בעקבות הפרסום של פרשננו הצבאי נועם אמיר אמש בערוץ 14, נציגת 'אמהות הלוחמים' תקפה היום (שני) את הפצ"רית בדיון בוועדת החוקה בכנסת – וטענה: "יודעים בבירור על מקרים אחרים שהובילו לפצועים ואף להרוגים כתוצאה ממוסר לחימה מעוות בהנחייתה".
אמש פורסם כי חלק מסוים מהאירועים בהם נפלו לוחמים כתוצאה ממבנים ממולכדים, במקום שהללו יותקפו מהאוויר, נבעו מהנחיות מחמירות בנוגע ל"נזק אגבי גבוה". בתחילת המלחמה, ההנחיות אפשרו גמישות רבה יותר, אך עם הזמן, הפרקליטה הצבאית הראשית (הפצ"רית), האלופה יפעת תומר ירושלמי, הורתה על שינוי הפקודה והחמרת הכללים.
נציגת 'אמהות הלוחמים' על הפצ"רית והפרסום אמש בערוץ 14: "יודעים בבירור על מקרים אחרים שהובילו לפצועים ואף להרוגים כתוצאה ממוסר לחימה מעוות בהנחייתה"@imahotidf@idfonline @IDFSpokesperson @Israel_katz @C14_news @noamamir74 pic.twitter.com/ncq3unf3jA
— ערוץ כנסת (@KnessetT) June 9, 2025
"הכרנו את התשתית, ידענו מי נמצא שם, ולא תקפנו, כל פעם מסיבה אחרת – נזק אגבי גבוה", אמר קצין בכיר. לדבריו, המבנה הספציפי בו נפלו ביום שישי האחרון ארבעת לוחמי צה"ל בח'אן יונס עלה על הכוונת של פיקוד הדרום מספר פעמים, אך לא קיבל אישור לתקיפה אווירית.
כיום, מדרג האישורים לתקיפה מבוסס על הערכת מספר הבלתי מעורבים שעלולים להיפגע:
* פגיעה במספר גבוה של בלתי מעורבים: דורשת אישור אישי של הרמטכ"ל.
* פגיעה במספר נמוך יותר: דורשת אישור של מפקד פיקוד הדרום.
* פגיעה במספר נמוך עוד יותר: בסמכות מפקד האוגדה בשטח.
בנוסף, קיימים שלושה סעיפים חסויים בפקודה, אשר מגדירים מצבים שבהם אין אישור לתקיפה כלל.
