הקואליציה נאלצה למשוך היום (שלישי) שוב את חוקיה מההצבעה במליאה, זאת בשל חרם המפלגות החרדי שחזר במסגרת המחאה על אי קידום חוק הגיוס. יחד עם זאת, הח"כים מהסיעות החרדיות יצביעו נגד חוקי האופוזיציה. אולם, החרם אינו מאפשר לקואליציה לקדם את סדר היום שלה מזה כחודשיים.
אתמול, סיעת יהדות התורה הודיעה כי תפסיק להצביע עם הקואליציה, במחאה על כך שעדיין לא הונחה טיוטת חוק הגיוס, בניגוד להתחייבויות שניתנו לה. בהודעה שפרסמה הסיעה נכתב: "לנוכח העובדה כי עד לרגע זה לא הונחה טיוטת חוק הגיוס, בניגוד להתחייבויות שניתנו, מודיעה סיעת יהדות התורה כי לא תצביע עם הקואליציה עד להצגת טיוטת החוק".

לדברי כתבנו לענייני הכנסת, "במפלגות החרדיות ממשיכים את הלחץ, אולי גם מגבירים אותו. כל זאת כמובן ברקע חוק הגיוס והחרם שהמפלגות החרדיות עושות על הצבעות הקואליציה. רגע לפני התקיפה באיראן נזכיר, אנחנו היינו על סף פירוק הקואליציה, שהחוק לפיזור הכנסת עלה להצבעה, ובסופו של דבר חרדים לא הצביעו בעד החוק".
כתבנו לענייני הכנסת אברהם חסון דיווח כי בלשכת יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, מעריכים שלא יצליחו להשלים את ההליך ולהביא את החוק למליאה בזמן, אך סבורים שהנוסח יונח במליאה ביום יומיים הקרובים.

מדובר בעליית מדרגה מצד המפלגות החרדיות, שבתקופה האחרונה החרימו רק את הצעות החוק הפרטיות של ימי רביעי – וכעת מחרימות גם את הצעות החוק הממשלתיות שעולות ביום שני במליאה. בשל המחלוקת, הקואליציה מתקשה לקדם את סדר יומה כבר כחודשיים.
במקביל, צה"ל החל להוציא את כל 54 אלף צווי הגיוס למלש"בים החרדים בבת אחת. תאריכי ההתייצבות יהיו פרוסים לאורך שנת הגיוס עד יוני 2026, דבר שמעורר את הלחץ במפלגות החרדיות למהר ולחוקק את החוק.
כאמור, יום לפני המערכה באיראן, הרבנים של מפלגת ש"ס וסיעת "דגל התורה", הורו לאפשר לקואליציה שבוע נוסף לצורך קידום פתרונות לחוק הגיוס, בעוד שהאופוזיציה קיוותה כי החרדים יצטרפו ויצביעו בעד הצעות החוק לפיזור הכנסת. כאמור, בשבוע המדובר מבצע "עם כלביא" נערך בעוצמה, דבר שהוריד מהפרק את הדיונים על החוק.

לאחר לילה מותח במיוחד, הצעות החוק לפיזור הכנסת נפלו אחת אחרי השנייה לאחר שמבית מרן מנהיג הדור עדכנו כי הרב הורה לדחות בשבוע את ההחלטה בעניין פיזור הכנסת ולהתנגד, אם החוק יעלה להצבעה במליאה. בשל הוראה זו, החוקים נפלו דבר שהשפיע על כך שהאופוזיציה לא תוכל להעלות אותם מחדש במשך חצי שנה.
סיעות ש"ס ודגל התורה הוציאו הודעה בעניין השגת ההסכמות, שבה ביקשו מהאופוזיציה לדחות את ההצבעה על החוק לשבוע הבא: "לאחר שיחות ממושכות שקיימו נציגי ש״ס ודגל התורה מול יו״ר ועדת החוץ והביטחון ח״כ יולי אדלשטיין הושגו הבנות באשר לעקרונות חוק שמירת מעמדם של בני הישיבות.
"מאחר ונדרש עוד מספר ימים להשלמת גיבוש הנוסח הסופי, ובהתאם להנחיית מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה של ש״ס ומועצת גדולי התורה של דגל התורה, הוחלט לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על פיזור הכנסת כדי להעניק את השבוע הקרוב לצורך השלמת התהליך והגעה לנוסח הסופי".
