פולין החלה היום (שני) בביצוע בקרות במעברי הגבול עם גרמניה וליטא, בתגובה להחלטתה של ברלין להעביר אלפי מהגרים, שלטענתה חצו את הגבול באופן בלתי חוקי, בחזרה לפולין.
ראש הממשלה הפולני דונלד טסק הודיע על ההחלטה בשבוע שעבר במהלך ישיבת קבינט: "קיבלנו את ההחלטה שאנחנו משחזרים את השליטה הזמנית בגבול פולין עם גרמניה ובגבול פולין עם ליטא".

פולין, גרמניה וליטא הן חלק מאזור שנגן, בו קיימת מדיניות תנועה חופשית, המאפשרת לאנשים לחצות גבולות בתוך האזור ללא בקרה. בקרות גבול ביניהן יכולות להתבצע רק בנסיבות חריגות.
במצבים שהן רואות כ"חירום" או כ"מוצא אחרון" בתגובה לאיומי ביטחון, מדינות שנגן רשאיות להנהיג בקרות גבול, כמו אלה שהתרחשו במהלך מגפת הקורונה. צעדים כאלה נועדו להיות זמניים, אך בפועל ניתן לחדשם מספר פעמים.

מאז 2023, גרמניה מטילה בקרות בגבולות עם פולין וצ'כיה בתגובה להגירה בלתי חוקית, ובשנה שעברה הרחיבה את הבקרות לכל גבולותיה. קנצלר גרמניה פרידריך מרץ התכונן לאפשרות שפולין תפעיל בקרות גבול, במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת לוקסמבורג בשבוע שעבר.
כאמור, פולין הודיעה כי תיישם בקרות גבול גם מול ליטא, בתגובה למהגרים הנכנסים למדינה מבלארוס ומהמדינות הבלטיות השכנות. ליטא הגיבה למצב בקריאה לשיתוף פעולה הדוק יותר בין שתי המדינות, אך הדגישה כי לא תיישם בקרות משלה לאורך הגבול המשותף שלה עם פולין.

הבקרות בגבול עם ליטא יבוצעו ב-13 מקומות, כולל בשלושה מעברי גבול. 10 המעברים הנותרים יהיו "אתרי בקרה אד-הוק", בהם יוכלו התושבים המקומיים להשתמש. בגרמניה יבוצעו בקרות גבול ב-52 מוקדים.
