כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס היום (ראשון) בתוכנית "ישראל הבוקר" למשא ומתן עם חמאס והבהיר היכן הדברים עומדים בשלב זה. לדבריו, חמאס עדיין מתבצר בעמדותיו ודורש את סיום הלחימה בעזה, ללא פירוז הרצועה. יחד עם זאת, ישנו קושי בהתנהלות מול ארגון הטרור מאחר שרוב בכיריו חוסלו ולא ברור למי יש שליטה על החטופים כעת.
לדברי כתבנו המדיני, "למרות הדיבורים על עסקת חטופים קרובה שתוביל לסיום המלחמה, צריך לומר שנכון לעכשיו יש עדיין מכשולים משמעותיים בפני היעד הזה, ואפילו עסקה חלקית שתוביל להפסקת אש זמנית רחוקה מלהיות ודאית. קודם כל, עד כמה שידוע, חמאס לא ויתר על שתי הדרישות המרכזיות שלו. התחייבות ישראלית מגובה בערבויות בין-לאומיות לסיום המלחמה, ללא פירוק הארגון מנשקו".

"חמאס, לפחות נכון לעכשיו, גם מתנגד להגליית בכירי הארגון מרצועת עזה, והתנאים הללו מתנגשים חזיתית עם דרישות הסף של ישראל, שבניגוד לחלק מהפרסומים לא באמת השתנו", אמר מורג והוסיף: "מעבר לכך, לא ברורה מידת התיאום בין הנהגת החוץ של חמאס שיושבת בקטאר ומפגינה איזה שהם סימני גמישות לבין מה שנותר מהנהגת חמאס ברצועה".
כתבנו המדיני הוסיף כי לא רק ההתעקשות של חמאס מקשה על קידום העסקה: "יש גם סימני שאלה סביב הכתובת שאיתה ניתן לסגור עסקה כוללת עם חמאס, מאחר שכמעט כל בכיריו ברצועת עזה חוסלו.

"לא בטוח, למשל, שלעזאדין חדד, הדמות הבכירה ביותר שנותרה ברצועה, יש שליטה על כל החטופים או אפילו על כל הפעילים. כשיש סימנים לכך שהארגון מצוי בתהליך מואץ של התפרקות שדרת הפיקוד המרכזית שלו, ומעבר למבנה של כנופיות מקומיות שפועלות בעצמאות מסוימת".
עוד הוסיף מורג: "בירושלים ובוושינגטון, יש אופטימיות שהוצאתה של איראן מהמשוואה לא תותיר לחמאס ברירה, אלא להתגמש, ואולי אפילו להיכנע, והנשיא טראמפ אפילו אמר ביום שישי שהוא מעריך שניתן יהיה להגיע להסכם על סיום המלחמה כבר בשבוע הבא". יחד עם זאת כתבנו המדיני ציין כי גם בעבר הנשיא האמריקני הביע אופטימיות, אולם הנושא לא התקדם.
"בתוך כך, צה"ל צפוי להציג היום לדרג המדיני תוכנית חדשה לחלוקת הסיוע ההומניטרי בצפון הרצועה, לאחר שחמאס חזר להשתלט על משאיות הסיוע. התוכנית צפויה לכלול הקמה של מרכזי חלוקה נוספים בדרום הרצועה, שם חלוקת הסיוע מתנהלת איכשהו כסדרה עם קשיים וחריקות כאלה ואחרים, אבל בסך הכול החברה האמריקנית עושה את העבודה.

"הרעיון הוא לדחוק כמה שיותר עזתים לשם, למרכזים החדשים בדרום הרצועה, כדי לצמצם למינימום את מספר המשאיות שימשיכו בהוראת הפצ"רית והיועמ"שית, להיכנס לצפון הרצועה גם במסגרת המתווה החדש", הסביר מורג.
"בגזרה המדינית, ראש הממשלה נתניהו צפוי לצאת בקרוב לביקור בוושינגטון, מעין סיבוב ניצחון עם חברו הנשיא טראמפ, לאחר ההישג המשותף המדהים של ישראל ושל ארצות הברית במלחמה מול איראן", אמר כתבנו המדיני והוסיף: "כרגע מסתמן כי נתניהו יצא לוושינגטון בשבוע הבא, לא בשבוע שהתחיל היום, אבל המועד הסופי עדיין לא נקבע.

"לצד המשא ומתן על עסקת החטופים והמשך המלחמה בעזה בהיעדר עסקה, שני המנהיגים צפויים לדון גם במשא ומתן שארצות הברית מבקשת לנהל עם איראן, כדי להבטיח שזו לא תנסה לשקם את תוכנית הגרעין שלה, ובמאמצים להרחבת הסכמי אברהם.
"בהקשר הזה, גם נתניהו וגם טראמפ מפזרים לאחרונה רמזים עבים, כי צפויות התפתחויות דרמטיות, אולם כדי שזה יקרה, לפחות בגזרה הסעודית, קודם כל המלחמה בעזה חייבת להסתיים, וזה כידוע יעד שאליו ניתן להגיע רק בשתי דרכים, או בעסקה או בהכרעה צבאית של חמאס, ובישראל אומרים כי בהיעדר עסקה בימים הקרובים, צה"ל יצא למהלך להכרעת חמאס שאמור להביא לסיום המלחמה בתוך כחודשיים".
