואו נחזור אחורה לרגע שבו צה"ל פורץ את הציר וכובש את כל השטח הזה.
בחודש אפריל צה"ל פרץ את ציר מורג, ציר תנועה צבאי שחוצה לרוחב את דרום רצועת עזה בין הערים ח'אן יונס ורפיח. המטרה המרכזית ביתור הרצועה וכיתור רפיח. בזכות הפריצה של הציר הזה, צה"ל השמיד את חטיבת רפיח והרחיק את כל האיומים מציר פילדלפי.

זה אחד מהשטחים היחידים בעזה שצה"ל שולט בו ב-100 אחוז ואף ניקה אותו ממחבלים ומתשתיות טרור.
יש למהלך הזה חשיבות עצומה מול מצרים, ולא בכדי אחרי סיום הפעולה כל השיח מול המצרים נעשה הרבה יותר נוח. יש לשליטה בציר גם חשיבות ביטחונית – שכן הוא מרחיק את מנהרות ההברחה מתחת לפילדלפי, ציר תנועה משמעותי לתוך הרצועה. ציר מורג הוא בעצם ציר פילדלפי 2 – לא במקרה חמאס דורשים שצה"ל ייסוג ממנו.

בינתיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לצה"ל להכין תוכנית להקמת עיר הומניטרית בין ציר מורג לציר פילדלפי. המטרה להעביר לשם באופן מסודר את העזתים לפי מכסות. תחילה כ-600 אלף ובהמשך יותר ממיליון. העיר הזו אמורה לתת מענה לביקורת הבינלאומית בסוגייה ההומניטרית.
צה"ל צפוי לאפשר פריסה של עוד 4 נקודות חלוקה, וזה אמור להיות שער היציאה מעזה כשתוכנית ההגירה תצא אל הפועל. זו, אגב, עוד סיבה בגללה חמאס מתעקש שצה"ל ייסוג משם. ישראל חייבת להתעקש לשמור בידיה את המרחב הזה – גם במחיר של הפלת עסקה.
