accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק

טראמפ בהכרזה דרמטית: "השלמנו תקיפה מוצלחת על אתרי הגרעין"

סיון יחזקאל

סיון יחזקאל

כו סיון ה'תשפה (22.06.25)

32

100

like

13

dislike

הנשיא טראמפ הודיע כי ארה"ב תקפה הלילה באיראן • בלשון התגובה נכתב: "השגנו את יעדנו בתקיפה המוצלחת על שלושת אתרי הגרעין באיראן" • לפי הנשיא, האתר המרכזי שהותקף הוא אתר הגרעין פורדו • הפעולה של ממשל טראמפ הייתה בתיאום מלא עם ישראל - וחברי הקבינט עקבו אחרי התקיפה


לילה היסטורי: עשרה ימים בלבד לתחילת מבצע "עם כלביא", הנשיא דונלד טראמפ אישר הלילה (בין שבת לראשון) כי ארצות הברית תקפה את מתקני הגרעין באיראן: "השגנו את יעדנו בתקיפה המוצלחת על שלושת אתרי הגרעין באיראן – פורדו, נתנז ואיספהאן".

maximize-image
images-count1+
הנשיא טראמפ מצהיר: תקפנו באיראן | צילום: מסך, מתוך TRUTH

"כל המטוסים כבר מחוץ למרחב האווירי האיראני. מטען מלא של פצצות הוטל על האתר המרכזי – פורדו", אמר הנשיא, והוסיף "כל המטוסים בדרכם הבטוחה חזרה. ברכות ללוחמים האמריקאים האמיצים שלנו – אין צבא אחר בעולם שהיה מסוגל לבצע זאת. עכשיו הזמן לשלום! תודה על תשומת הלב".

לאחר הציוץ הראשון שלו בנושא, הוסיף טראמפ עוד שני ציוצים: בראשון הוא כתב "פורדו איננו". אך הציוץ השני היה מפורט יותר ובו נכתב: "אשא נאום לאומה בשעה 22:00, בבית הלבן, בנוגע למבצע הצבאי המוצלח שלנו באיראן. זהו רגע היסטורי עבור ארצות הברית של אמריקה, ישראל והעולם. איראן חייבת כעת להסכים לסיים את המלחמה הזו. תודה!"

maximize-image
images-count1+
"פורדו איננו" | צילום: מסך, מתוך TRUTH

התקיפה – והקשר עם ישראל

על פי דיווחים אמריקאיים, כ-30 פצצות GBU-57 הוטלו על המתקן הגרעיני בפורדו. כבר אמש עדכן הנשיא טראמפ את רה"מ בשיחה ביניהם בשעת התקיפה. 6 מטוסי B2 השתתפו בה ותקפו בפורדו, נתנז, ואספאהן.

כתבנו המדיני תמיר מורג מדווח כי הפעולה של ממשל טראמפ הייתה בתיאום מלא עם ישראל. חברי הקבינט המצומצם עקבו מהבונקר אחר התקיפה דרך מסכי וידאו שחוברו לרשת של הצבא האמריקני.

צילום: רועי אברהם, יחזקאל קאנדיל

כתבנו הפוליטי מוטי קסטל מדווח כי גורם ישראלי בכיר מסר לחדשות 14: "מדובר במכה אנושה לתוכנית הגרעין. השמדה רבתי של כל האתרים הגרעיניים שנועדו לייצור נשק גרעיני". עוד הוסיף הגורם כי "האמריקאים עדכנו אותנו מראש בדיוק כפי שאנחנו עדכנו אותם לפני התקיפה שלנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למתקפה האמריקאית בשפה האנגלית: "הנשיא טראמפ ואני אומרים לעיתים קרובות: 'שלום דרך עוצמה', קודם באה העוצמה – אחר כך בא השלום. והלילה, הנשיא טראמפ וארצות הברית פעלו בעוצמה רבה".

דיווחים אמריקאים

רשתות החדשות האמריקאיות מתייחסות בהרחבה להפצצות האמריקאיות באיראן. כך למשל, רשת פוקס ניוז מדווחת כי נראה שארצות אברית השמידה לחלוטין את הגרעין בפורדו.

עוד דיווחו בפוקס ניוז כי 6 פצצות לפיצוץ בונקרים הוטלו בפורדו. בנוסף, המתקנים הנוספים הושמדו על ידי 30 טילי טומהוק ששוגרו על ידי צוללות אמריקניות שהוצבו במרחק של 400 מייל. טראמפ התייחס להפצצות באתר החדשות, ואמר: "פורדו הושמד כליל, האמביציות של איראן להשגת נשק גרעיני מתו רשמית".

על פי דיווח ברויטרס, הנשיא התייחס בשיחה קצרה עמם לתקיפה האמריקאית ואמר: "זו הייתה הצלחה מדהימה הערב". לאחר מכן, הוסיף טראמפ איום לאיראנים, לפיו "הם צריכים להפסיק מיד. אחרת הם ייפגעו שוב. עליהם לעשות שלום באופן מיידי".

גורמים מסביבת הנשיא ששוחחו עם רשת CNN, והבהירו כי הנשיא מקווה שהתקיפות על שלושת אתרי הגרעין האיראניים יעודדו את טהרן לחזור לשולחן המשא ומתן, וכי הוא אינו מתכנן כרגע פעולות אמריקאיות נוספות בתוך איראן.

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם התייחס גם הוא להודעה של הנשיא וכתב בחשבון ה-X שלו: "יופי, סו הייתה ההחלטה הנכונה. המשטר ראוי לכך. כל הכבוד לנשיא. לאזרחים: יש לנו את חיל האוויר הטוב בעולם. זה מעורר גאווה רבה. לעוף, להילחם, לנצח".

מוקדם יותר פורסמו דיווחים איראנים רבים על מתקפות עצימות ברחבי איראן, כשתיעודים מהרשת מצביעים על תקיפות גדולות באזור טהרן ושיראז, כשבמקביל – טראמפ כינס הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות מספר בכירים בבית הלבן.

עקבו אחרינו גם ב-Google News