accessibility-icon
share-icon
 המתקן בפורדו לאחר ההפצצה האמריקאית | צילום: MAXAR
המתקן בפורדו לאחר ההפצצה האמריקאית | צילום: MAXAR

טראמפ חשף, ישראל אישרה - ואיראן הודתה: "פורדו יצא מפעילות"

ציפורה סימן טוב

ציפורה סימן טוב

כט סיון ה'תשפה (25.06.25)

8

6

like

0

dislike

הבית הלבן הפיץ הודעה חריגה בשם הוועדה לאנרגיה אטומית בישראל, ובה נמסר כי התקיפה האמריקאית על פורדו הרסה את התשתית הקריטית והפכה את מתקן ההעשרה לבלתי-שמיש • גם איראן הודתה שנגרם נזק כבד למתקנים בעקבות התקיפה


שרשרת אישורים והודאות דרמטית הופצו היום (רביעי) סביב תוצאות התקיפה האמריקאית על מתקן הגרעין בפורדו שבאיראן. בהודעה חריגה שהופצה על ידי הבית הלבן לכתבים בשם הוועדה לאנרגיה אטומית בישראל נכתב כי המתקן ספג פגיעה קריטית. זמן קצר לאחר מכן, משרד ראש הממשלה אישר זאת רשמית. 

ההודעה הישראלית, שהופצה באופן חריג על ידי הממשל האמריקאי, קבעה נחרצות: "המכה האמריקאית ההרסנית על פורדו הרסה את התשתית הקריטית של האתר והפכה את מתקן ההעשרה לבלתי כשיר".

maximize-image
images-count2+
חיל האוויר הישראלי | צילום: דובר צה"ל

משרד ראש הממשלה מיהר לאשר את הפרסום והוציא הודעה כמעט זהה, בה נכתב כי "התקיפה של ארצות-הברית על פורדו הרסה את התשתית הקריטית של האתר והפכה את מתקן ההעשרה לבלתי-שמיש".

בשתי ההודעות הוערך כי הפעולה המשולבת דחקה את תוכנית הגרעין האיראנית לאחור באופן משמעותי. "אנו מעריכים שהתקיפות האמריקניות על מתקני הגרעין של איראן, בשילוב עם התקיפות הישראליות על מרכיבים אחרים בתכנית הגרעין הצבאית של איראן, הסיגו לאחור את יכולתה של איראן לפתח נשק גרעיני בשנים רבות. הישג זה יישמר אם איראן לא תקבל גישה לחומר גרעיני", נמסר.

maximize-image
images-count2+
מטוסי חיל האוויר, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

טראמפ: "סוכנים ישראלים נכנסו לפורדו, זו השמדה מוחלטת"

מוקדם יותר היום, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיפק פרטים נוספים בוועידת נאט"ו. לדבריו, סוכנים ישראלים אף ביקרו באתר לאחר התקיפה ודיווחו על היקף ההרס. "ישראל עושה דיווח על זה עכשיו וזה השמדה מוחלטת. יש להם אנשים שנכנסים לשם (לפורדו) אחרי הפגיעה, והם אומרים שזו הייתה השמדה מוחלטת", אמר טראמפ, כשהוא הודף דיווחים בתקשורת האמריקאית על נזק חלקי בלבד.

הנשיא הוסיף כי "תוכנית הגרעין של איראן חזרה עשרות שנים אחורה, והתקיפה האמריקאית סיימה את המלחמה באיראן". כשנשאל האם ארה"ב תתקוף שוב אם איראן תנסה לבנות מחדש את תוכניתה, השיב בנחרצות: "בוודאי".

maximize-image
images-count2+
המתקן בפורדו | צילום: MAXAR

איראן מודה: "המתקנים ניזוקו קשות"

לאחר ההכחשות הראשוניות ודיווחים סותרים, גם הצד האיראני הודה בנזק. דובר משרד החוץ, אסמאעיל בקאיי, אמר בריאיון לרשת אל ג'זירה כי מתקני הגרעין אכן "ניזוקו קשות" כתוצאה מהתקיפות האמריקניות, ובכך אישר למעשה את ליבת הטענות הישראליות והאמריקאיות.

עקבו אחרינו גם ב-Google News