משרד הביטחון הודיע היום (רביעי) כי בשנת 2024, בעיצומה של המלחמה, נשבר שיא כל הזמנים בייצוא הביטחוני של מדינת ישראל, העומד על 14.795 מיליארד דולר – גידול של כ-13% ביחס לשנה הקודמת.
מדו"ח שפרסם משרד הביטחון, עולה כי יותר ממחצית מהעסקאות הן בשווי של מעל 100 מיליון דולר, כאשר מעל 50% מהעסקאות נחתמו עם מדינות אירופה. בתוך 5 שנים השלים הייצוא הביטחוני הישראלי זינוק של יותר מ-100%.

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם וראש אגף הייצוא הביטחוני (סיבט), תא"ל (מיל') יאיר קולס, הגישו לשר הביטחון, ישראל כ"ץ, את דו"ח הייצוא הביטחוני לשנת 2024, שנה שבמהלכה חתמו התעשיות הביטחוניות על חוזים חדשים בהיקף של 14.795 מיליארד דולר, המהווה כ-52 מיליארד שקל.
מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז הקמתה של מדינת ישראל, ששבר את השיא בשנה הרביעית ברציפות, שבה נקבע שיא חדש בהיקף הייצוא הביטחוני. במהלך השנה הצליחו התעשיות הביטחוניות, בסיוע ובהכוונת משרד הביטחון, לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם, כאשר יותר ממחצית נחשבות מגה-עסקאות בהיקפים של לפחות 100 מיליון דולר, כל אחת.

בשנת 2024 נרשמה מגמת עלייה בהיקף הייצוא הביטחוני של מערכות הגנה אווירית המהוות 48% מהיקף העסקאות, לעומת 36% בשנת 2023. זינוק מרשים חל בתחום מערכות הלוויינות והחלל, שעמד בשנת 2024 על 8% מהיקף העסקאות, לעומת 2% בלבד בשנת 2023. בנוסף, נרשמה צמיחה משמעותית בחתימת החוזים אל מול מדינות אירופה עם 54% מהיקף העסקאות בשנת 2024, לעומת 35% שנה שעברה.
היצוא הגיאוגרפי מתפרסם בכל רחבי העולם כאשר אירופה היא שיאנית רכישות מהתעשיות הביטחוניות בישראל. לאחריה אסיה עם 23% מהיקף העסקאות. מדינות הסכמי אברהם עומדות על 12% מהעסקאות שנחתמו בתעשיית הביטחון. צפון אמריקה חתמה עם ישראל 9% מהקיף העסקאות ולאחריה אסיה עם 1%.

56.8% מהעסקאות שנחתמו גדולות ביותר מ-100 מיליון דולר. העסקאות בסכומים שנעים בין 50-100 מיליון דולר מהוות 9.5%. לעומת זאת העסקאות בסכומים שבין 10 ל-50 מיליון דולר עומדות על 16.3% ועסקאות עד 10 מיליון דולר הן שניות בהיקפן עם 17.4 מיליון דולר.
מערכות הגנ"א טילים ורקטות היו בביקוש הגבוה ביותר עם 48% מהיקף העסקאות. אחריהן בפער גדול כלי רכב ורק"מ שעמדו על 9% מהעסקאות. כל אחד מתחומי הלווינות וחלל, מכ"מ ומערכות ל"א וכלי טיס מאוישים ואוויוניקה, היוו 8% מהחוזים שנחתמו.

תצפית ואופטרוניקה היו בביקוש של 6% מהעסקאות שנחתמו לעומת תחום המודיעין מידע וסייבר שעמד על 4%. תחמושת וחימוש ההיוו 3% מאחוזי העסקאות, בעוד שאמצעי ירייה ושיגור ומערכות תקשוב וקשר עמדו על 2% כל אחת. המל"טים והרחפנים יחד עם הפלטפורמות ומערכות ימיות היוו רק 1% מהקיף העסקאות.
שר הביטחון, ישראל כ"ץ: "דווקא בשנת מלחמה קשה ומורכבת, ישראל שוברת שיא של כל הזמנים בייצוא הביטחוני: 15 מיליארד דולר. ההישג האדיר הזה הוא תוצאה ישירה של הצלחות צה"ל והתעשיות הביטחוניות נגד חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן, משטר האייתולות באיראן, ובזירות נוספות שבהם אנו פועלים נגד אויבי ישראל.

"העולם רואה את העוצמה הישראלית ומבקש להיות שותף לה. נמשיך לחזק את צה"ל ואת הכלכלה הישראלית באמצעות חדשנות ביטחונית שתבטיח עליונות ברורה מול כל איום – בכל מקום ובכל זמן".
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "השיא החדש בייצוא הביטחוני הישראלי, בשנת מלחמה, מבטא יותר מכל הערכה עולמית הולכת וגוברת לביצועי הטכנולוגיה הישראלית. המערכות הישראליות הדהדו בשנה החולפת ברחבי המזרח התיכון.

"יותר מדינות רוצות להגן על אזרחיהן באמצעות אמל"ח ישראלי. על מנת לתמוך את צרכי צה"ל בטווח המידי והרחוק, עלינו להמשיך את התנופה בייצוא הביטחוני, שמאפשרת להעצים את צה"ל ביותר מערכות, לפתח את הדורות הבאים ולחזק את כלכלת ישראל".
