accessibility-icon
share-icon
צילום: קאנבה
צילום: קאנבה

כך הופקר חולה סרטן עם 100% נכות על ידי משרד התחבורה

אבלין ליידרמן

אבלין ליידרמן

יט תמוז ה'תשפה (15.07.25)

7

3

like

0

dislike

חולה סרטן בן 66, עם 100% נכות - גרורות בעצמות, בריאות ובלימפה, מבקש כבר חמישה חודשים תו נכה ולא מקבל אפילו תשובה • למרות שהוא עומד בתנאים החוקיים, המדינה משאירה אותו בהמתנה, ומפנה אותו לעמותות • באגף משרד הרישוי מסרו תגובה מתחמקת והודו: "הבדיקות הוקפאו"


דוד, בן 66 מאשדוד, חולה סרטן עם גרורות בעצמות, לימפה וריאות. גופו נשבר, אך נפשו עדיין לוחמת. הוא פנה לאדף משרד הרישוי כבר בתחילת פברואר 2025 בבקשה לתו נכה. לא מותרות ולא נדבה, אלא אמצעי תנועה בסיסי שנועד לאפשר לו לצאת לטיפולים, לנוע אל מרפאות ולנהל את שארית חייו בכבוד.

"אני לא מקבל תו נכה. אני עדיין ממתין עברו חמישה חודשים. הייתי אמור לקבל תוך שבועיים". השירות מצוי בידיה של המדינה. דוד המתין וממשיך להמתין. חמישה חודשים חלפו, אך ממשרד הרישוי דממה. דוד לא קיבל אישור, אפילו לא דחייה אלא "המתנה" בלבד. ולבסוף, תשובה מקוממת: "תפנה לעמותת עזר מציון".

maximize-image
images-count5+
חניית נכה | צילום: קאנבה

דוד אינו עוד מקרה פרטי. הוא סמל לעוולה מתמשכת. לפי החוק, הזכאות לתו נכה ברורה ופשוטה כאשר הנכה נזקק לאחד מאלו:

  • נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות ושתנועתו בדרכים בלי רכב עלולה לערער את מצב בריאותו – מתקיים במקרה שלו שהרי אין ניידות.
  • נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות – גם זה מתקיים אצלו.
  • מגבלה בהליכה ונדרש לכסא גלגלית.

דוד עונה על שניים מתוך שלושה סעיפי הזכאות למרות שעל פי החוק צריך לענות על אחד. לדוד יש 100% נכות רפואית שנקבעה על ידי ועדת ביטוח לאומי. יש לו סרטן שלב 4 כאשר הוא מפושט עם גרורות, קרעים במיניסקוסים וניידות פגועה. יש לו טיפולים רפואיים חוזרים, מסמכים רפואיים, חוות דעת, בדיקות MRI כל הדרוש וגם מעבר לכך.

maximize-image
images-count5+
נכות | צילום: קאנבה

אך כל אלו לא הספיקו כדי לזכות אותו בזכות בסיסית שאמורה להינתן על ידי המדינה. מאז חשיפת אי הסדרים במשרדו, אגף משרד הרישוי עלה על פטנט: במקום לטפל – "מקפיאים" את הבקשה. מה שלא נאמר רשמית אך מורגש היטב. תגי נכה שהונפקו שלא כחוק, ניצול לרעה של מערכות הזכאות, וחוסר שקיפות – כל אלה גרמו להנהלה לחשוש ממקרים גבוליים.

התוצאה? שיטת ה"הקפאה": לא לאשר, לא לדחות, רק "להמתין". ובינתיים, חולי סרטן נשלחים להמתנה בלתי נגמרת, במקום שיקבלו את מה שמגיע להם על פי חוק. השיא הגיע כאשר הנציגה רויטל מהנהלת אגף הרישוי הפנתה את דוד לעמותה. לא מספיק שחולי הסרטן סובלים, הם גם צריכים לחזר לפתחן של עמותות.

maximize-image
images-count5+
חניית נכה | צילום: קאנבה

שיטת ההקפאה איננה מדיניות – אלא התחמקות מאחריות

מחדלים ניהוליים אלו משפיעים דווקא על מבקשי התו התמימים, אלו שהכי זקוקים לעזרה. והם? נותרים בלא מענה, ובלא תו. מדינה שמפנה את גביה לחלשים. במדינה מתוקנת ומערבית בה אמורים להגן על החולים והקשישים ובעיקר על חולי הסרטן שהם מקרים גבוליים אדם כמו דוד שומע: "לך לעמותה. המדינה עסוקה".

