accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל טוען: "נוצרו התנאים לקידום עסקה לשחרור חטופים"

סיון יחזקאל

סיון יחזקאל

יג תמוז ה'תשפה (09.07.25)

22

17

like

0

dislike

הרמטכ"ל אייל זמיר נאם בטקס המכללה לביטחון לאומי, והתייחס למבצע בעזה, להשבת החטופים ולהישגי הצבא • בין היתר, אמר זמיר כי צה"ל פגע קשות בחמאס ויצר תנאים לעסקת חטופים, והוסיף כי המלחמה בעזה מורכבת אך נמשכת בנחישות • לדבריו: "המערכה תסתיים כאשר ננצח"


הרמטכ"ל, רב אלוף אייל זמיר, נואם הערב (רביעי) בטקס סיום של המכללה לביטחון לאומי, ומתייחס את מלחמת חרבות ברזל, המערכה בעזה ומבצע "עם כלביא", כשבין היתר הוא טוען: "פגענו קשות ביכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס – ובזכות זה נוצרו התנאים לקידום עסקה לשחרור חטופים".

"בלי ביטחון לאומי, לא תוכל להתקיים אומה, ובוודאי לא אומה כמו שלנו. היכולת של מדינת ישראל להגן על עצמה, לבדה, בסביבה עוינת – היא אינה רק תנאי לקיומנו הפיזי. יכולת זו היא מימוש עקרונות הציונות".

"פעולותיו והישגיו של צה"ל מאז שבעה באוקטובר, ובפרט במסגרת מבצע "עם כלביא", יצרו אפקט דומינו אזורי משמעותי, שמשליך על המזרח התיכון כולו. לוחות טקטוניים זזים: חלקם מבשרים הזדמנויות אסטרטגיות חיוביות למדינת ישראל, וחלקם מחייבים היערכות מוגברת".

"אנו חייבים לבחון כל גזרה באופן פרטני, לנתח את מאפייניה הייחודיים, אך גם לדעת לזהות את ההקשר האזורי שלה בתוך הפאזל של המזרח התיכון".

"על חלק מעקרונות היסוד של תפיסת הביטחון של ישראל נמנים: השאיפה לנהל מלחמות בעלות מרכיב הכרעה חד וברור, תוך שמירה על עליונות צבאית ומודיעינית, ומקסום הברית האסטרטגית עם ידידתנו הקרובה ביותר, ארצות הברית".

maximize-image
images-count3+
סיור שטח והערכת מצב של הרמטכ"ל אייל זמיר בסוריה | צילום: דובר

"ההצלחה במבצע לא הסיטה את עינינו מהמערכה ברצועת עזה. המלחמה המתנהלת בדרום היא מן המורכבות והמסובכות שבמלחמות ישראל. חיילנו לוחמים באומץ, בגבורה עילאית ובהקרבה מול משימה ברורה: להשיב את חטופינו ולהכריע את האויב!"

"אמרתי בעבר, עוד לפני שבעה באוקטובר, כי על מדינת ישראל, בתנאיה הייחודיים, לשמר שולי ביטחון ועוצמה רחבים תוך שמירה על מסה קריטית של סד"כ, הן בכמות והן באיכות".

"אני מאמין שלקחי המלחמה מחדדים זאת אף יותר: עלינו לבצר את חוסננו הלאומי, להרחיב משמעותית את מעגל השירות, ולוודא שצה"ל עומד חזק, מוכן ונחוש, בכל זירה ובכל זמן".

maximize-image
images-count3+
רה"מ והרמטכ"ל בפורום מטכ"ל | צילום: מעיין טואף, לע״מ

"במהלך מבצע "מרכבות גדעון" פגענו קשות ביכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס, ובזכות העוצמה המבצעית שהפגנו, נוצרו התנאים לקידום עסקה לשחרור חטופים. צה"ל לא נכנע מול קולות המנסים להחליש אותו".

"אנו פועלים רק משיקולים מקצועיים וענייניים אל מול מטרות המלחמה ובהתאם להנחיות הדרג המדיני. לנגד ענינו – ביטחון המדינה ואזרחיה! המערכה תסתיים כאשר ננצח! נבטיח את ביטחוננו ואת עתידנו. לא נחדול עד אשר נשיג את כל מטרות המלחמה בסדר המבצעי הנכון. זוהי חובתנו, זוהי שבועתנו, וכך נפעל".

הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, בהערכת מצב ברצועת עזה |
maximize-image
images-count3+
הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, בהערכת מצב ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

"אני יודע שיש מילה אחת שחוזרת שוב ושוב – והיא אסטרטגיה. אני רוצה לרגע להתעכב על השאלה הזאת: מהי אסטרטגיה? בפרט בהקשר הביטחוני הישראלי. אסטרטגיה היא היכולת למקסם את מעמדנו בתנאים של אי-ודאות, תוך הבנה עמוקה של המשאבים שברשותנו, המגבלות שסביבנו, הקשרים הסביבתיים שבתוכם אנו פועלים ומינוף יתרונותינו".

"יש הטועים לחשוב שאסטרטג הוא מי שצופה על המציאות מלמעלה, ממרומי האולימפוס, מנותק מהשטח. אבל זו טעות. האסטרטגיה האמיתית נולדת מהשטח. אם להשתמש בדימוי מהשריון גם מי שמנצח בקרב איתנים מהולל, צריך לדעת לפני כן לדחוף את הידיים עמוק לתוך הגריז".

maximize-image
images-count3+
הרמטכ"ל אייל זמיר יחד עם צמרת הפיקוד של צה"ל בחמ"ל הפיקוד | צילום: דובר צה"ל

"אסטרטגיה היא לא אוסף סיסמאות נבובות. אסטרטגיה זו עבודה קשה שמתחילה מלמטה וצומחת למעלה, היא דורשת מנהיגות וקבלת החלטות גורליות בזמן הנכון.
כאשר מסתפקים ב"לחשוב בגדול", יש סכנה שהאיום הקטן – זה שלכאורה בשוליים – יחמוק מתשומת הלב ויפיל אותנו למקומות הכואבים ביותר".

"לכן, אסטרטגיה אמיתית וטובה מוכרחה לינוק את תובנותיה מכל הדרגים: מהתצפיתנית בעמדה, מהמ"פ, מהמג"ד ומפקד האוגדה, מביקורת חוץ-מערכתית ועד לרמטכ"ל. היא חייבת להיות מחוברת לקרקע, באוזן קשובה, פתוחה לביקורת,
ומושתתת על תרבות של צניעות מקצועית ונחישות בביצוע".

עקבו אחרינו גם ב-Google News