accessibility-icon
share-icon
הכוננות האמריקנית לקראת תקיפה איראנית על מתקנים צבאיים של ארה"ב במזרח התיכון | קרדיט: חדשות 14

איראן תקפה בסיסים של ארה"ב בקטאר ובעיראק

שמואל קוגן

שמואל קוגן

כז סיון ה'תשפה (23.06.25)

27

30

like

15

dislike

איראן תקפה הערב בסיסים של ארצות הברית בקטאר, עיראק, בחריין וכווית – כך לפי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס • משרד ההגנה של קטאר הודיע: "לא היו נפגעים כתוצאה מהתקיפה האיראנית" • ב"ניו יורק טיימס" דווח: "איראן הודיעה מראש על המתקפות כדי למזער את האבדות"


איראן תקפה הערב (שני) בסיסים של ארצות הברית בקטאר, עיראק, בחריין וכווית – כך לפי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס. המרחב האווירי של קטאר ואיחוד האמירויות נסגר עד להודעה חדשה. גורמים צבאיים מסרו לרויטרס כי מערכת ההגנה האווירית הופעלה בבסיס עין אל-אסד של ארצות הברית בעיראק. ב"ניו יורק טיימס" דווח: "איראן הודיעה מראש על המתקפות כדי למזער את האבדות".

הבית הלבן מסר הערב כי ארה"ב "עוקבת מקרוב אחר איומים פוטנציאליים על בסיס חיל האוויר אל-עודייד בקטאר". בכיר בממשל אישר כי גם משרד ההגנה מודע למצב ועוקב אחר ההתפתחויות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמצא כעת בחדר המצב בבית הלבן יחד עם מזכיר ההגנה וראש המטות המשולבים.

maximize-image
images-count4+
התקיפה האיראנית על בסיס חיל האוויר האמריקני בקטאר | קרדיט: רשתות ערביות

סוכנות תסנים האיראנית דיווחה הערב כי מבצע הטילים נגד הבסיסים האמריקניים בקטאר ובעיראק החל, והוא נושא את השם "ברכת הניצחון". נשיא איראן מסעוד פזשכיאן הצהיר: "לא אנחנו פתחנו במלחמה ולא רצינו בה, אך תוקפנות כלפי איראן לא תישאר ללא תגובה. נעמוד בכל כוחנו על ביטחונה של איראן – ונשיב על כל פצע שייגרם לגופה באמונה, בתבונה ובנחישות".

התקיפות האיראניות על קטאר ועיראק | צילום: רשתות ערביות

התקיפות האיראניות על קטאר ועיראק | צילום: רשתות ערביות

משרד ההגנה של קטר מסר כי ההגנה האווירית של המדינה יירטה מתקפת טילים איראנית שיועדה לעבר בסיס אל-עודייד. לדברי המשרד, "לא היו נפגעים בתקרית, ושמי ואדמת קטר נותרו בטוחים". קטר גינתה את התקיפה האיראנית על הבסיס האמריקאי בשטחה, והבהירה כי לא דווח על נפגעים או תקריות נוספות בעקבות התקיפה.

מקורות לערוץ "אלערבי" הקטארי מסרו כי "מערכות ההגנה האווירית הקטאריות הפילו 9 טילים מתוך 10 שירתה איראן על בסיס אלעודייד". עוד לפי אותו דיווח, טיל אחד נפל בשטח פתוח בתוך הבסיס.

התקיפות האיראניות על קטאר ועיראק | צילום: רשתות ערביות

נועם אמיר על התקיפה האיראנית נגד בסיס צבא ארה"ב ברחבי המזרח התיכון | צילום: חדשות 14

בהצהרה המלאה של קטאר על מתקפת הטילים האיראנית נכתב: "מדינת קטאר מגנה בתוקף את המתקפה שכוונה נגד בסיס חיל האוויר אל-עודיד על ידי משמרות המהפכה האיראניים. אנו רואים בכך הפרה בוטה של ​​ריבונות מדינת קטאר, המרחב האווירי שלה, החוק הבינלאומי ומגילת האומות המאוחדות. אנו מאשרים כי קטאר שומרת לעצמה את הזכות להגיב ישירות באופן שווה לאופי ולהיקף התוקפנות הנועזת הזו, בהתאם לחוק הבינלאומי.

