accessibility-icon
share-icon
אילוסטרציה | קרדיט: נבו לוין
אילוסטרציה | קרדיט: נבו לוין

אושר לקריאה 2 ו-3: הארכת סמכות צה"ל ושב"כ לחדור למצלמות

דביר כהן

דביר כהן

כז סיון ה'תשפה (23.06.25)

5

3

like

0

dislike

ועדת החוץ והביטחון אישרה לקריאה שנייה ושלישית להאריך עד לסוף שנת 2025 את הוראת השעה המסדירה את סמכויות צה"ל ושב"כ לביצוע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת • זאת, נוכח החשש הממשי מפני גישה של האויב למידע המופק במצלמות הפזורות ברחבי המדינה


ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסמכת צבא הגנה לישראל ושירות הביטחון הכללי לביצוע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת ופעולה בו (הוראת שעה – חרבות ברזל).

סקירת הייעוץ המשפטי לוועדה הזכירה כי בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, התקינה הממשלה ביום כ"ט בתשרי התשפ"ד (14 באוקטובר 2023) תקנות שעת חירום, המסמיכות את צה"ל לבצע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמות נייחות – ולבצע בו פעולות.

maximize-image
images-count1+
צילום: דוברות המשטרה

זאת, נוכח החשש הממשי מפני גישה של האויב למידע המופק במצלמות הפזורות ברחבי המדינה, ומהסכנה הגלומה בכך לביטחון המדינה ולרציפות התפקוד המבצעי של צה"ל. שלושה ימים לאחר מכן, הותקנו תקנות שעות חירום שהקנו סמכויות דומות גם לשב"כ.

כזכור, בתחילת מלחמת חרבות ברזל, ב-20.11.23 הונחה על שולחן הוועדה הצעת חוק ממשלתית, אשר נועדה להחליף את תקנות שעת החירום בחקיקה ראשית של הכנסת כהוראת שעה, לתקופה של שישה חודשים עם אופציה להארכה – ומאז אכן הוארכה פעמיים.

maximize-image
images-count1+
השתלטות על מחשב – אילוסטרציה | צילום: קאנבה

הצעת החוק הממשלתית המונחת כעת בפני הוועדה מבקשת להאריך את תוקף הוראת השעה עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה, 31 בדצמבר 2025. בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "כעת, בשים לב להימשכות הלחימה, הערכת גורמי המקצוע היא שקיים בעת הזו צורך ביטחוני בהמשך מתן הסמכויות הנתונות בחוק לצה"ל ולשב"כ, ולשם כך נדרש להאריך פעם נוספת את תוקפו של החוק".

לפי הוראת השעה, ראש חטיבת ההגנה בסייבר בצה"ל, או קצין אחר בדרגת אלוף משנה מחטיבת ההגנה בסייבר, יהיה רשאי לאשר רשימת מחשבים המשמשים להפעלת מצלמות נייחות, שניתן יהיה לבצע חדירה לחומר מחשב הנמצא בהם ולבצע בו פעולה, המוגדרת כ"מחיקה, שינוי או שיבוש של חומר מחשב או הפרעה לשימוש בו".

סמכות זו של ראש החטיבה היא רק אם החדירה והפעולה חיוניות לצורך סיכול או מניעה של גישה למידע חזותי המופק ממצלמה נייחת, "שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את ביטחון המדינה או את רציפות התפקוד המבצעי של צה"ל בקשר לפעולות במסגרת "חרבות ברזל", אם החדירה נדרשת באופן מידי ודחוף, ואם לא ניתן להשיג את אותה המטרה בדרך אחרת שפגיעתה בזכויות פחותה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News