זה היה אחד מהמקרים החמורים ביותר של ההתעללות בִּילדים שידעה המדינה. באפריל האחרון, הגננת אילנה קובר הורשעה בלא פחות מִ-360 מקרי תקיפה ועשרות מקרי התעללות בְּפָֿעוֹטות בגיל שמונָ֫ה חודשים עד שלוש וחצי שנים ב"גן של אילנה" שבאילת. בית המשפט המחוזי בִּבֿאר שבע גזר עליה עונש תקדימי ושלח אותה לחמש וחצי שנים בכלא.
השופט אלון גביזון תיאר כי "המציאות המשתקפת מהסרטונים וּמִמעשי הנאשמת קשה לָהכלה והכאב החודר לנימי הנשמה מלווה את הצופה ואינו מרפה. האלימות, האכזריות וההתעללות הפיזית והנפשית בָּפָּעוֹטות, לא כל שכן משקלן המצטבר נוכח מספר האירועים, מקנה לעבירות שבענייננו חומרה ייחודית ויוצאת דופן".
קובר הייתה אמורה להיכנס לכלא כבר במאי האחרון, אך מאז היא קיבלה פעמיים דחייה בִּטְענות שונות לטיפול רפואי. "הבן הגדול שלי מאובחן עם פוסט טראומה הוא בטיפולים של התפתחות הילד" אומרת בתאל עמוס, אמא של 2 ילדים שקובר התעללה בהם. "קיבלנו גם פסיכולוגית בבריאות הנפש. היא הייתה עוברת וגוררות אותו עם השערות קדימה ואחורה או מבקשת מאחת הילדות שתתן לו מכות והיא לוקחת את היד שלו ומרביצה בזמן שהיא מושכת לו את השיער. והמבט שלו לא יוצא לי מהעיניים שהוא עומד והוא מכסה את העיניים".
צילום: ללא
באפריל השנה קבע בית משפט המחוזי בהסכמת הפרקליטות, כי כניסתה לכלא תידחה בחודש בשל הליך רפואי. חודש עבר וקובר מבקשת עיכוב נוסף גם כן בטענות רפואיות. שוב, בהסכמת הצדדים שופט העליון חאלד כבוב קובע דחיה נוספת בת שלושה חודשים. מועד הכניסה הֶחדש לכלא הוא באוגוסט, אך ההורים חוששים שהוא יידחה שוב.
נעמה סמג'ה אמא של ילד שהיה בגן: "אנחנו רודפים אחרי הצדק, אחרי בית המשפט, אחרי הפרקליטות ונלחמים ונלחמים למען דבר כזה פשוט. צדק ומוסר. וכרגע אנחנו רק רוצים שאילנה קובר תיכנס לכלא ותתחיל לקחת אחריות על המעשים שלה".
לאחר הפגיעה הקשה בנפשם של עשרים ושישה פָּעוֹטות, ההורים רק רוצים לסגור את האירוע מאחוריהם וּלְהתחיל בהליך שיקום ארוך. נראֶה שלשירות בתי הסוהר, לפרקליטות וּלְבתי המשפט זה לא מספיק כדי למצות את העונש עם עבריינית מורשעת שהתעללה בחסרי ישע.
צילום: ללא
מדובר באחת מפרשות ההתעללות הכי קשות שידעה המדינה והעונש שנגזר עליה – בהתאם. מה שעצוב כאן, שלכל הגופים נוח לדחות את הכניסה שלה לכלא כי אף אחד לא רוצה להיות אחראי לטיפולים רפואיים שטרם הושלמו. קובר כנראה מבינה את זה ומנצלת את זה.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הסכמת הפרקליטות לעיכוב תחילת ריצוי העונש ניתנה לאחר שהוצגו בפני בית המשפט מסמכים רפואיים עדכניים, בתמיכת חוות דעת של שב"ס, ולאור נסיבות רפואיות חריגות. יודגש כי ההסכמה ניתנה לתקופה קצובה בלבד, ולאחר בחינה פרטנית של כל מקרה לגופו".
צילום: ללא
משירות בתי הסוהר נמסר: "שירות בתי הסוהר אינו מהווה צד לקביעת מועדי ההתייצבות לריצוי עונש מאסר. החלטות מסוג זה מתקבלות על-ידי בית המשפט המוסמך, בהתאם לשיקול דעתו, ולעיתים תוך הסתייעות בעמדת הפרקליטות והצגת מסמכים רפואיים רלוונטיים מצד המבקש".
ככל שמתבקשת התייחסות מקצועית מטעם שב"ס – למשל לצורך בחינה רפואית מוקדמת או בדיקת כשירות לקליטה – היא ניתנת לפי הצורך בלבד, כחוות דעת מייעצת, מבלי שלשב"ס סמכות להכריע בבקשות מסוג זה.
