הנציבות האירופית והבנק המרכזי האירופי העניקו היום (רביעי) אישור עקרוני לבולגריה להצטרף לגוש האירו, מהלך שצפוי להיכנס לתוקף בתחילת 2026 ולהפוך אותה למדינה ה-21 המאמצת את המטבע האירופי המשותף.
במהלך הצגת הדו"ח הרשמי אמר סגן נשיא הנציבות, ולדיס דומברובסקי, כי מדובר ב"רגע היסטורי עבור בולגריה, גוש האירו והאיחוד האירופי". בבנק המרכזי האירופי בירכו על עמידתה של סופיה בתנאים הכלכליים הנדרשים, בהם יציבות אינפלציונית, גירעון וחוב ציבורי נמוכים, וכן שמירה על יציבות שער החליפין.

מאז הצטרפותה לאיחוד האירופי בשנת 2007, בולגריה חתרה להחלפת המטבע המקומי, הלב, באירו – אך אינפלציה גבוהה וחוסר יציבות פוליטית עיכבו את המהלך. רק לאחרונה הצליחה המדינה לרסן את עליות המחירים, כשמדד המחירים לצרכן ירד ל-3.5% באפריל – קרוב ליעד של 3% שהציב האיחוד.
החלטת האישור הסופית תתקבל על ידי שרי האוצר של גוש האירו במהלך כינוס הצפוי להתקיים ב-8 ביולי. עם זאת, הסוגיה עוררה מחלוקת פנימית בבולגריה – מחאות מקומיות וקמפיינים של דיסאינפורמציה מהמדינה ומחוצה לה עוררו חשש מהשלכות האימוץ, בטענה כי האירו יוביל לעלייה בעוני וביוקר המחיה.
נשיא בולגריה, רומן ראדב, אף הציע לערוך משאל עם בנושא, אך ההצעה נדחתה על ידי הרוב הפרו-אירופי בפרלמנט. חברי פרלמנט אלה טענו כי ראדב פועל לפי אינטרסים רוסים בניסיון לעכב את המהלך.
הצטרפות לגוש האירו צפויה להקל על ההלוואות, למשוך השקעות זרות ולחזק את מעמדה של בולגריה במדיניות המוניטרית של גוש האירו. המדינה האחרונה שהצטרפה לגוש הייתה קרואטיה, שעשתה זאת בשנת 2023.