אנו מבטיחים כי ההגנה האווירית של קטאר סיכלה בהצלחה את המתקפה ויירטה את הטילים האיראניים. הצהרה מפורטת בנוגע לנסיבות המתקפה תפורסם בהמשך על ידי משרד ההגנה.

אנו מדגישים גם כי המשך פעולות צבאיות הסלמה כאלה יפגע בביטחון וביציבות באזור, ויגרור אותו למצבים שעלולים להיות בעלי השלכות הרות אסון על השלום והביטחון הבינלאומיים. אנו קוראים להפסקה מיידית של כל הפעולות הצבאיות ולחזרה רצינית לשולחן המשא ומתן ולדיאלוג".

maximize-image
images-count4+
הנשיא דונלד טראמפ בחדר המצב במהלך התקיפה באיראן | צילום: הבית הלבן

בעקבות ההיערכות למתקפה איראנית אפשרית נגד בסיסים אמריקניים במזרח התיכון, הזהירה היום ממשלת בריטניה את אזרחיה השוהים בקטאר להישאר במקלטים עד להודעה חדשה. במקביל, ממשלת סין המליצה לאזרחיה במדינה להגביר את אמצעי הזהירות.

החשש העיקרי הוא שאיראן תפגע בבסיס האמריקני אל-עודייד בקטאר. בסיס חיל האוויר אל-עודייד הוא אחד משני הבסיסים הצבאיים המרכזיים בדרום-מערב קטאר, סמוך לעיר דוחה. הבסיס משמש את חיל האוויר הקטרי, את חיל האוויר האמריקני, את חיל האוויר המלכותי הבריטי וכן כוחות זרים נוספים. כמו כן, הוא מהווה את המפקדה הקדמית של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב ונחשב לנכס גדול וחשוב של ארה"ב במזרח התיכון.

maximize-image
images-count4+
נושאת מטוסים אמריקנית במזרח התיכון | קרדיט: רויטרס

התקיפות האיראניות על קטאר ועיראק | צילום: רשתות ערביות

וברקע האיומים האיראניים: יום המסחר בוול סטריט נפתח היום בעליות מתונות במדדים המובילים, בעוד מחירי הנפט מטפסים על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לארה"ב וסכנת חסימת מצרי הורמוז. מדד דאו ג'ונס עלה ב־0.4%, S&P 500 התחזק ב־0.5%, ונאסד"ק הוסיף 0.4%.

מחיר נפט ברנט עלה מעל 77 דולר לחבית, והנפט מסוג WTI עבר את רף 74 הדולר, לאחר שבתחילת היום זינקו המחירים ביותר מ־5% – על רקע הדיווחים על אישור סגירת מצרי הורמוז בפרלמנט האיראני. משקיעים בעולם חוששים שהסלמה צבאית תפגע באספקת האנרגיה הגלובלית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כתב היום ברשתות החברתיות: "כולם, שמרו על מחירי הנפט נמוכים. אני צופה!" ובהמשך הוסיף: "קדח, בייבי, קדח!!! ואני מתכוון עכשיו!!!" שר החוץ האיראני הזהיר מצידו כי טהראן שומרת לעצמה "את כל האפשרויות", בעוד הקבינט האיראני טרם הכריע על צעדים נוספים.

maximize-image
images-count4+
מחיר הנפט, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בתוך כך, בצה"ל אישרו היום כי כוחותינו תקפו מטרות לשיבוש דרכי גישה לאתר ההעשרה הגרעינית 'פורדו'. הדבר מגיע לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב אתמול לאשר כי אכן הושמד מתקן 'פורדו' לאחר המתקפה האמריקאית.

maximize-image
images-count4+
המתקן בפורדו | צילום: MAXAR

פרשננו הצבאי נועם אמיר חשף אתמול רמיזה של גורם בטחוני – שאמר: "כמו שזה נראה כרגע המתקן ניזוק קשות. אם נצטרך נדע לטפל בו שוב". מספר שעות לאחר מכן החלו ברשתות הערביות הדיווחים כי כוחות ישראלים תוקפים במתקן, וכעת כאמור צה"ל מאשר כי כוחותינו תקפו את דרכי הגישה למתקן, אך לא את המתקן עצמו.

בתוך כך, ראש הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מעריך כי לאחר התקיפה האמריקאית נגרם נזק כבד למתקן הגרעין בפורדו, אך לא צוין כי המתקן אכן הושמד לחלוטין.

עקבו אחרינו גם ב-Google News