accessibility-icon
share-icon
צפו בקטע המלא | צילום: חדשות 14

נדיה מטר: הסטטוס המשפטי לא הוכרע - זה הביא עלינו את אוסלו

אפרת ברינר

אפרת ברינר

יא תמוז ה'תשפה (07.07.25)

8

2

like

0

dislike

נדיה מטר ויהודית קצובר, המייסדות של תנועת "הריבונות" שוחחו עם רונה לוי בוועידת הריבונות על חשיבות הסדרת המהלך ביהודה ושומרון • לדבריהן, אי החלת הריבונות הביאה עלינו את אסון אוסלו ואת גירוש גוש קטיף • "כל דקה שאנחנו פה באולפן איבדנו עוד גבעה", אמרה מטר


נדיה מטר ויהודית קצובר, המייסדות של תנועת "הריבונות", התארחו היום (שני) בוועידת הריבונות של ערוץ 14 והתייחסו לחשיבות של החלת המהלך ביו"ש. לדבריהן, אי החלת הריבונות אחרי מלחמת ששת הימים הביאה עלינו את אוסלו. השתיים החלו לעסוק במאבק תודעתי במקום במאבק בשטח, על מנת לייצר מציאות חדשה.

קצובר סיפרה שהכירה את מטר בגוש קטיף "החלטנו שלא עוד גוש קטיף, לא עוד גירוש ולא עוד שבירה שנוגעת לארץ ישראל". לדבריה, הן החלו יחד לגאול אדמות בגוש עציון. "ראינו בנתיים שהערבים משתלטים ומשתלטים על האדמות. הכסף שלנו ושלהם לא מדביק אחד את השני. אמרנו שאי אפשר כך. חייבים להחיל ריבונות. ולשים סוף למי שייכת הארץ הזו.

"זה שורש הסיכסוך. והארץ הזו שייכת לנו על פי התנ"ך הישן והטוב שלנו. וצריך לשים על זה פעם אחת ולתמיד חותמת מדינית על ההתיישבות ועל כל מרחבי ארץ ישראל שזה שלנו. החלטנו שאנחנו עושים מאבק תודעתי שהוא מאוד מאוד קשה, לעומת מאבק בשטח שניתן להראות בו תוצאות".

maximize-image
images-count1+
פאנל נשים למען ריבונות | צילום מסך

מטר ציינה כי מאז הקמתה של מדינת ישראל "אף פעם לא ניצחנו עד הסוף. ניצחנו ניצחונות צבאיים מדהימים, אבל לא סיימנו את ההכרעה עם ניצחון דיפלומטי. היום אנחנו אוכלים את הפירות הנוראיים של מלחמת ששת הימים. ניצחנו ניצחון מדהים. רצו לחסל אותנו, וחזרנו ליהודה ושומרון, עזה וירושלים ולא החלנו ריבונות. השארנו וואקום".

הסטטוס המשפטי לא הוכרע וברגע שאתה לא מכריז על ריבונות על כל השטח, אתה נותן פתח לשני דברים. א. לשקר של עם פלשתיני, פתאום מישהו אחר אמר אהה היהודים לא מכריזים אז זה באמת שלנו. קם השקר של עם פלשתיני שכאילו יש להם זכויות. ודבר שני קמו אנשים שאמרו אין פה ריבונות אז בואו נמצא פתרון. כך קם האסון של אוסלו. אמרנו בגוש קטיף ואמרנו כל עוד לא תהיה פה ריבונות, תהיה פה טרגדיה". מטר הוסיפה כי "כל דקה שאנחנו פה באולפן איבדנו עוד גבעה".

maximize-image
images-count1+
התיישבות | צילום: נעמי רחליס

ועידת הריבונות של ישראל בערוץ 14 עוסקת בהחלת הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון. הדרישה להחלת ריבונות קיבלה תאוצה לקראת נסיעתו המתוכננת של ראש הממשלה לוושינגטון.

כל שרי הליכוד ויו"ר הכנסת פנו במכתב משותף לנתניהו בדרישה "לאשר בממשלה החלטה על החלת הריבונות וזאת עד לסיום מושב הקיץ של הכנסת". במכתבם טענו כי "לאחר ההישגים ההיסטוריים של מדינת ישראל… יש להשלים את המלאכה ולהסיר את האיום הקיומי מבית, ולמנוע טבח נוסף בלב הארץ".

עקבו אחרינו גם ב-Google News