accessibility-icon
share-icon
צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90
צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

רשות החשמל מגדילה את התחרות: חשמל זול יותר למאות אלפי בתים

נעמי רחליס

נעמי רחליס

יא תמוז ה'תשפה (07.07.25)

2

0

like

0

dislike

רשות החשמל מקדמת מהלך שיאפשר למספקים פרטיים לקנות חשמל גם מתחנות כוח קונבנציונליות, ולא רק ממתקנים סולאריים • המהלך יגדיל את ההיצע ואת גובה ההנחות לצרכנים • הוא ייצא לדרך כבר בתחילת 2026 וצפוי להעצים את התחרות בשוק


הרפורמה במשק החשמל עולה שלב: רשות החשמל מגדילה את התחרות באספקה
למעלה מ-250 אלף בתי אב כבר נהנים מהרפורמה במשק החשמל ומהאפשרות לעבור למספק פרטי ולקבל הנחות בחשבון החשמל. כעת רשות החשמל מרחיבה את התחרות באמצעות הצעת החלטה שתאפשר למספקים הפרטיים לקנות גם מתחנות כוח קונבנציונליות (הפועלות בגז). ההחלטה תגדיל את היצע החשמל למספקים, ותאפשר מתן הנחות גבוהות יותר וליותר משקי בית כבר בתחילת 2026.

לאחר שבשלב הראשון התירה הרשות למתקנים פוטו-וולטאיים ולמתקני אגירה במתח עליון, בהספק מצטבר של לפחות 2,000 מגה-וואט, למכור את החשמל לצרכנים – מפרסמת עתה הרשות אסדרה חדשה לקידום ולהעמקת התחרות במקטע האספקה. במסגרת האסדרה, בשנתיים-שלוש הקרובות, יוכלו גם תחנות הכוח הקונבנציונליות, בהספק מצטבר של 2,000-3,000 מגה-וואט, למכור את החשמל למספקים הפרטיים, ובכך להגדיל באופן משמעותי את מספר הצרכנים שייהנו מחשמל זול יותר.

על מנת להשתתף באסדרה החדשה, יוצע ליצרנים הקונבנציונליים להשתתף במכרזים תחרותיים שתפרסם הרשות, במסגרתם יתחרו היצרנים על המחיר שיהיו מוכנים לשלם על הזכות למכור את ההספק למספקים פרטיים. בכל מכרז יזכו ההצעות הגבוהות ביותר, עד לכמות שתוגדר במכרז, ובכפוף לכך שהמחיר המוצע לא יפחת ממחיר מינימום שתקבע הרשות.

עוד בהחלטת הרשות – מספר סעיפים חדשניים שיאפשרו להקטין את הסיכונים ויעודדו את היצרנים להשתתף בה, כמו מעבר מהיר יותר של התחנות לאסדרה החדשה באמצעות האפשרות להעביר אליה רק חלק מההספק (במינימום של 50 מגה-וואט), ולא את כולו; האפשרות, מדי שנה, "לצאת מהאסדרה" ולנייד את ההספק לאסדרה המקורית; ובשונה ממכרזים אחרים – כעת לא יידרשו היצרנים להעמיד ערבויות על ההצעה, אלא רק להסכים לקיזוז תשלומים במידה שלא יעמדו בהתחייבויותיהם – הליך מקל בהרבה.

למודל המכרזי שבחרה הרשות מספר מטרות, ובהן יצירת שוויון הזדמנויות במעבר לאסדרה – הן בין היצרנים הקיימים לבין עצמם, והן בין היצרנים הקיימים לבין היצרנים החדשים, בטכנולוגיה הקונבנציונלית ובתחום האנרגיה המתחדשת. נוסף על כך, המודל מאפשר למספקים הווירטואליים להציע היצע משמעותי, שיאפשר לשכלל את התחרות בינם לבין עצמם, ובינם לבין המספקים בעלי אמצעי הייצור. ולא פחות חשוב – הוא מאפשר לכלל הצרכנים ליהנות מפירות האספקה הפרטית.

בנוסף, המודל יאפשר לרשות לעקוב באופן באופן שוטף אחר התקדמותו. במכרז הראשון, שמתעתד לקבל הצעות עד דצמבר הקרוב, צפוי להיבחר הספק של כ-350 מגה-וואט לפחות, אותם יעמידו הזוכים כבר בראשית שנת 2026 לטובת הצרכנים. במהלך 2026 צפויים להתפרסם מכרזים נוספים כאמור בהחלטה.

יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט: "הרפורמה במשק החשמל מוכיחה את עצמה, ואנחנו רואים את האמון שמביעים בה צרכני החשמל באמצעות מעבר למספקים פרטיים – ובמקביל, פעולות רבות שנעשות מצד המספקים הפרטיים. על מנת להעמיק את התחרות וההנחות, אנו מקדמים שורת החלטות שיאפשרו להגדיל את היצע החשמל, ובכך גם את התחרות – לטובת הצרכנים ומשק החשמל".

עקבו אחרינו גם ב-Google News