זהו כשל מוסרי, לא רק מִנהלי. מוסד ממשלתי שאינו ממלא את תפקידו – פוגע בליבה של החברה כולה. הציבור דורש שקיפות, יעילות ובעיקר אנושיות. כי כשחולה סרטן צריך להיאבק על תו נכה זה לא בירוקרטיה. זו חרפה.

maximize-image
images-count5+
נכות | צילום: קאנבה

תגובת משרד התחבורה

פנינו למשרד התחבורה לתגובה וקיבלנו תשובה מתחמקת, שאינה עונה על הטענות שהעלנו בפניהם. "אגף הרישוי במשרד התחבורה ביצע שדרוגים ושינויים במערך הנפקת תגי נכה, כדי שתגי החניה ישמשו רק ורק נכים הזכאים לכך באמת והמשאב המוגבל של חניות נכים ישמש את הזכאים בלבד" נמסר מטעם המשרד. במשרד הודו בפנינו כי בדיקות הזכאות הוקפאו – והופשרו לפני זמן לא רב. להלן התגובה המלאה.

"לפני כשנה וחצי, בעקבות חשדות לזיוף מסמכים רפואיים הנדרשים לצורך הנפקת תגי חנייה לנכה, פנה משרד התחבורה בתלונה למשטרת ישראל. לאחר חקירה סמויה שהתנהלה ביחידת להב 443 במשך תקופה ממושכת, בשיתוף פעולה עם המשרד, ובעקבות הממצאים שעלו ממנה, הוחלט במשרד התחבורה על שינוי יסודי בכל הקשור לקריטריונים ולתהליכים למתן תג נכה".

maximize-image
images-count5+
חניית נכה | צילום: קאנבה

"במסגרת זו יזם משרדנו רפורמה מקיפה בנושא בתיאום עם כל ארגוני הנכים בישראל. הרפורמה נועדה לעקור את תופעת הזיופים מהשורש, לוודא שהתגים מוענקים אך ורק למי שזקוק להם באמת, לייעל את השירות ולהביא לבשורה משמעותית לזכאים לתגי חנייה לנכים, תוך מניעת ניצול לרעה".

"במסגרת הרפורמה, ביצע אגף הרישוי במשרד התחבורה שדרוגים ושינויים במערך הנפקת תגי נכה, כדי שתגי החניה ישמשו אך ורק נכים הזכאים לכך באמת והמשאב המוגבל של חניות נכים ישמש את הזכאים בלבד. המשרד פעל במרץ גם ליצירת התקשרות חדשה ועדכנית לנושא ובימים אלו נכנס לפעילות זכיין חדש שכבר החל בהנפקת התגים באמצעות מערך של רופאים תעסוקתיים".

maximize-image
images-count5+
נכות | צילום: קאנבה

"משרד התחבורה הקים צוות היגוי מקצועי בין-משרדי, שקבע מדיניות אחידה, שקופה ומדויקת לזכאות לקבלת תג נכה. בצוות נכללו נציגים בכירים של משרד התחבורה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, משרד האוצר ורופאים מומחים. הצוות בחן לעומק את הבעיות, השווה למודלים ונהלים הנהוגים במדינות אחרות, ודן בקריטריונים הרפואיים הנדרשים לצורך קבלת תג חניה לנכה, באופן שיבטיח שרק מי שבאמת זקוק יקבל את ההטבה".

"במטרה למנוע פגיעה בציבור הנכים שהחזיקו בתג חנייה לנכה ותוקף התג הסתיים, החליט משרדנו להאריך את תקופת הזכאות לנכים כהארכה מנהלית, עד לתחילת פעילות הזכיין החדש שהתחיל לפעול בימים אלו וינפיק את התגים לזכאים על פי קריטריונים חדשים".

"במסגרת הרפורמה גם תיבדק מחדש הזכאות וייגרעו ממאגר מחזיקי תגי הנכה בעלי רכב שקיבלו תג חנייה לנכה בניגוד לנהלים. כך, לראשונה מזה שנים רבות, יזכו הנכים המוגבלים בתנועה וזכאים לתג חנייה לנכה, ליהנות מחניות רבות וזמינות יותר בכל הארץ".

עקבו אחרינו גם ב-Google News