כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס הבוקר (שלישי) לביקורו הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא, ופירט את הנושאים העיקריים שיהיו במרכז הדיון בין שני המנהיגים, כאשר בראשם המו"מ עם חמאס וכן נורמליזציה עם סעודיה וסוריה.
ראש הממשלה נתניהו צפוי לצאת בזמן הקרוב לוושינגטון, ככל הנראה כבר ביום ראשון הבא. לדברי כתבנו המדיני, "אתמול הגיע לבירה האמריקנית השר רון דרמר על מנת להכין את ביקורו של נתניהו ולדון עם בכירים בממשל בשורה של נושאים. בין השאר נפגש דרמר עם מזכיר המדינה מרקו רוביו, שגם מכהן כעת כיועץ לביטחון לאומי, עם שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון סטיב ויטקוף ועם סגן הנשיא ג'יי דיוונס.

"מבחינת הנושאים שדרמר עסק בהם, אז קודם כל הנושא האיראני – ניסיון לתאם בין ישראל לארצות הברית את שימור ההישגים המשותפים במערכה נגד איראן. בנוסף לכך דרמר עסק גם כמובן במשא ומתן לעסקת חטופים ובהמשך המערכה ברצועת עזה".
כתבנו המדיני ציין כי בהקשר הזה, נכון לעכשיו אין חדש, אין פריצת דרך במשא ומתן. "חמאס מתבצר בעמדותיו המוכרות, דורש את סיום המלחמה אפילו בתמורה לעסקת חטופים חלקית ואת נסיגת צה"ל מכל רצועת עזה עד הסנטימטר האחרון, כולל הפרימטר שאמור להגן על יישובי העוטף. לכן כרגע האופטימיות בירושלים בהקשר הזה מעט מתעמעמת", אמר מורג.

"נושא מרכזי נוסף שדרמר עסק בו בוושינגטון ושצפוי לתפוס מקום נכבד גם בשיחותיו של נתניהו עם הנשיא טראמפ הוא תהליך הנורמליזציה מול מדינות האזור, בדגש על סוריה", הבהיר מורג והוסיף כי בישראל יש הערכה שחלון ההזדמנויות להשיג נורמליזציה מול סוריה הוא צר, אולי אפילו צר מאוד, ולכן צריך לפעול במהירות.
עוד הוסיף כתבנו המדיני כי "גורם מדיני אומר לנו אתמול: 'נכון לעכשיו המשטר של אל-ג'ולני נראה לא יציב, הוא מאוים על ידי פלגים שונים ולא ברור אם הוא יאריך ימים'. מצד אחד זה נותן לנו תמריץ להגיע להסכם בהקדם מול גורם שמגלה נכונות וליצור עובדות בשטח שגם למחליפיו, אם יהיו כאלה, יהיה קשה לבטל. מנגד קיים החשש שההסכם לא יחזיק מעמד זמן רב.

"אבל הנטייה כרגע בישראל היא לכיוון האפשרות הראשונה ללכת להסכם עם סוריה מתוך הנחה שזה מה שיבצר את מעמדו של אל-ג'ולני וכך ההסכם הזה יחזיק מעמד ושגם אם בסופו של דבר הוא ייפול ויהיו לו מחליפים יקשה עליהם להחזיר את הגלגל לאחור. באותו הקשר הנשיא טראמפ מודיע אתמול על כך שהוא חותם על צו להסרה זמנית של הסנקציות מעל סוריה זה הדבר העיקרי שמעניין כרגע את אל-ג'ולני".
יחד עם זאת, מורג הבהיר כי יש לנהוג כלפי ג'ולאני בחשדנות: "זה לא שהאדם הזה שצמח באל-קאעידה ובדאעש, הפך פתאום לציוני או לאוהד של מדינת ישראל. אבל יכול להיות, כך לפחות מעריכים בירושלים ובוושינגטון, שכורח הנסיבות יכפה עליו לקחת נתיב שונה מאוד ממה שהוא תכנן והנתיב הזה עשוי להוביל להישג ישראלי, במסגרתו הסדר עם סוריה יוריד לנצח את סוגיית רמת הגולן מסדר היום, וגם יביא להכרה בינלאומית בריבונות הישראלית על הגולן".
