פרסמנו בחדשות 14: הלקחים מהשבעה באוקטובר עדיין נלמדים, והמציאות הביטחונית בשטח ממשיכה לדרוש פתרונות חדשים. במחוז ש"י של משטרת ישראל התקבלה ההבנה שכוחות הביטחון לא יכולים להמתין תמיד לסיוע מצה"ל – והוחלט על הקמה של כוחות תגובה אזרחיים-משטרתיים עצמאיים, החלטה שגרמה לאי נוחות בצה"ל שנאלץ לקבל את ההחלטה למרות חוסר שביעות רצון.
כך נולדה יוזמה ביטחונית ראשונה מסוגה בישראל: יחידות כוננות משטרתיות אזרחיות, שפועלות בתוך היישובים ובסמוך להם ברחבי יהודה ושומרון.

היחידות, שמכונות "הית"ר" – יחידות תגובה ראשונית – מורכבות מעשרות מתנדבים מקומיים. כל מתנדב עבר מיון, הכשרה ייעודית בלחימה בטרור, קיבל ציוד מתקדם, סמכויות שיטור ייחודיות, והצטרף לכוח.
המטרה המרכזית היא להיות הראשונים בזירה. להגיב מיידית לכל אירוע ביטחוני או פלילי – מתוך היכרות עמוקה עם השטח, הקהילות והאיומים המקומיים.
יותר ממאה מתנדבים כבר הוכשרו והחלו בפעילות מבצעית, כולל נשים, קציני מילואים ותושבים ותיקים שחשים מחויבות אישית לתרום לביטחון האזור.
אמש נערך טקס השקת היחידה במערת המכפלה, באירוע חגיגי שהיווה חותמת למהלך האסטרטגי שנועד לשנות את כללי המשחק.

כאמור לצד ההתלהבות והאמונה במיזם, נרשמים גם חיכוכים עם צה"ל – שמחזיק כיום בשליטה הביטחונית המלאה בשטחי יהודה ושומרון. במשטרה מדגישים כי יש שיתוף פעולה מלא עם הצבא, והכוח החדש נועד להשלים את המענה, לא להחליפו.
הקמת הית"ר מסמנת שינוי תפיסתי: שילוב אזרחים בשורות הביטחון הפנימי מתוך מטרה לייצר חוסן מקומי, נוכחות הרתעתית ותגובה מהירה – לא רק באירועי קצה, אלא גם בשגרה.
