למעלה מ-650 אנשי ציבור באיטליה, וביניהם: פוליטיקאים, עיתונאים, דיפלומטים, חוקרים מכל רחבי המדינה, חתמו על מכתב פתוח בעד ישראל ונגד ההפגנות "למען עזה" באירופה. יוזמת של המכתב הזה היא ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת בכירה במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון – שהדגישה: "הפלישה הברברית של אלפי מחבלי חמאס לישראל, בשידור חי לעולם, לא הייתה רק זוועה אנושית – אלא אות קריאה לג'נוסייד מחודש".
על המכתב הפומבי, שנוסח ביוזמת קבוצת אישים מכל קצות הקשת הציבורית והפוליטית באיטליה, וביניהם עיתונאים, פוליטיקאים, אנשי אקדמיה ומנהיגי קהילות יהודיות, חתמו כבר למעלה מ-650 תומכים מרחבי איטליה. המסר העיקרי: להפסיק את השקרים, להפסיק את השתיקה, ולהתייצב נגד הניסיון לעטוף אנטישמיות באדרת מוסרית.

מדאיג: זינוק אדיר בהיקף האנטישמיות באירופה מאז ה-7 באוקטובר
הם פרסמו מכתב פתוח שמזהיר מהתעלמות מסוכנת מהקשר בין שנאת ישראל לבין אנטישמיות, ומהאיום הקיומי שארגון הטרור חמאס מהווה – לא רק לישראל אלא לכל יהודי העולם. המכתב כבר סוקר בתקשורת באיטליה, ובו הם מסבירים שזה אבסורד שישראל אשמה במלחמה שחמאס התחיל ושהצעדות האלה הן סכנה לא רק לישראלים אלא לכל היהודים בכלל.
היוזמה הגיעה נוכח ריבוי ההפגנות המתוכננות ברחבי אירופה בימים הקרובים "נגד המלחמה בעזה" ו"נגד ישראל", כאשר היוזמת של המכתב הזה היא ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת בכירה במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ופוליטיקאית יהודייה-איטלקייה אותה מינה בשנת 2024 שר החוץ דאז ישראל כ"ץ ליועצת מיוחדת למאבק באנטישמיות מטעם משרד החוץ.
היא קראה: "עלינו להבין מי האחראים האמיתיים למלחמה ולא לחזור על האדישות ההיסטורית של אירופה לשנאה אנטישמית".

אנטישמיות גוברת באירופה
בימים האחרונים התגברו הקולות באיטליה נגד הפגנות 'למען עזה' המתעלמות מהאיום הקיומי של חמאס על ישראל ועל היהודים ככלל. ד"ר נירנשטיין הדגישה: "ההפגנות הללו, לכאורה 'למען השלום', הן למעשה קריאה מוסווית לכניעה לדרישות חמאס – ארגון שהצהיר בגלוי כי מטרתו היא השמדת היהודים. זו לא מלחמה על גבולות – זו מלחמה על קיומו של עם".
ד"ר נירנשטיין, ששימשה בעבר כסגנית יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט האיטלקי, הזכירה את משמעותו ההיסטורית של טבח ה-7 באוקטובר: "הפלישה הברברית של אלפי מחבלי חמאס לישראל, בשידור חי לעולם, לא הייתה רק זוועה אנושית – אלא אות קריאה לג'נוסייד מחודש. מי שמתעלם מזה, שותף בשתיקה. מי שצועד היום ברחובות אירופה 'נגד ישראל', מסיר את הרסן מעל האנטישמיות". לדבריה, "מכתב זה הוא קריאת השכמה – לא להחליף את הקריאה 'יהודים החוצה' בקריאה 'ציונים החוצה'. ההיסטוריה כבר הראתה לאן זה מוביל".

לדברי החותמים, שתיקת אירופה נוכח תמיכת ההמון בצווי המעצר נגד מנהיגי ישראל, וההתרפסות מול הנרטיב הפלשתיני – מהוות חזרה היסטורית מדאיגה. "אירופה כבר התעוררה פעם מאוחר מדי. אסור שזה יקרה שוב. האדמה שעליה נשפך דם יהודי – שוב רועדת מאותה שנאה עטופה בסיסמאות חדשות", נכתב במסמך.
המכתב מבקש לעצור את השטף האנטישמי באיטליה בפרט, וברחבי אירופה בכלל: "אנחנו כואבים את מותם של כל החפים מפשע – אבל מסרבים להתעלם מהסיבה – חמאס. מי שרוצה להגן על הפלשתינים, שידרוש את פירוק חמאס מנשקו. מי שרוצה להגן על היהודים, שיפסיק להאשים את ישראל בהגנה עצמית".
