שר האוצר וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' אמר אתמול (רביעי) בתגובה לשאילתה של חבר הכנסת עמית הלוי ממפלגת הליכוד כי הפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר ירושלמי הציגה לקבינט באמצעות הרמטכ"ל והיועמ"שית עמדה משפטית לפיה מדינת ישראל מחוייבת לחלק מזון גם לצפון הרצועה, אזור שמוגדר כאזור לחימה. חבר הכנסת הלוי התייחס לתשובתו של סמוטריץ' בריאיון בתוכנית "ישראל הבוקר".
"שר האוצר עלה והסתבר, פעם ראשונה באופן רשמי, שלמעשה בשתי ישיבות קבינט הייתה זו היועצת המשפטית לממשלה, והרמטכ"ל, שהביאו את העמדה המשפטית של צה״ל, והן למעשה עמדו על כך שחלוקת האוכל לאזורים שבהם נמצא האויב בכל הכוח, נניח צפון רצועת עזה, תתקיים", אמר חבר הכנסת, "זאת למרות שאנחנו מאפשרים חלוקת אוכל מדרום לציר נצרים. אפילו מצב שבו ילכו לאותה תחנת חלוקה ויחזרו לעזה, הוא לא מצב שסיפק את המערכת המשפטית, ולכן החיילים שלנו נכנסים פנימה – זה דבר בלתי מתקבל".
עמית הלוי, שכיהן עד לא מזמן בוועדת החוץ והביטחון הוסיף כי החוק הבינלאומי מאפשר מדיניות של מצור, בניגדו לחוות הדעת של הפצ"רית. "אנחנו הבאנו בכנסת את אלוף משנה לירון ליבמן, ראש מחלקת דין בינלאומי בצה"ל לשעבר שהציג עמדה שונה. אין שום ספק שלפי המשפט הבינלאומי, ולא תמיד זה צריך להיות המדד, אבל גם לפי המשפט הבינלאומי אפשר "לסגור את השיבר" במקומות שמאפשרים פינוי אוכלוסייה. זה פשוט חייב להיפסק".
הריאיון המלא בראשות הכתבה
