בפעם הראשונה בתולדות משטרת ישראל, מוקם בימים אלה מרחב חדש בדרום הארץ: מרחב רותם. מדובר בחלוקה מחודשת של גזרת הדרום, שמטרתה לשפר את המענה הביטחוני והפלילי בשתי גזרות מרכזיות: המגזר הבדואי ועוטף עזה.
על פי מידע שהגיע לחדשות 14 מפקד מחוז דרום, ניצב חיים בובליל שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים, הוא שהחליט להוביל את המהלך יחד עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב דני לוי.

בובליל הטיל את משימת ההקמה על נצ"מ ששון שלמה, מפקד יחידת יואב, שמונה להוביל את שלב ההקמה בפועל. ההקמה מתבצעת בימים אלו ומינוי של נצ"מ שלמה אושר בימים האחרונים.
חלוקה מחדש – יותר שליטה, פחות סרבול
מרחב רותם יכלול את רוב תחנות המגזר הבדואי למעט רהט. יתר התחנות יישארו תחת מרחב נגב. כחלק מהשינוי, העיר שדרות תועבר ממחוז לכיש למרחב נגב, ובכך תאוחד כל גזרת עוטף עזה תחת שליטה אחת. מדובר במהלך אסטרטגי, שמבוסס על לקחי מתקפת השבעה באוקטובר.
גורם ביטחוני מסר לחדשות 14: "לא עוד פיצול מבצעי. כל עוטף עזה – תחת מענה אחד, חד וברור". במסגרת הקמת מרחב רותם, יוקם גם ימ"ר חדש שיתמקד במענה לפשיעה החמורה והמאורגנת במגזר הבדואי. מרחב רותם יכלול גם את אזורי ים המלח ועד לכושי 101.
מטרת המהלך: יותר כוחות, תגבור תקנים, שליטה מרחבית, והעמקת הקשב לקהילות שבשנים האחרונות סבלו מהזנחה מערכתית.

כאמור, שדרות שנחשבה עד כה שייכת גיאוגרפית ללכיש, תעבור למרחב נגב. בכך יתאחדו כל הכוחות המבצעיים בעוטף תחת פיקוד אחד, מהלך שיאפשר תיאום בזמן אמת, שיתוף מודיעין, והפעלת כוחות מהירה יותר במצבי חירום. "זה מהלך מתבקש שבו המרחב יתעצם בכוחות נוספים וירוכז תחת שליטה אחת", מסר קצין בכיר.
מרחב רותם, צפוי להוות שינוי תפיסתי בכל הקשור להתמודדות עם האתגרים בדרום. הקצאת משאבים ייחודיים, הקמת יחידות מבצעיות ייעודיות, וגיוס כוח אדם מותאם, כל אלו נמצאים כבר בשלבי תכנון מתקדמים.

גורם במשטרה הוסיף: "היתרונות הן שתושבי מרחב רותם – שעד כה היו תחת 5 תחנות, יקבלו יותר קשב וקשר עם הקהילה. בסוף זה חשוב שהתושבים בנגב ירגישו בטוחים. נעשה הכל לעלות את תחושת הביטחון. הפיצול יאפשר לנו לקבל תקנים נוספים וכוחות נוספים שיעבדו בשטח.
נצ"מ ששון שלמה מסר בתגובה לפרסום: "מודה על האמון והבחירה בי להקמת המרחב החדש. תודה למפקד המחוז הדרומי ניצב חיים בובליל, למפכ"ל המשטרה רב ניצב דני לוי ולשר לביטחון לאומי – איתמר בן גביר על הגיבוי וההבנה של גודל השעה. על פי מדיניות מפקד המחוז – נמשיך לחזק את המשילות בדרום".
