הדיווחים על כך שאיראן מחזיקה בכ-400 ק"ג אורניום מועשר ל-60% עוררו דאגה בקרב אזרחי ישראל, אך האם יש בכך כדי ליצור פצצה גרעינית ולאיים על ביטחון המדינה?
מומחה ליחסי ישראל וארצות הברית מושיק קוברסקי הסביר בריאיון ל-C14 כי כדי להעשיר את האורניום לרמה של 90% יש צורך באלפי צנטריפוגות מתואמות ומסונכרנות עם מקור כוח בהספק עצום – שכידוע, מערכות אלו הושמדו בנתנז ובפורדו.
חשוב להבהיר שהסיפור לא מסתיים כאן, את גז האורניום המועשר ל-90% יש להמיר לחומר מוצק, שיוצק בדיוק מיקרוני לצורת כדור או גליל. הציוד הדרוש לתהליך זה היה שמור במפעל הגרעין באיספהאן, אשר הושמד לחלוטין.

קוברסקי הדגיש כי זהו לא השלב האחרון: ״גם זה לא מספיק. כעת הם צריכים לחבר את ליבת האורניום עם מנגנון שיחולל בו את הראקציה. מנגנון זה פותח, על פי הידוע, במפעל בפרצ'ין שהושמד גם הוא, כולל תקיפה עוצמתית נוספת״.
איראן תעשה מאמץ לחדש את תוכנית הגרעין – אי אפשר להתעלם מכך. עם זאת, גם כאשר יש ברשותה פצצה גרעינית, לא ניתן פשוט להצמיד אותה לטיל בליסטי ולשגרה. פיתוח ראש טיל מתאים דורש מפעלים מורכבים וניסויים רבים, כדי להבטיח שהפצצה תגיע ליעדה מבלי להתפוצץ מוקדם מדי.
קוברסקי הוסיף כי ״כאן נכנס ההישג המשמעותי בחיסול המדענים שאמורים להרכיב את כל התהליך הזה, כמו גם המטות והמפקדות, המסמכים והמכשירים שרובם הושמדו".

בתוך כך, דובר צה"ל מסר הבוקר: "הסגנו את תוכנית הגרעין שנים אחורה". חשוב להבהיר זה היה יעד המבצע. אף אחד לא טען שהשמדת התוכנית במלואה היא יעד ריאלי. בתקיפתה, ארה"ב הצליחה להשיג הישג משמעותי יותר ממה שישראל הייתה מסוגלת לעשות לבד, ואף קיצרה את משך המבצע בכמה ימים.
כעת, המוסד ממשיך בפעילות בשטח, אוסף ומנתח מודיעין, מעריך את הנזק המדויק ומסיים את המשימה כפי שהוא ידוע. יש לצפות כי בימים הקרובים יתפרסמו דיווחים בערוצים שונים שינסו להמעיט בהישג, אולם העובדות בשטח מוכיחות אחרת.
