כתבנו המדיני תמיר מורג דיווח הבוקר (חמישי) כי ישראל אישרה עקרונית את המתווה החדש שגובש בידי המתווך האמריקני סטיב וויטקוף, לאחר שהועברו אליו תיקונים קלים מצד ישראל.
גורמים מדיניים מציינים כי כעת הכדור עובר לידי ארגון הטרור הרצחני חמאס, שתשובתו צפויה להתקבל בתוך ימים ספורים, כאשר בירושלים שוררת זהירות, אך גם אופטימיות.

גורם מדיני בכיר ציין כי "האינדיקציות מכיוון חמאס נראות חיוביות", ומסביר כי הסיבה המרכזית לכך היא התגמשות מסוימת בעמדות חמאס, בעיקר בכל הקשור ללוחות הזמנים של שחרור החטופים. לפי הגורם, בניגוד לעמדות קודמות של ארגון הטרור, שבתחילה הגדירו כבלתי ניתנות לגישור, כעת הארגון כבר אינו מתנה את שחרור אחרוני החטופים החיים בסיום מלא של הפסקת האש, ומוכן ששלב זה יבוצע מוקדם יותר.
עיקרי המתווה המתגבש
שחרור חטופים: ארגון הטרור חמאס ישחרר כעשרה חטופים חיים, לצד מספר חטופים חללים, במהלך שלבים ראשונים של הפסקת האש.
נצירת האש: הפסקת אש בת כשמונה שבועות (כחודשיים), שתהיה מלווה במנגנון פיקוח וערבויות מצד ארה"ב.
שחרור מחבלים: יותר מ-1,000 אסירים פלסטינים ישוחררו במסגרת ההסכם, מתוכם למעלה מ-100 אסירי עולם. מדובר בוויתור משמעותי מצד ישראל, שכבר הוביל לביקורת פנימית, אך הוצג על ידי גורמים מדיניים כצעד שנועד "למקסם את סיכויי ההחזרה".

סיוע הומניטרי: נבחנים שינויים באופן חלוקת הסיוע לרצועת עזה במהלך הפסקת האש, נושא הנמצא במחלוקת עם חמאס. בישראל מתעקשים לשמור על מרכזי החלוקה החדשים, שעל פי גורמים ביטחוניים "מפריעים מאוד לארגון". נזכיר כי ראש הממשלה נתניהו הבהיר בעבר כי ישראל לא תוותר עליהם.
נסיגות צה"ל: המתווה כולל גם אפשרות לנסיגות חלקיות של צה"ל משטחים בהם הוא פרוס כיום בתוך עזה. מדובר בצעד המהווה שינוי משמעותי לעומת הצהרות עבר של הדרג המדיני, כולל ראש הממשלה ובכירים בקבינט, שהצהירו באופן חד-משמעי כי צה"ל לא ייסוג עוד מהקווים שהגיע אליהם בתוך הרצועה. בירושלים מבהירים כי לא מדובר בנסיגה מלאה, ובוודאי לא מציר פילדלפי או מהפרימטר. אלא מדובר ב"התכנסויות" בשטח לצרכים מבצעיים-מדיניים בלבד.

ערבויות בינלאומיות: המתווה כולל ערבות אמריקנית לקיום הפסקת האש ולקידום משא ומתן רציני על הסדרה ארוכת טווח או סיום המלחמה. עם זאת, אין בו כל התחייבות מצד ישראל להפסקת הלחימה.
גורמים בישראל הבהירו: "אין התחייבות לסיום המלחמה, לא למועצת הביטחון ולא לארה"ב". לדברי מורג: "הנקודה הזו, לדעתי, עשויה בסופו של דבר לסכל את המגעים לעסקה, כפי שכבר קרה בעבר".
באשר לפרסומים על לחץ מצד הממשל האמריקני, ובפרט מצד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לסיים את הלחימה בעזה, הגורם המדיני הדגיש: "זה מאוד פשוט, לא נסיים את המלחמה כל עוד חמאס ברצועה והחטופים לא חזרו. חמאס יוכרע, הוא לא יישאר בעזה. זו מטרה מוצדקת שעדיין זוכה לתמיכה גם בוושינגטון".
