דרמה מדינית וביטחונית חסרת תקדים: הפסקת האש עם איראן, שהושגה בתיווך אמריקני ונכנסה לתוקף הבוקר (שלישי) ב-07:00, קרסה בקול תרועה רמה לאחר שאיראן הפרה אותה באופן בוטה ושיגרה טילים לעבר צפון הארץ. בעוד ישראל נערכת לתגובה צבאית הולמת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיגר מסר מפתיע, נמנע מלהטיל את האחריות על טהרן, והפנה אצבע מאשימה דווקא כלפי ישראל. בשעה זו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל שיחה מכרעת עם הנשיא טראמפ.
לאחר השיחה, מטוסינו תקפו לפני זמן קצר תשתית צבאית סמוך לטהרן בתגובה לשיגורים מאיראן. ההפרה האיראנית התרחשה בשעה 10:30, אז נשמעו אזעקות באזור חיפה, הקריות והגליל. דובר צה"ל אישר כי "זוהו שיגורים משטח איראן לעבר שטח מדינת ישראל", וכי מערכות ההגנה האווירית פועלות ליירוט האיומים.
הצטרפו לשידור החי
התגובה בישראל לא איחרה לבוא. שר הביטחון, ישראל כ"ץ, הורה לצה"ל "להגיב בעוצמה על הפרת הפסקת האש על ידי איראן בתקיפות עצימות נגד מטרות משטר בלב טהרן", והנחה "להמשיך את הפעילות העצימה לסיכול מטרות ותשתיות טרור". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף בציוץ קצר ומאיים: "טהראן – תרעד".
אך בזמן שמערכת הביטחון נערכת לפעולה, הבית הלבן שידר מסר הפוך לחלוטין. הנשיא טראמפ סירב להאשים את איראן ואמר לכתבים: "אני לא מרוצה משני הצדדים, ובמיוחד לא מישראל. שתי המדינות הפרו את הפסקת האש. לא אהבתי את זה שישראל 'פירקה מחסנית' אחרי ההכרזה עליה".

בהמשך, ברשת החברתית שבבעלותו, קרא הנשיא ישירות לישראל: "אל תפילי את הפצצות. אם תעשי את זה – זו הפרה חמורה. תחזירי את הטייסים שלך הביתה עכשיו". טראמפ הוסיף בנימה פטרונית: "ישראל צריכה להירגע, אני חייב לגרום לה. אראה אם אני מצליח לגרום לזה לקרות. איראן וישראל נלחמות כל כך הרבה זמן, שאין להן מושג מה לעזאזל הן עושות".
ההסלמה הנוכחית מגיעה לאחר יממה מתוחה שכללה אירועים קטלניים עוד לפני כניסת הפסקת האש לתוקף. כשעה וחצי לפני השעה 07:00, פגע טיל איראני פגיעה ישירה בבניין בבאר שבע, רצח ארבעה בני אדם ופצע נוספים. מנגד, דובר צה"ל, תא"ל אפי דפרין, אישר כי "תקפנו הלילה 8 משגרים שהיו מוכנים לשיגור מיידי".

רק אמש, לאחר כינוס הקבינט, הודיעה לשכת ראש הממשלה על הסכמת ישראל להפסקת האש של טראמפ, תוך ציון הצלחה כבירה למבצע "עם כלביא" והסרת "איום קיומי מיידי כפול – הן בתחום הגרעין והן בתחום הטילים הבליסטיים". כעת, כל ההישגים הללו עומדים בסימן שאלה, כאשר ישראל ניצבת בפני דילמה קשה: להיענות ללחץ האמריקני ולהבליג, או להגיב בעוצמה על ההפרה האיראנית ולהסתכן בעימות ישיר גם עם בעלת בריתה הגדולה ביותר.
