accessibility-icon
share-icon
הצתה בבנימין | צילום: חופשי
שיראל ללום נהיר
שיראל ללום נהיר
14

ל סיון ה'תשפה (26.06.25)


המדינה ששלטה בשמי טהרן - לא מסוגלת להתמודד עם 'המצית הבודד'

על רקע המלחמה באיראן, הגיעו ליו"ש מילואימניקים רבים כדי לתגבר ולמנוע פעולה פנימית, בהנחייה איראנית • למרות הכוחות הרבים בגזרה, החקלאי הממוצע מצא את עצמו בודד במערכה מול ניסיונות הצתה, הרעלת עדרים ואיומים שנענו בשקט ביטחוני


אחרי ה-7.10 הפכה גזרת יו"ש במשך מספר חודשים, מגזרה בוערת עם פיגועים לא נגמרים, לגזרה השקטה במדינה, גורם איתו שוחחתי בתקופה ההיא ציין שהסיבה הייתה פחד גדול בכפרים ועוצר עצמי שהערבים עצמם יצרו, מהפחד שישראל תחליט שלא להשלים יותר עם האוייב שמול הבית.

אין הבדל גדול יותר בין התקופה ההיא למה שקרה תחת המתקפה האיראנית, למרות תגבור הכוחות, גיוסי כיתות הכוננות וההגמ"רים והדריכות הגזרתית, את תעוזת האוייב ניתן היה לזהות בקלות בשטחי החקלאות והמרעה.

maximize-image
images-count2+
ערבים מתפרעים | צילום: השומר יו"ש

אירועי הטרור לא זכו למענה ורק הלכו והסלימו, לפי מה שסיפרו חקלאים ממלאכי השלום שבבנימין, בשבוע שעבר חוו אירוע טרור חמור כלפי העדרים, מחבלים שהגיעו מהכפר אל-מועייר הניחו כלי עם רעל נוזלי מעורבב במי שתייה בתוך שטחי המרעה של החווה. הפרות שיצאו הבוקר כמדי יום אל המרעה והבחינו במים, הגיעו לשתות ונתקפו בתוך רגעים בתסמיני הרעלה עזים. שתי פרות מצאו את מותן.

מוקדם יותר באותו יום ממש הציבו מחבלים באופן חריג חסם אבנים ומכתב איומים בכניסה לאחת מנקודות ההתיישבות במזרח בנימין, שהכיל סורא קיצונית מהקוראן ואיום לרצח כנגד תושבי החווה.

במקביל, ההסלמה הקשה ביותר הייתה בטרור ההצתות תושבי הגבעות והחוות בגזרה התמודדו עם עלייה דרסטית במספר אירועי ההצתה שמבצעים ערבים. בשבוע הראשון של המלחמה, הציתו ערבים רק בבנימין לא פחות מ10 פעמים שטחי מרעה ושדות חקלאיים בבעלות יהודית בגזרה, כאשר רבות מההצתות חוזרות על עצמן במתווה ובמיקום.

maximize-image
images-count2+
ההצתות בסוסיא | צילום:חופשי

"התחושה היא בכל האירועים האחרונים ביו"ש מתחילת המלחמה עם איראן היא שהצבא פשוט לא באירוע", תקף בשבוע שעבר איתן רבינוביץ, ראש מערך מתנדבי הכיבוי שהוקם בבנימין. "בשונה מאחרי ה7 באוקטובר שצה"ל שידר לאויב שמי שירים את ראשו יחטוף כדור במיידי, בשבוע האחרון מערכת הביטחון עסוקה רק בהתמגנות ובהקפאת מצב".

לדבריו, "הערבים בכפרים מסביב מקבלים זריקות מוטיבציה מטורפות מהתמונות של פגיעת הטילים בעורף, וכשהם באים לבדוק את רמת המשילות כאן הם נתקלים בצבא שמשדר ההפך מהתקפיות וחתירה למגע. "כמה שפחות בלאגן", מבחינתם. אירועי השבוע האחרון והיממה האחרונה בפרט, מראים שאם המח"ט והאלוף לא יעשו שינוי המצב רק ילך ויידרדר במהירות למחוזות מסוכנים", התריע רבינוביץ'.

 

כל זה בלי להזכיר את האירוע החמור בסוסיא שביהודה. החקלאים המעורבים שוחררו רק אתמול על ידי בית המשפט, אחרי שבשבת רדפו אחרי מציתים שניסו לשרוף אותם, הגיעו עד לביתו של אחד המציתים אותו רדפו מהחווה, המשטרה הגיעה ועצרה את המציתים אבל מהר מאוד שחררה אותם ועצרה את החקלאים בגלל המרדף עד ביתם של המציתים.

תושבים דיווחו שחלק מאירועי ההצתה מתרחשים על בסיס יומי, באותו מתווה ומקום ממש, אך "למעט כיבוי השריפות, תרתי משמע, צה"ל לא עושה כמעט דבר כדי להילחם במציתים." יתרה מכך, תושב גוש שילה שהגיע בשבוע שעבר להרחיק פורעים ערבים שהתקרבו לעדרו שרעה בצומת שילה, נעצר בברוטאליות בידי חיילי צה"ל, הוכה ושוחרר רק באישון ליל לביתו.

בהתחשב במצב הקיים ובהסלמה הקשה בכל הגזרה, זאת במקביל לביקורת הקשה על ההתגוננות של הצבא וחוסר הטיפול באותו טרור 'מינורי' שעבור התושבים שחווים אותו מייצר בעיקר חוסר אונים, נראה שהאירועים בבנימין אתמול, בהם תושבים נכנסו בעצמם באופן מסוכן לכפר ערבי, קרו על רקע אותה טינה הולכת ומתגברת ליחס המכיל כלפי ההצתות בבנימין, הרעלות של עדרים ואיומים על החוות והמאחזים, השתוללות שהתגברה בחסות המלחמה ולא קיבלה שום מענה צבאי.

maximize-image
images-count2+
ערבים שותלים עצי זית ומשתלטים על אדמות בשטחי C | צילום: פורום מאבק על כל דונם

הדרך למנוע אירועים כמו אירועי אתמול, לא יכולה להיות רק במעצר התושב שרודף אחרי מציתי החווה שלו, או מגיב לאיומי מוות בכניסה לביתו.

הצבא צריך לתת מענה שיספק לתושבים תחושה, שטרור ההצתות והטרור ה'קטן' שמופנה כלפי אותם חקלאים זוכה לתגובה רצינית.

לא יתכן שמדינה שמפציצה כורים גרעיניים באיראן, תמשיך להביט חסרת אונים כאשר ליבה התנ"כי מתנהל כמערב פרוע ותצא מגדרה רק כאשר נערים צעירים נכנסים לייצר מהומה בכפר, אליו היה צריך להיכנס הצבא בעצמו ולטפל במציתים.

השיטה הנוכחית, רק תביא להסלמה נוספת מכל הצדדים המעורבים.

שיראל ללום נהיר

שיראל ללום נהיר

כתבת התיישבות של חדשות 14, אם לשניים ובעלת תואר ראשון בתקשורת

עקבו אחרינו גם ב-Google News