accessibility-icon
share-icon
הריאיון המלא

גלנט בפטריוטים: "גאה בהחלטות של נתניהו" | צפו בריאיון המלא

יצחק אבוחצירא

יצחק אבוחצירא

כג סיון ה'תשפה (19.06.25)

64

11

like

25

dislike

שר הביטחון לשעבר התארח הערב בפטריוטים, והודה לרה"מ נתניהו וממשלתו על ההחלטה לפתוח את המערכה באיראן • לדבריו, ישראל תכננה את התקיפה באיראן כבר מתחילת שנת 2023 • ומה בנוגע למתקן הגרעיני בפורדו? לפי גלנט, לישראל אין את היכולת להשמידו לחלוטין • וגם - סערת הסרבנות והרפורמה המשפטית


בריאיון מיוחד שהעניק לפטריוטים הערב (חמישי), אמר שר הביטחון לשעבר יואב גלנט כי הוא גאה בהחלטת נתניהו והממשלה לצאת למלחמה מול איראן. גלנט קרא לאחדות וטען כי בתקופה זו יש לתמוך בצה"ל, באזרחים ובממשלה. "אנחנו רוצים לנצח. זה מה שהכי חשוב עכשיו" אמר, והוסיף בציניות: "אם יש אחדות, אולי נאחד את כל הערוצים ונשדר ממקום אחד".

גלנט פירט על הפעולות שנעשו נגד תוכנית הגרעין האיראנית ותיאר אותן כ"דבר מרשים ביותר". לדבריו, הפעולות כללו חיסול מדענים ופגיעה משמעותית באתר הגרעין בנתנז. "לא משנה מה אומר גרוסי, ומה אומרים האיראנים, האתר הזה הושמד". לטענתו, "אני יודע מה היה מאחורי זה, תכננו את זה כבר מתחילת 2023 לעומק".

עם זאת, גלנט הודה כי בנוגע לאתר הגרעין בפורדו, לישראל יש יכולת לגרום "נזק גדול", אך לא להשמידו לבדה. "השילוב הכי טוב שאפשר להוציא מחילות אוויר בעולם, זה טייסים ישראלים במטוסים אמריקאים. אבל אין לנו את כל סוגי המטוסים" הסביר.

גלנט נשאל על התנהלותו במהלך המלחמה, שהתפרשה לעיתים כחותרת תחת ראש הממשלה. הוא דחה את הטענות מכל וכל. "נראה לי שאתה כלוא באיזו בועה סגורה שמזינה דברים שאין להם שום קשר למציאות" אמר. על סערת הסרבנות אמר: "אני יודע איך להתנהג עם אנשים שלא רוצים לעשות משהו. ולא כל דבר פותרים רק בכוח. כל הטייסים האלה טסים עכשיו ותוקפים בעומק השטח". ינון מגל מצידו השיב: "אבל זה מה שהוביל בין היתר לאסון".

לדבריו, הסיבה האמיתית לפיטוריו לא הייתה ויכוח מקצועי. "אני בסופו של עניין פוטרתי על נושא גיוס החרדים, זאת הסיבה האמיתית. זה הטריגר של כל העניין הזה".  הוא מתח ביקורת על שרים אחרים. "כשיושבת קבוצה של שרים בתוך קבינט וממטירים אש וגופרית ברמה האישית על הרמטכ"ל, על ראש השב"כ, על אלופי צה"ל, דיון אחרי דיון – הם מחלישים אותנו".

שר הביטחון לשעבר חשף בריאיון פרטים מסקרנים מאחורי תהליך קבלת ההחלטות הביטחוניות במהלך המלחמה ובמהלך כהונתו כשר ביטחון. לדבריו, ב-20 בספטמבר, לאחר חיסול צמרת רדואן, הוא הנחה את צה"ל להיערך לשלוש פעולות במקביל: חיסול נסראללה, תמרון בלבנון ופגיעה במערך הטילים של הארגון. בעקבות תגובת חיזבאללה, חוסל מערך הטילים שלהם בתוך 15 שעות.

לדבריו, לאחר המתקפה האיראנית ב-14 באפריל, התנהלו דיונים במשך ארבעה ימים. בקבינט המלחמה המצומצם, הוא וראש הממשלה תמכו בתגובה, בעוד חבר הקבינט השלישי התנגד. בסופו של דבר, ההחלטה התקבלה. "ירדתי לבור וראיתי את הפצצות פוגעות" סיפר, והוסיף כי שר ההגנה האמריקאי, אוסטין, התקשר אליו והביע חשש מהצתת המזרח התיכון.

בהמשך נשאל גלנט על תמיכתו ברפורמה המשפטית לפני הבחירות, וההחלטה להביא בסופו של דבר לעצירתה. בתגובה טען כי עמדתו העקרונית לא השתנתה. "גם היום אני בעד רפורמה משפטית וחושב שצריך לשנות את נקודת שיווי המשקל בין הרשויות", אמר. עם זאת, הוא הסביר את התנגדותו למהלך כפי שבוצע: "אני לא חושב ששינויים בסדר גודל כזה עושים עם פטיש. ארבעה ימים אחרי שנכנסנו לתפקיד, ללא דיון, ללא סדר עדיפויות לאומי, נכנסנו למהלך. צריך לשבת, לדבר ולהגיע להבנות. אני חושב שזו הייתה שגיאה".

גלנט דחה את הטענות לפיהן חתר תחת מדיניות ראש הממשלה, וטען כי "ריבוי דעות וחשיבה עצמאית זה דבר לגיטימי ובריא". הוא נשאל האם הוא מתחרט על רצונו לתקוף את חזבאללה ב-11 באוקטובר, מהלך שנמנע. גלנט הגן על עמדתו המקורית ואמר: "זו הייתה יכולה להיות החלטה שמחסלת את חיזבאללה בתחילת המלחמה, מאפשרת לא לפנות את תושבי הצפון, להוריד שתי אוגדות דרומה, ואת כל מה שאתה רואה עכשיו, אפשר היה לעשות לפני שנה". באשר להישארותו בממשלה, הבהיר: "נשארתי בממשלה עד שפיטרו אותי".

בנוגע למינוי של דוד זיני לראש השב"כ, גלנט הביע תמיכה חד משמעית. "בהחלט", ענה כשנשאל אם הוא תומך במינוי. "אני מניח שהניסיון הקרבי שלו יסייע לו ללמוד את הדברים". לסיום, קרא גלנט להניח את המחלוקות הפוליטיות בצד ולהתמקד במלחמה: "אנחנו בדבר ענק. בואו נישאר ממוקדים על המלחמה, לצערי יהיה עוד הרבה זמן לוויכוחים פוליטיים".

עקבו אחרינו גם ב-Google News