accessibility-icon
share-icon
שר החינוך יואב קיש |  צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קיש דורש שילוב שיקום קריית שמונה בתכניות הקמת האוניברסיטה

אורנית פורן סויסה

אורנית פורן סויסה

ט סיון ה'תשפה (05.06.25)

1

1

like

1

dislike

השר קיש עוצר את התהליך להקמת האוניברסיטה בצפון ודורש שילוב תכנית שיקום כוללת לקריית שמונה • אישי ציבור וחברי מועצה בקריית שמונה לוחצים להאיץ את המהלך לפתיחת האוניברסיטה כבר בשנת הלימודים הקרובה


המהלך להפיכת מכללת תל-חי לאוניברסיטה הראשונה בגליל עובר טלטלה: שר החינוך יואב קיש הנחה לאחרונה לעצור את קידום התכניות – עד שתוצג תכנית מקיפה לשיקום חברתי־כלכלי של העיר קריית שמונה. הדרישה, שמהווה חידוש במדיניות ההשכלה הגבוהה בישראל, מבקשת להפוך את היוזמה האקדמית גם לכלי שיקום אזורי.

"הקמת האוניברסיטה בקריית שמונה היא מנוע צמיחה מרכזי לשיקום העיר והצפון כולו", נמסר מלשכת השר קיש. "השר הורה על עצירת קידום התכניות עד שיובהר באופן חד וברור כי שיקום העיר קריית שמונה הוא חלק מרכזי ובלתי נפרד מהמהלך. נדרשות תכניות ברורות להקמת מבנים עתידיים בשטח העיר, ולחיזוק ההון האנושי והסגל המקצועי, כחלק ממעורבות בחיי הקהילה המקומית".

maximize-image
images-count3+
פגיעה ישירה בקריית שמונה | צילום: כבאות והצלה צפון

לנוכח הסחבת, פנו אישי ציבור בכירים וחברי מועצת העיר קריית שמונה – כולם חברי מרכז הליכוד – אל השר קיש בקריאה להאיץ את התהליך. במכתב רשמי ששיגרו אליו, הם הזהירו כי עיכוב נוסף "מסכן את עתידה של העיר", וקראו לראות באוניברסיטה לא רק מוסד אקדמי אלא גם אמצעי הישרדות חברתי וכלכלי.

"חיי תושבי קריית שמונה הושבתו. אין פיתוח. אין חינוך. אין מסחר. תושבים רבים, כולל צעירים וסטודנטים, עזבו את העיר לאזורים אחרים. הם מרגישים שאין להם עתיד כאן. הם מאבדים תקווה", כתבו.

maximize-image
images-count3+
זירת פגיעת אחת הרקטות בקריית שמונה | צילום: עתי שלו

עוד הדגישו: "האוניברסיטה, דווקא עכשיו, היא לא מותרות – אלא אבן יסוד בתהליך שיקום רחב היקף. היא יכולה להחזיר תקווה לצעירי האזור ולתושבים הוותיקים כאחד".

המכתב נחתם על ידי 11 חברי מועצה ואישי ציבור מרכזיים בעיר: יורם ממן, ליאור כהן, ד"ר אביבה ויצמן זריהן, גרשון פחימה, רחמים כהן, שלומי בוכריס, מאיר מלכה, אבי פורטל, יורם אלגרסי, אלי סלמה, אלי זפרני.

אחת התקוות המרכזיות שמביאה עמה היוזמה היא שיקומו של הדור הצעיר בצפון. במהלך השנה האחרונה, ובעיקר מאז תחילת המלחמה בצפון, עזבו את קריית שמונה מאות צעירים, משפחות וסטודנטים – חלקם בשל חשש ביטחוני, ואחרים עקב היעדר תעסוקה, מסגרות חינוך ותחושת נטישה מצד המדינה.

maximize-image
images-count3+
זירת נפילות בקריית שמונה | קרדיט: דובר עיריית קריית שמונה

הקמת אוניברסיטה מקומית עשויה להפוך את המגמה: צעירים רבים שנטשו את האזור יוכלו לחזור אליו – הפעם כלומדים, כחוקרים, או כיזמים צעירים שיקבלו הזדמנות להשתלב בפרויקט חדשני בעל השלכות חברתיות וכלכליות רחבות.

לדברי חברי המועצה: "פתיחת האוניברסיטה היא ההזדמנות שלנו להשיב את הילדים הביתה – ולהחזיר לעיר תקווה, תנועה וצמיחה".

הקמת אוניברסיטת הגליל על בסיס מכללת תל-חי אושרה עקרונית על ידי המל”ג, במסגרת מהלך אסטרטגי ממשלתי עם תקציב של 55 מיליון ש”ח, ושילוב מכון מיג”ל כמוסד מחקר משלים. אלא שהשלמת התהליך מתעכבת, בין היתר בשל מחלוקות פנים־ממשלתיות ובשל דרישת השר קיש לשלב שיקום עירוני מלא בתכנית.

maximize-image
images-count3+
צילום: דוברות משרד החינוך

במשרד החדשנות אף נשמעת התנגדות למיזוג עם מיג”ל, מחשש לפגיעה באופי המחקרי העצמאי של המכון.

האם קריית שמונה תהפוך לדגם ראשון לאוניברסיטה שהיא גם עוגן שיקום אזורי? תלוי במידת הנכונות של הממשלה לשלב בין אקדמיה למדיניות חברתית. לפי הדרישה הנוכחית – אוניברסיטת הגליל לא תוכל להתקיים בלי קריית שמונה, וקריית שמונה לא תוכל להשתקם בלי האוניברסיטה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News