accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

"לישראל היה חלון הזדמנויות מבצעי להתנקש בעלי חמינאי"

שמואל קוגן

שמואל קוגן

יט סיון ה'תשפה (15.06.25)

25

24

like

11

dislike

נשיא ארה"ב טראמפ הטיל וטו על חיסול ח'אמנאי אך הצהיר כי אינו פוסל התערבות במלחמה ופתוח לתיווך פוטין • נתניהו אישר חיסול בכירי מודיעין איראניים, הודה לטראמפ על סיוע בהפתעה וקריאת ההרגעה הפומבית • במסר לאיראנים אמר: "המשטר מנע מכם חיים מאושרים – החופש קרב"


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל בימים האחרונים וטו על תכנית ישראלית לחסל את המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי ח'אמנאי – כך דווח בסוף השבוע ברויטרס ובערוץ FOX NEWS, תוך אישור של גורם בבית הלבן. גם אתר Axios פרסם כי לישראל היה חלון זמן מבצעי לביצוע החיסול, אך טראמפ הביע התנגדות נחרצת.

בנוסף לדיווחים ברויטרס וב-FOX NEWS, ב״איראן אינטרנשיונל״ מדווחים הערב כי חמינאי הועבר לבונקר תת-קרקעי בצפון מזרח טהרן – שעות לאחר תחילת התקיפות הישראליות.

מקור דיפלומטי אמר לערוץ כי ישראל יכלה לחסל את חמינאי כבר בלילה הראשון אך בחרה שלא כדי לתת לו הזדמנות אחרונה להחליט על פירוק מוחלט של תוכנית ההעשרה.

מנהיג איראן, האייתוללה עלי חמינאי |
maximize-image
images-count8+
עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן | צילום: רשתות ערביות

בהצהרה שנשא טראמפ הערב בבית הלבן, התייחס לניסיונות התיווך והמאמצים להגיע להסכם בין הצדדים: "איראן וישראל צריכות לעשות עסקה", אמר, והוסיף כי "בקרוב יהיה לנו שלום בין ישראל לאיראן". טראמפ ציין כי "הרבה דיונים ושיחות מתקיימים כרגע בנושא", ואף הביע נכונות למעורבות רוסית: "אני פתוח לכך שפוטין יתווך להסכם הפסקת אש". עוד הבהיר: "לא פוסל את האפשרות שארה"ב תתערב צבאית".

maximize-image
images-count8+
צילום: לירי אגמי, פלאש 90

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לרשת FOX NEWS ואישר כי ישראל חיסלה את ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה ואת סגנו בתקיפה בטהרן. כשנשאל האם ביקש מארה"ב לקבל פצצות "מפצחות בונקרים" – נשק שמסוגל לפגוע במטרות תת-קרקעיות – השיב: "אני לא מתכוון להיכנס לדיונים שלי עם הנשיא".

נתניהו הודה לטראמפ על הסיוע להשגת גורם ההפתעה בתחילת מבצע "עם כלביא", כשקרא בפומבי לישראל להימנע מתקיפה – בידיעה שהפעולה תצא לדרך.

בנוסף, ראש הממשלה העביר מסר ישיר לעם האיראני: "המשטר מנע מכם חיים מאושרים – החופש שלכם קרב".

maximize-image
images-count8+
תיעוד מתקיפות חיל האוויר באיראן | צילום: רשתות ערביות

מקודם יותר הערב אזעקות הופעלו ברחבי הארץ בעקבות מטח טילים מאיראן בפעם השנייה היום. 4 בניינים נפגעו בנפילה בעיר חיפה, צוותי הצלה הוזנקו למקום וישנו חשש ללכודים. עד כה בחיפה ישנם 7 פצועים שפונו לבית החולים, חלקם נפגעי חרדה.

מהמרכז הרפואי בני ציון בחיפה נמסר: "למחלקה לרפואה דחופה – מיון במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, הגיעה לפני זמן קצר אישה בת 46 שנפצעה כתוצאה ממטח הטילים ששוגר מאיראן. היא עוברת כעת סדרת בדיקות. מצבה קל".

במשטרה עדכנו: "בהמשך לדיווח אודות אירוע נפילה בתחומי מחוז צפון, כוחות משטרה וחבלני מחוז צפון בשיתוף גופי ההצלה נמצאים במקום, מפנים את הפצועים וסורקים אחר דיווח אודות לכודים במקום".

maximize-image
images-count8+
זירת הנפילה בחיפה | קרדיט: איחוד הצלה

בנוסף, הרמטכ״ל, רב אלוף אייל זמיר פנה הערב בהצהרה לאזרחי המדינה: "אזרחי ישראל, אנחנו נמצאים ביום השלישי של מבצע 'עם כלביא'. זהו מבצע היסטורי וחסר תקדים לפגיעה משמעותית באיום קיומי שאיראן בנתה במשך שנים, במטרה להשמיד אותנו.

