מאחורי הקלעים של המערכת הישראלית מתחולל מאבק עיקש על זהותה, עתידה ומוקדי הכוח שלה. מה שנראה על פני השטח כקרב משפטי נקודתי, הוא למעשה עימות רחב הרבה יותר – בין ממשלה נבחרת המבקשת לבצע רפורמות עמוקות, לבין מערך מוסדי-משפטי ותיק שמתפקד כקיר מגן אחרון של הסדר הישן.
בשעה שהמהלכים להחלפת ההגמוניה צוברים תאוצה, פסיקות בג"ץ, עמדות היועצת המשפטית והתנגדות הממסד רק מחריפים את השאלה המרכזית: מי באמת שולט במדינה – הריבון הנבחר, או שומרי הסף הקבועים?

בתי המשפט: א. צמצום סמכות בג"ץ באמצעות ביטול עילת הסבירות – נפסל בבג"ץ. ב. שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים – צפוי להיפסל בבג"ץ במהלך השנה הקרובה.
שירות המדינה: היועצת המשפטית לממשלה פסלה את מועמדותו של רואי כחלון לכהונת נציב שירות המדינה. בג"ץ חייב את הממשלה למנות נציב באמצעות מכרז בלבד.

השב"כ: הליך הפיטורים של ראש השב"כ רונן בר נפסל. בג"ץ החיל על ההליך כללי משפט מינהלי שמצמצמים את שיקול הדעת של הדרג הנבחר. איתות ברור מהיועצת המשפטית שגם מינויו האפשרי של תא"ל זיני צפוי להיפסל.
היועצת המשפטית לממשלה: היועצת טוענת כי ההליך המוצע להדחתה אינו חוקי. בג"ץ צפוי לפסול את ההליך ובכך להעצים את כוחה ואת מעמדה הציבורי והמשפטי.

לשכת עורכי הדין: בג"ץ צפוי לפסול את התיקון שמפחית את דמי החבר בלשכה, בטענה כי מדובר במהלך פוליטי שיש בו "התנכלות לשלטון החוק".
התקשורת: היועצת המשפטית מתנגדת לרפורמות שמוביל שר התקשורת, הכוללת את הפרטת כלי תקשורת ציבוריים והרחבת מגוון הדעות בשיח הציבורי. סבירות גבוהה שבג"ץ יפסול את המהלך, בין היתר בהסתמך על פסיקתו הקודמת של חנן מלצר שלפיה הזכות לשידור ציבורי כלולה בזכות החוקתית לכבוד האדם.

האקדמיה: כל ניסיון של הממשלה לבטל את החלטה 666 של ממשלת המעבר בראשות רבין – החלטה המקנה אוטונומיה נרחבת לאוניברסיטאות בנוגע להקצאת משאבים למחקר – צפוי להיפסל בבג"ץ בטענה לפגיעה בדמוקרטיה או בשלטון החוק.
למרות החסימה של בג"ץ, יש להמשיך במהלכים שניתנים להצדקה לשינוי מוקדי הכוח והשליטה במוסדות של המדינה, עד להשגת איזון שינטרל את ההטיה שלהם לאחוס"לים. כך חושפים את האמת בפני אזרחי המדינה. כך מחזירים דמוקרטיה לעם ישראל.

ואולי מכיוון טראמפ תבוא הישועה? מתי תנחת החרב של הקונגרס האמריקאי על ארגוני המחאה שלכאורה עשו שימוש פוליטי בכספי הממשל האמריקאי כדי לחתור תחת הדמוקרטיה הישראלית? ראינו את ההודעה של רוביו על הטלת סנקציות של שופטי בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, ולא רק על התובע המטריד מינית. האם בקרוב יגיע גם יומם של שופטי בית המשפט העליון שהורסים את הדמוקרטיה הישראלית?
