פחות מחודשיים לפני שהצלצול הראשון אמור להישמע, התבשרו אתמול (ראשון) הוריהם של 172 תלמידים בבית הספר "בית חנוך" בבני ברק בהודעה שהכתה אותם בהלם: בית הספר נסגר לאלתר. ההחלטה, שהתקבלה על ידי רשת "החינוך העצמאי" שתחתיה פועל המוסד, הותירה את התלמידים ועשרות אנשי חינוך ללא מסגרת לשנת הלימודים הקרובה וללא כל חלופה שעונה על צרכי התלמידים.
הזעם והתסכול בקרב ההורים עצומים. "רק אתמול הוציאו לנו הודעה שבית הספר נסגר". מספרת ש' למערכת C14, אם לתלמיד בבית הספר, בקול שבור. "אתם לא יכולים ברגע האחרון להגיד שאין לנו בית ספר לשלוח את הילדים שלנו. אם היינו יודעים מראש, היינו נערכים. אי אפשר להשאיר ככה ילדים – זה הכי כואב לנו. זו הזיה לשלוח לנו כזה דבר".
לדבריה, הסיבה הרשמית שניתנה להורים היא שהמוסד "לא עומד בתקן" בשל גודלו, אך התזמון הוא שהופך את ההחלטה לבלתי נסבלת. "אי אפשר לתת לנו פחות מחודש וחצי להתארגן על בית ספר חדש", היא אומרת. "לא יכול להיות ש-172 תלמידים יישארו ללא בית ספר ויצטרכו להפריד אותם מהחברים שלהם. הם לא יכולים להשאיר אותנו בחוסר אונים עם התרעה כל כך קצרה".
עבור ש' ומשפחתה, הבשורה הקשה מצטרפת למצוקה אישית עמוקה. "יותר מזה", היא חושפת, "אנחנו מפונים בגלל הטיל שנפל בפרדס כץ. אין לנו רכב, אין לנו בית. יש כאן עוול. אין לנו מי שילחם עבורנו".

בעקבות ההודעה, ההורים מתארגנים למאבק. הם לא מתכוונים להשלים עם רוע הגזירה ומתכננים להגיע עם ילדיהם לישיבת מועצת העיר הקרובה ביום רביעי שיזם חבר המועצה יעקב וידר. "אנחנו נבוא ביום רביעי עם הילדים לעירייה לישיבה", מצהירה ש'.
ההורים מציעים פתרון: הפכו את בית הספר לממלכתי-חרדי
אך ההורים לא רק מוחים; הם מציעים פתרון קונקרטי שיכול להציל את המצב. במקום לפזר את התלמידים, הם דורשים מהעירייה לקחת אחריות, להשאיר את המוסד פתוח ולהפוך אותו לבית ספר ממלכתי-חרדי (ממ"ח). "אנחנו דורשים מהעירייה שתמשיך את בית הספר ושזה יהפוך לממ"ח
", אומרת ש'. בכך, הם מאמינים, ניתן יהיה לשמר את המסגרת החברתית של הילדים ולספק פתרון יציב וארוך טווח."רוב מוחלט מההורים, לפחות עשרות מהם שדיברו איתי, רוצים שזה יעבור להיות ממ"ח", מסביר חבר מועצת העיר, יעקב וידר (הליכוד), שהגיש הצעה דחופה לסדר היום בנושא. "יש כאן ביקוש אוטומטי. בית ספר נסגר וההורים מבקשים לעבור לממ"ח. העירייה כמובן משקרת וטוענת שאין ביקוש".

החלטת רשת החינוך העצמאי לסגור את בית הספר עשויה לשרת, לטענת גורמים המעורים בפרטים, גם שיקול נדל"ני של העירייה: מדובר בנכס יקר ערך, והעירייה רואה בכך הזדמנות להחזיר לידיה את הקרקע ולנצל אותה למטרות אחרות. אותם גורמים טוענים כי לא מדובר רק בשיקולים חינוכיים, אלא גם במאבק על מקום – מאבק שבו העירייה "חיכתה בכיליון עיניים" לסגירת מוסד הלימוד.
הדרישה הזו מגיעה על רקע ביקוש גובר ומתמשך למסגרות ממ"ח בעיר בני ברק, ביקוש שעד כה נתקל בסירוב עיקש מצד העירייה. כעת, באופן אירוני, סגירת בית הספר מציבה בפני העירייה הזדמנות ייחודית: קבוצה מגובשת של תלמידים והורים המבקשים בדיוק את המסגרת שהעירייה נמנעה מלאפשר. המאבק על "בית חנוך" הפך בן לילה למבחן עבור העירייה, שטוענת כי עד כה לא התקבלו פניות רשמיות בנושא – האם תשאיר 172 ילדים ומשפחותיהם תלויים באוויר, או שתאמץ את הפתרון שהונח לפתחה ותענה סוף סוף על צורך חינוכי שקיים בעיר כבר כמה שנים.

משרד החינוך מבהיר: ההחלטה על סגירת בית הספר "בית חנוך" בבני ברק היא של רשת החינוך העצמאי, שמפעילה את המוסד – ולא של משרד החינוך. עם קבלת המידע, פנה המשרד לעיריית בני ברק לבחינת ההחלטה, ולוודא כי לכל תלמיד ותלמידה תימצא מסגרת חינוכית מתאימה עד לפתיחת שנת הלימודים.
פנינו לרב אליעזר סורוצקין המנהל הכללי של החינוך העצמאי לקבלת תגובה – אך נותרנו ללא מענה.
מעיריית בני ברק נמסר: "בית הספר "בית חנוך" נמצא בבעלות רשת החינוך העצמאי, וכל החלטה בנוגע להפעלתו או סגירתו מתקבלת על ידם בלבד – ללא מעורבות של עיריית בני ברק".
"אמש עודכנה העירייה באופן רשמי על סגירתו הסופית של בית הספר ועל הפסקת פעילותו לקראת שנת הלימודים הקרובה, בה לומדים כ-140 תלמידים. מיד עם קבלת ההודעה, כינס מינהל החינוך העירוני פורום חירום בהשתתפות נציגי הבעלות, הפיקוח, קב"סים ונציגי העירייה, במטרה למצוא פתרונות מיידיים לשיבוץ כלל התלמידים במסגרות חלופיות".
"לעניין הקמת בית ספר במתכונת ממלכתי-חרדי (ממ"ח): פתיחת מוסד כזה מתבצעת ביוזמת בעלות מוסדית או משרד החינוך, ובתיאום עם הרשות המקומית. עד כה, לא התקבלה כל פנייה רשמית בנושא זה".
"עיריית בני ברק, באמצעות מינהל החינוך, פועלת במלוא האחריות והרגישות ותעשה כל שניתן כדי להבטיח שכל תלמיד ותלמידה ישובצו למסגרת מתאימה לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו".

