נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע היום (ראשון) כי חתם על צו לפרישת אוקראינה מאמנת אוטווה, האוסרת שימוש, ייצור והעברה של מוקשים נגד אדם. לדבריו, מדובר בצעד פוליטי ברור מול רוסיה, שאינה חתומה על האמנה ומשתמשת במוקשים באופן "ציני ורצחני".
זלנסקי טען כי אין לעיתים אלטרנטיבה למוקשים ככלי הגנה, והוסיף: "זהו הסגנון הייחודי של רוצחים רוסים – להרוס חיים בכל דרך אפשרית". לדבריו, מדובר גם באיתות לשותפותיה של אוקראינה, במיוחד למדינות הגובלות ברוסיה.

המהלך מצריך עדיין את אישור הפרלמנט האוקראיני. מדינות נוספות הגובלות ברוסיה, בהן פולין, פינלנד ואסטוניה, כבר פרשו או הביעו כוונה לפרוש מהאמנה.
לפי דיווחים, אוקראינה היא כיום המדינה הממוקשת ביותר בעולם, וייתכן שיידרשו עד 30 שנה לסיים את פעולות הפינוי. שליש משטחה עלול להישאר מסוכן, כשאזורים ששוחררו מיד הרוסים מאז 2022 נחשפו לרמות גבוהות של הנחת מוקשים.
