accessibility-icon
share-icon
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החינוך יואב קיש: דרושה רפורמה משפטית באקדמיה

אורנית פורן סויסה

אורנית פורן סויסה

ד תמוז ה'תשפה (30.06.25)

36

30

like

0

dislike

שר החינוך יואב קיש מצהיר: נחוץ לקדם רפורמה עמוקה במערכת ההשכלה הגבוהה, בדומה לרפורמה המשפטית • לדבריו, גופים אינטרסנטיים מונעים שינוי: "ההשכלה הגבוהה פועלת באופן עצמאי לחלוטין – ובלתי ניתן לשינוי בלי חקיקה"


בראיון בלעדי לחדשות 14 שר החינוך יואב קיש הבהיר כי נדרשת רפורמה מקיפה במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל באמצעות שינוי חקיקה דרמטי, בדומה לרפורמה המשפטית, כדי להביא לשינוי אמיתי: "ההשכלה הגבוהה פועלת כיום בצורה עצמאית לחלוטין", טוען קיש, "וללא שינוי חקיקה – לא נצליח לשנות את מפת ההשכלה הגבוהה או את המדיניות שלה. זו רפורמה קריטית".

לדבריו, ניסיונותיו למנות אנשי מקצוע חדשים לגופים המובילים – כמו המועצה להשכלה גבוהה והוות"ת – נתקלים בהתנגדות עזה: "אני מביא את האנשים הכי טובים שיש, והמערכת נלחמת בי בכל הכוח. יש גורמים אינטרסנטיים שרוצים לשמר פוזיציות ולא לעסוק בטובת ההשכלה הגבוהה. אני לא שם. אני רוצה רפורמה, ואני ממתין להחלטת הממשלה כדי להוביל אותה".

maximize-image
images-count1+
"ללא שינוי חקיקה – לא נצליח לשנות את מפת ההשכלה הגבוהה או את המדיניות שלה" | קרדיט: קנבה

לדבריו, מדובר במהלך אסטרטגי שדורש גיבוי מלא מצד הממשלה, אך נכון לעכשיו העיתוי מורכב: "כשאנחנו בעיצומה של מלחמה, אני מבין את הרגישות. אבל השינוי הזה נחוץ – והוא חייב לקרות".

בהמשך דבריו, התייחס קיש לשורה של אתגרים נוספים שעמדו בפני מערכת החינוך בשנתיים האחרונות, בהם השפעות מגפת הקורונה, מלחמת "חרבות ברזל" והמערכה מול איראן. "מאז תקופת הקורונה לא הצלחנו להגיע ליציבות של ממש. כל שנה הביאה עמה משבר חדש – וזה השפיע מאוד על הילדים, גם בוגרים וגם צעירים. רבים חוו פגיעות רגשיות לא פשוטות".

maximize-image
images-count1+
"מאז תקופת הקורונה לא הצלחנו להגיע ליציבות של ממש", ארכיון | צילום: שאטרסטוק

עם זאת, קיש הביע אופטימיות לגבי השנה הבאה: "אני מעריך שהיא לא תהיה בסימן מלחמה – אלא בסימן של חוסן, יציבות והתחזקות. אני מאמין שהכרעה ביטחונית תאפשר לנו להתרכז סוף־סוף בפיתוח ולא בהתמודדות מתמדת".

הוא גם התייחס לשיבת תלמידי העוטף למוסדות החינוך: "הצבא הגדיר את האזור כבטוח, אך כל משפחה והתלמידים שלה צריכים לקבל מענה אישי. אנחנו לא נחייב – אלא נתמוך במי שעדיין מתקשה".

באשר למתווה הבגרויות ציין קיש כי ההקלות שהתקבלו נבעו מהבנה של המצוקה בשטח: "החלטנו לדחות את הבחינות בשבועיים ולתת אפשרות להיבחן רק על ציוני מגן, מתוך הבנה אמיתית של מה שהתלמידים עברו. דיברתי עם אנשי מקצוע ועם הנוער עצמו – והבנו שהעומס כבד מדי".

בנוגע ליישום המלצות ועדת שפירא, הודיע השר כי המהלך יחל רק בעוד שנה, לאחר פתיחת הסכם השכר עם הסתדרות המורים: "השנה הקרובה היא שנת התארגנות. בשנה שאחריה – זו תהיה שנת פריצה אמיתית. אז נוכל להשקיע את מה שהופנה לביטחון – בחינוך".

בתחום הערכי, קיש התייחס לתוכנית "שורשים" שיזם, לחיזוק הזהות היהודית בבתי הספר: "זו הפעם הראשונה שמציבים רף מינימום לעיסוק בזהות יהודית. אני גאה במהלך הזה, ואנחנו נוודא שהוא מיושם. בעיניי, הזהות היא מפתח לחוסן, לערכים – ולניצחון".

לצד זאת, השר מציין כי מערכת החינוך בפריפריה זוכה לתקצוב גבוה משמעותית, אך הפערים עדיין קיימים: "הרשויות החזקות במרכז מממנות את עצמן – וזה יוצר פער. אנחנו סוגרים אותו לאט לאט – בעיקר בצפון ובדרום, עם השקעות חסרות תקדים".

גם תוכנית "ישראל ריאלית", שאושרה באפריל, תיכנס לפעולה השנה: "השקענו בה מעל 100 מיליון שקל. היא עוסקת בחיזוק תחומי המדעים, הבינה המלאכותית והכישורים של דור העתיד".

לקראת סיום, נשאל קיש איזה ציון ייתן למערכת החינוך בשנת הלימודים החולפת – והשיב: "אני גאה מאוד באנשי ההוראה – גננות, מורים, מנהלים – שהחזיקו את החזית האזרחית. בלי ההתנדבות והמסירות שלהם, העורף לא היה שורד. הם כיפת הברזל של החינוך".

עקבו אחרינו גם ב-Google News