ביום שישי האחרון, כתוצאה מפיצוץ מטען שגרם לקריסת קומה במבנה, נפלו בחאן יונס ארבעה לוחמים, רס"ל תום רוטשטין הי"ד, סמ"ר אורי יהונתן כהן הי"ד, רס"ם מיל' חן גרוס וסמ"ר יואב רוור הי"ד – ונפצעו חמישה נוספים.
קודם לתקרית הקשה, ביום שלישי האחרון, הודה דובר צה"ל בהצהרה לתקשורת כי "כמעט כל בית שני ברצועה ממולכד ומכיל פיר מנהרה". לדבריו, "אנחנו הורסים את המבנים האלו. לא לשם הרס – כל מבנה כזה שנהרס מהווה איום מבצעי. על כוחותינו – אנחנו מטהרים שטחים מתשתיות טרור ומחבלים".

אחרי מספר תקריות קשות של לוחמים רבים אשר נפלו בעקבות מטענים שהוטמנו על ידי מחבלים, בישראל מביעים ביקורת קשה על צורת הלחימה ברצועת עזה במסגרת מבצע מרכבות גדעון – ודורשים את השמדת חמאס והכרעתו בליווי תקיפות מהאוויר על מנת לצמצם את סיכון חייהם של כוחותינו.
למה להכניס לוחמים כשאפשר לתקוף מהאוויר?
מהמנהרה שבתמונה יצאו המחבלים שהרגו 3 לוחמים רק השבוע בג'באליה, הם הטמינו מטענים על הציר ונמלטו.
בתחקיר מצאו: המנהרה יוצאת ממבנה שהותקף והושמד בעבר.
המחבלים שיקמו את הפיר ויצאו מההריסות.אף אחד לא ידע שיש שם תת קרקע. pic.twitter.com/ksJFgWc3lF
— ינון שלום יתח (@inon_yttach) June 7, 2025
כפי שחששו בישראל, ארגון הטרור ניצל את הפסקת האש שנחתמה עימו במסגרת עסקת החטופים כדי לחדש את מערך המלכודות הקטלניות שלו ברצועת עזה. הוא הטמין מטענים במבנים ובצירים, תוך ניצול נסיגת כוחותינו להכנת מלכודות מוות עבורם.
פרשננו הצבאי נועם אמיר חזר והדגיש: "עזה מולכדה בתקופת הפסקת האש, והיא מלכודת מוות – ואם צה"ל ימשיך להיכנס לתוך רצועת עזה, עם הנחה שגויה, שהצירים הללו טוהרו, שהמבנים הללו נקיים, שהפירים לא ממולכדים, שלא מחכות להם שם מלכודות, אנחנו נמשיך לחזור על עצמנו שוב ושוב ושוב ולספור נפגעים.

"תפיסת העבודה של צה"ל חייבת להשתנות ומבנה כזה, אם לא תוקפים אותו מהאוויר, הוא מלכודת מוות. אין שום סיבה בעולם, במחיר של כמות כזאת גדולה של נפגעים, להמשיך באותה שיטת עבודה. אם זה חוזר על עצמו כל הזמן, אז כנראה שמשהו שנעשה בשטח נעשה לא נכון".
כתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן הוסיף ביום שישי האחרון: "האלוף יניב עשור, כשאתה שולח את לוחמינו להיכנס לתוך מבנים מתוך ידיעה שמדובר בסכנה אתה חוטא לתפקידך בדיוק כמו קודמיך. כשאתה מוציא אותם מהכלים המשוריינים וחושף אותם בשטחים פתוחים אתה הופך אותם לנחותים מול האויב. את הרצועה יש להשמיד בהמון כח ואש. קיבלת 5 אוגדות לידיים – תביא ניצחון".
