המודיעין הצבאי של אוקראינה טען היום (שלישי) כי רוסיה מחזקת את נוכחותה הצבאית בארמניה, חרף הכחשות מצד הארמנים. לטענת קייב, בידי שירות המודיעין האוקראיני הוראה רשמית של הצבא הרוסי המנחה על "חידוש" הכוחות בבסיס הרוסי המרכזי בארמניה, הממוקם בעיר גיומרי, לא הרחק מהגבול עם טורקיה.
לפי הדיווח, המסמך שהושג בידי המודיעין האוקראיני כולל קריטריונים לבחירת חיילים מהארמיות הרוסיות הפועלות בדרום רוסיה, עם דרישות מקצועיות, פסיכולוגיות ומבצעיות קפדניות. הצו אוסר על גיוס חיילים המעורבים בפלילים. באוקראינה טוענים כי מדובר במהלך המהווה חלק מאסטרטגיה רחבה של הקרמלין לערעור היציבות בדרום הקווקז ובהרחבת השפעתו במוקדי חיכוך גלובליים.

הבסיס בגיומרי, העיר השנייה בגודלה בארמניה, קיים מאז שנות ה-90, ובו מוצבים כ-5,000 חיילים, מטוסי קרב מדגם מיג-29 ומערכות הגנה אווירית מדגם S-300. על אף שממשלת ארמניה הקפיאה ב-2024 את השתתפותה בארגון הביטחוני בהובלת רוסיה (CSTO), והביעה ספקות לגבי המשך נוכחות רוסית במדינה, חוזה החכירה של הבסיס הוארך בעבר עד 2044.
המתיחות הגוברת בין רוסיה לאזרבייג'ן, וכן ניסיונותיה של ארמניה להתקרב לטורקיה ולחדש את היחסים הדיפלומטיים עמה, הופכים את נוכחותו של הבסיס הרוסי לעניין רגיש בזירה האזורית. בטורקיה תומכים ביוזמות הפיוס של ארמניה עם באקו, בעוד שברקע עומדות שורת תקריות שהחריפו את היחסים בין רוסיה לאזרבייג'ן.
