accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל

"לשטח את בית חאנון אתמול": כך ננצח את חמאס ונציל חיי לוחמים

נעמי רחליס

נעמי רחליס

יב תמוז ה'תשפה (08.07.25)

71

42

like

1

dislike

בעקבות האסון בבית חאנון, שבו נהרגו חמישה לוחמים ונפצעו 14 נוספים, תקף האלוף יפתח רון-טל את מדיניות הלחימה וקרא ל"מהלך הכרעה אמיתי", כולל שיטוח שכונות טרור סמוכות גדר והפסקת הסיוע ההומניטרי • לדבריו, ישראל איבדה את המומנטום במלחמה, ו"מחיר הדשדוש משולם בדם לוחמינו הטובים ביותר"


בעקבות נפילתם של חמישה לוחמי צה"ל ופציעתם של 14 נוספים בפיצוץ זירת מטענים קטלנית בבית חאנון, האלוף במיל' יפתח רון-טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה, מתח הבוקר (שלישי) ביקורת נוקבת על ניהול הלחימה בצפון הרצועה.

בריאיון ל"ישראל הבוקר" הוא מתאר את האסון כ"מחיר כבד מאוד" של מלחמה שבה ישראל, איבדה את המומנטום, וקורא לדרג המדיני והצבאי לקבל החלטות אסטרטגיות אמיצות, כולל שיטוח שכונות טרור סמוכות גדר, שליטה מלאה בסיוע ההומניטרי וקידום הגירה מרצון של תושבי עזה.

maximize-image
images-count3+
5 נופלים בבית חאנון | צילום: דובר צה"ל

"זהו בוקר שמחזיר אותנו לפרופורציות. מצד אחד, כמעט חגיגות בוושינגטון, ומהצד השני, אנחנו משלמים את מחיר המלחמה. אין מחיר יקר יותר מהמחיר שהלוחמים הכי טובים שלנו משלמים", אמר על האירוע הקשה שהתרחש בשכונה שצה"ל פעל בה פעמים רבות מאז תחילת המלחמה, עובדה שהופכת את האסון למתסכל וכואב אף יותר.

כישלון טקטי מתמשך סמוך לגבול

רון-טל מדגיש כי האירוע לא התרחש בעומק הרצועה, אלא "במאות מטרים מהגבול", באזור שצה"ל כבר כבש, השתלט והרס בו תשתיות טרור מספר פעמים. "זה מקום שצה"ל עשה בו את זה לא פעם, לא פעמיים ולא שלוש", הוא אמר, "ועדיין, הם מצליחים במהלכים של גרילה וטרור להשיג הישגים מאוד קשים".

maximize-image
images-count3+
פעילות כוחות חטיבת הנח״ל בבית חאנון | צילום: דובר צה"ל

לשאלה מה צה"ל עושה לא נכון בשטח, השיב רון-טל כי יש צורך קריטי בלמידה והפקת לקחים מהירה. "הלמידה היא קריטית, וברמה הטקטית צריך פשוט ללמוד מה קרה ולהעביר את המסקנות לכל הכוחות." אך לטענתו, הבעיה עמוקה יותר ונוגעת להחלטה האסטרטגית.

לשאלה מדוע שכונת בית חאנון עדיין עומדת על תילה, הוא משיב בנחרצות: "שהיה צריך לשטח אותה כבר מזמן. זה בכלל בתוך הפרימטר. לא צריך לראות בית אחד בבית חאנון. אין, וגם לא צריכה להיות בעיה לעשות את זה. אם אני קורא משהו מהבוקר למי שמקבל את ההחלטות הביטחוניות – תשטחו את בית חאנון. כל האזורים המיושבים האלה, בטח סמוכי גבול, לא צריכים לעמוד על תילם".

maximize-image
images-count3+
כוחות צה"ל לפני הכניסה לבית חאנון | קרדיט: דובר צה"ל

הפתרון: הכרעה צבאית, שליטה והגירה מרצון

לדבריו, ישראל נמצאת במצב של דשדוש מסוכן. "אנחנו די עומדים במקום", הזהיר. הוא הוסיף כי נותרו שני מעוזי חמאס מרכזיים שטרם נכבשו – מרחב העיר עזה ומחנות המרכז – והדרג המדיני חייב לקבל החלטה לכבוש אותם.

אך הפתרון, לשיטתו, אינו רק צבאי. הוא תוקף בחריפות את המדיניות הנוכחית של העברת סיוע הומניטרי לרצועה, שלדבריו מחזקת את חמאס. "זה בלתי נסבל ובלתי נתפס שתוך כדי מלחמה, הם הורגים לנו חיילים ואנחנו מספקים להם אוכל ומים. מה זה הדבר הזה?".

maximize-image
images-count3+
משאיות סיוע הומניטרי | צילום: פלאש 90

כאלטרנטיבה, הוא מאמץ את הצעתו של שר הביטחון להקמת "אי הומניטרי" בשליטה ישראלית, ומדגיש את הצורך בקידום תוכנית של "הגירה מרצון" של תושבי עזה. "צריך להעביר את העזתים לאותו מרחב הומניטרי, ופשוט לשאול אותם: 'מי רוצה לעלות על האוטובוס ולנסוע, דרך הגבול המצרי, לאינדונזיה, לסוריה או ללוב?' יש מדינות שכבר מסכימות. אני אומר לך, בין 80 ל-90 אחוז עולים על האוטובוסים כעבור עשר דקות. זה צריך להתחיל".

הוא קושר את המהלכים הללו לסיום המלחמה בתנאים של ישראל: עסקה שתחזיר את כל החטופים, הגליית הנהגת חמאס מהרצועה, ופירוז מלא של עזה תחת שליטה ביטחונית ישראלית מוחלטת.

ביקורת חריפה על הפוליטיזציה של המלחמה

בסיום דבריו, רון-טל לא חוסך ביקורת מהדרג הפוליטי, ובמיוחד מחבר הכנסת אביגדור ליברמן, שאמר כי חיילים נופלים בגלל 'שמירת הקואליציה'. "זה להכניס צלם להיכל," אמר רון-טל בכעס. "זה לפרק את המרכיבים הכי עדינים של הסולידריות של החברה הישראלית. איך חבר כנסת יכול להגיד דבר כזה? צריך להתנצל על החרפה הזאת, להגיד למשפחות השכולות, למי שעכשיו קובר את המתים שלו, שנהרגת בגלל פוליטיקה. מי שאומר את זה, הוא הפוליטיקאי הכי קטן שיכול להיות".

עקבו אחרינו גם ב-Google News