האסון הכבד בח'אן יונס שבמהלכו נהרגו שבעה לוחמים מגדוד ההנדסה הקרבית 605, נבע משני כשלים מרכזיים: מחבל שהצליח להתקרב לנגמ"ש ולהצמיד לו מטען בעירה, ותהליך החילוץ שנתקל בקשיים משמעותיים ונכשל.
על פי התחקיר, הלוחמים שהיו בתוך נגמ"ש הפומה היו בפעילות מבצעית בחאן יונס. בשלב מסוים מחבל הצליח להתקרב על הנגמ"ש ממרחק אפס, ולהניח מטען בעירה.
מדובר במטען שניתן להצית אותו באמצעות פתיל והוא מייצר שריפה משמעותית על הכלי שאליו הוא מוצמד. במקרה זה, האש התפשטה במהירות בתוך הנגמ"ש ולכדה את הלוחמים בתוכו.

בשלב הזה, החל הכשל השני, עקב הבעירה שאחזה בנגמ"ש הפומה, הכוחות שהגיעו לחלץ נתקלו בקושי לכבותה ולכן ניסיונות החילוץ כשלו (אין כאן כמובן מקום לשפוט אותם, כי מדובר בבעירה משמעותית ובשטח אין את היכולת להתמודד עם בעירה מסוג זה).
כתוצאה מכך, הוחלט להשתמש ב"נוהל חול" – הפעלת שופל להנפה ושפיכת חול על הנגמ"ש במטרה לכבות את הלהבות. לאור החשש שמאמצי החילוץ יסכנו את הכוחות בשטח, הוחלט לגרור את הנגמ"ש עם הלוחמים שבתוכו אל שטח בטוח – מה שהאריך את זמן הפעולה.

כשהנגמ"ש הגיע לבסוף לשטח הבטוח, לצערנו כבר לא היה סיכוי ללוחמים שהיו בתוכו. מדובר באירוע קשה מאוד, שלצערנו הרב מתרחש בזירת לחימה קשה, עם מחבלים מטונפים שמתחבאים שם במנהרות ואורבים לכוחות.
עזה שוב הופכת לזירה המרכזית, וצה״ל חייב לשוב לשם במלוא העוצמה – תמרון מקיף של חמש אוגדות שלמות, לא כוחות מפוצלים. בשילוב עם חיל האוויר וארטילריה בעוצמה מלאה, לחץ צבאי אדיר הוא הדרך להשגת התוצאה הרצויה. אפשר לסיים את המערכה ברצועה בתוך חודשיים, אך אסור להיכנע לשיח של "לתת זמן" או "לנסות להגיע לעסקה".