אנחנו ממשיכים לפעול בהתאם לתוכנית סדורה, יסודית, מקצועית ומתפתחת. ביממה האחרונה סיימנו לפרוץ ציר אווירי לטהראן, ביצענו קרב הבקעה אווירי. טייסי חיל האוויר טסים תוך כדי סיכון במרחק של מאות רבות של קילומטרים משטח מדינת ישראל ותוקפים מאות מטרות מגוונות בצורה מדויקת.

לצד זאת, מאתרים ומשמידים משגרי טילים שיורים לעבר שטחנו. מהרגע שיצאנו למערכה פעלנו בהפתעה ותחבולה עם מכת הפתיחה חיסלנו את צמרת הפיקוד הצבאי. נמשיך להגביר את עוצמת הפעולה שלנו ובכך נחזק את ביטחוננו שנים קדימה.

maximize-image
images-count8+
הרמטכ"ל, רב אלוף אייל זמיר | צילום: דובר צה"ל

ההגנה על העורף שלנו היא חלק משמעותי במערכה. כפי שאמרתי לכם בתחילת הדרך יהיו אירועים קשים. אנחנו נמצאים בעיצומו של אתגר שונה מזה שהורגלנו אליו. ידענו שיהיו מחירים והם ממחישים את הסיבה לכך שפעלנו עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי.

צה״ל מפעיל את מיטב המערכות, השיטות והיכולות על מנת להפחית את הפגיעות, אך אין מדובר ביכולת הרמטית. בתחילת המבצע איבדנו אזרחים מפגיעות של טילים, ליבי עם משפחות ההרוגים והנפגעים. אני קורא לכם למלא אחר ההנחיות בצורה מלאה. פעולות נכונות מפחיתות את הסיכון לחיי אדם באופן דרמטי.

זו אחריות של כולנו לבצען. אני מבקש להביע את הערכתי לאנשי פיקוד העורף ולשאר כוחות הביטחון הפועלים בשיתוף פעולה להצלת חיים. אזרחי ישראל, אני מבטיח לכם כל מי שפוגע בכם משלם וישלם מחיר כבד בכל מקום ובכל זירה.
אנחנו בעיצומה של מלחמה רב זירתית, בעודנו תוקפים את המשטר האיראני אנחנו ממשיכים להגן בעזה ובזירות נוספות.

כוחות צה״ל בכלל הגזרות מגלים אומץ ומסירות יוצאת דופן. איננו שוכחים לרגע את משימתנו המוסרית להשיב את חטופינו הנמצאים בשבי חמאס. לצערי איבדנו אתמול לוחם מחטיבת כפיר, רב-סמל במילואים נועם שמש זכרונו לברכה, שנפל בקרב ברצועת עזה. אני מבקש לשלוח מכאן תנחומים למשפחתו.

אנחנו נמשיך בקור רוח, בהתמדה ובנחישות כדי להגשים את מטרות המלחמה. עם ישראל באופיו המיוחד תמיד גילה חוסן ולכידות ברגעים גורליים זוהי השעה בה אנחנו נמצאים כעת. אומה חפצת חיים אנחנו ועבור הבטחת עתידנו ובחירותינו נדע לקבל החלטות קשות. המערכה בעיצומה צניעות, אחדות יציבות ואמונה בצדקת הדרך. מעשינו מדברים – ׳הן עם כלביא יקום׳".

maximize-image
images-count8+
מטוסי חיל האוויר לפני המראה לתקיפה באיראן| צילום: דובר צה"ל
maximize-image
images-count8+
מטוסי חיל האוויר לפני המראה לתקיפה באיראן| צילום: דובר צה"ל

כזכור, חיל האוויר החל לתקוף היום תקיפה נרחבת באיראן, כשמוקד הפעולה הוא בבירה טהרן. בין המטרות – מפקדות, מתקנים הקשורים לפרויקט הגרעין האיראני, משגרי טילים, תשתיות ביטחוניות ומתקני דלק. התקיפה מגיעה לאחר המטח הכבד ששיגרה איראן לעבר ישראל, שכלל כ־70 טילי קרקע-קרקע ועשרות כטב"מים, ובו נהרגו שבעה בני אדם בעיר בת ים, ונגרם נזק כבד לבנייני מגורים.

maximize-image
images-count8+
זירת ההרס בבית ים | קרדיט: דוברות והצלה
maximize-image
images-count8+
זירת ההרס בבית ים | קרדיט: דוברות והצלה

במהלך היממה האחרונה תקף חיל האוויר מעל ל־170 מטרות ברחבי איראן ותימן. בין היעדים שהושמדו: משגרי טילים חמושים, תשתיות תומכות בפרויקט הגרעין, מעבדות ומרכזי שליטה, מתקני גז בדרום איראן ומתקן נפט סמוך לטהרן. בצה"ל מעריכים כי נפגעו יותר מ־720 רכיבים קריטיים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News