בישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול (רביעי) עלה לראשונה נושא התערערות המשטר באיראן בהקשר האסטרטגי של ישראל. לאחר סקירה ביטחונית שהציג סגן הרמטכ"ל, אלוף תמיר ידעי, ביקש סגן השר אלמוג כהן את רשות הדיבור והציע כי "הפלת המשטר האיראני צריכה להיכנס לאחת ממטרות המלחמה".
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השיב בזהירות: "מה שאתה מבקש זה תוצאה ולאו דווקא מטרה. אפשר אפילו לומר כי זו תוצאה רצויה. אנו מזהים את ערעור השלטון ופועלים על פי תוכנית סדורה".

זו הפעם הראשונה שנתניהו מדבר על האפשרות של חוסר יציבות משטרית באיראן כחלק מהאסטרטגיה הישראלית, אם כי בצורה עקיפה ומדודה. לבינתיים ישראל נמנעת מלהכריז על הפלת המשטר האיראני כמטרה רשמית משתי סיבות עיקריות.
ראשית, הכרזה כזו עלולה להיתפס כהתחייבות שלא בהכרח תתממש, מה שיוביל לביקורת ציבורית ובינלאומית במקרה של כישלון. שנית, בוושינגטון המונח "חילופי משטר" (regime change) נחשב לטעון מאוד, על רקע הכישלונות האמריקניים בעיראק ובאפגניסטן.

הכרזה ישראלית מפורשת על מטרה כזו עלולה להרתיע את ארצות הברית מלתמוך בפעולות ישראליות, במיוחד בהקשר של שיתוף פעולה מודיעיני או צבאי. עם זאת, בפועל, ישראל מקדמת פעולות שמטרתן לערער את יציבות המשטר בטהרן. גורמים ביטחוניים מאשרים כי התוכנית כוללת מגוון פעולות, בהן פעילות מודיעינית, סייבר ודיפלומטיה שקטה, אך פרטים נוספים לא נמסרו.
