המשא ומתן בין ישראל לסוריה: מקורות דיפלומטיים אמרו היום (רביעי) לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, כי בשיחות בין הדיקטטור אל-ג'ולאני לראש המל"ל צחי הנגבי נרשמה התפתחות חשובה, הכללה וויתור מצד "א-שאם" על הגולן הסורי – בתמורה להכרה של מדינת ישראל בשלטונו של אל-ג'ולאני.
לדבריהם, "ישנה רמת תיאום מסוימת בין ישראל לכמה מסוכנויות הביטחון החדשות בדמשק". הם אמרו כי אל-ג'ולאני הסכים לוותר על הגולן הסורי בתמורה להכרה של ישראל בהישארותו בשלטון כנשיא סוריה החדש.

רוביו הכריז על הסרת "היאת תחריר א-שאם" מרשימת ארגוני הטרור
עוד הוסיפו המקורות כי במסגרת ההסכם המתגבש, שלושה אזורי חיץ יוקמו בקרוב בדרום המדינה: דרעא, קוניטרה וסווידא. כחלק מצעד זה, כל אמצעי הלחימה הכבידים יפונו ממחסני הצבא הסורי בדרום המדינה.
כזכור, מוקדם יותר השבוע ממשל טראמפ החליט לבטל את ההכרזה על הסרת "היאת תחריר א-שאם" מרשימת ארגוני הטרור. מדובר בארגון המזוהה עם דאע"ש, והיה מכונה בעבר: "אלקאעדה בסוריה". ראש הארגון הוא הנשיא החדש אל-ג'ולאני.
ההכרזה על הסרת הארגון מרשימת ארגוני הטרור נובעת כחלק מההסכם הנרקם בין ארה"ב לסוריה, ולאחר שהוחלט בעבר גם להסיר את הפרס הכספי שהוצא על ראשו של אל-ג'ולאני (מי שיצליח לחסלו). זהו צעד נוסף לעבר ההכרה האמריקאית במשטר החדש בסוריה בראשות הדיקטטור אל-ג'ולאני, בעוד טראמפ מנסה להכניס להסכם, ולפי הדיווחים האחרונים נראה כי אכן נרקם הסכם גם בין ישראל לסוריה.

מלחמת שש הימים וחלוקת רמת הגולן
משנת 1946, עזיבת הכוחות הצרפתים את שטח המדינה במסגרת סיום המנדט והקמת המדינה הסורית, רמת הגולן במלואה הייתה שייכת לסוריה. בשנת 1967, מלחמת ששת הימים, ישראל כבשה את רמת הגולן תוך יומיים של קרבות.
בשנת 1973, מלחמת יום כיפור, אירעה מתקפה משולבת של מצרים וסוריה על ישראל. לאחר שישראל התאוששה ממתקפת הפתע, הצליחה לדוק את הכוחות הסורים שהסתערו על רמת הגולן. עם זאת, לאחר שנחתם בשנת 1974 הסכם שלום בין המדינות, בסיומה של המלחמה, רמת הגולן חולקה.
במסגרת החלוקה, נקבע אזור חיץ בינלאומי של האו"ם, והשטח חולק חציו בישראל (רמת הגולן), וחלקו בסוריה. הגולן הסורי כולל אזורים כמו קוניטרה, בוראיקה, וכן את כתר החרמון, עליו כוחותינו השתלטו במהלך המלחמה האחרונה עם נפילת משטר אסד. לפי ההסכם הנרקם, כאמור, ייתכן ושטח זה יהיה ברשות ישראל בקרוב.
