accessibility-icon
share-icon
צפו בריאיון המלא | צילום: חדשות 14

יוני בן מנחם: לטראמפ יש את האינטרסים האמריקנים לדאוג להם

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ז סיון ה'תשפה (03.06.25)

2

1

like

0

dislike

המזרחן יוני בן מנחם שוחח עם עודד מנשה על סוגיית הסכם הגרעין עם איראן, וציין כי הוא מאמין שטראמפ לא יסוג מהתנאי שאיראן תצטרך להפסיק להעשיר אורניום בשטחה • עם זאת, בן מנחם הבהיר שלנגד עיניו של הנשיא עומדים האינטרסים האמריקניים ולאו דווקא הישראלים - על כן ישראל תצטרך לדאוג לעצמה


המזרחן יוני בן מנחם התייחס היום (שלישי) בריאיון עם עודד מנשה, למשא ומתן בין ארה"ב לאיראן ולאפשרות של תקיפה במתקני הגרעין. המזרחן טען כי על אף שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא מגדולי הידידים של מדינת ישראל, יש לו את האינטרסים האמריקנים לדאוג לגביהם.

בן מנחם הבהיר כי לנשיא טראמפ יש את המדיניות שלו: "כדאי לא לזלזל בטראמפ, הוא איש עסקים מאוד ממולח. אתה רואה את ההון שהוא צבר במשך השנים, ויש לו גם דעה די מגובשת על האיראנים ועל שיטת המשא ומתן שלהם.

maximize-image
images-count3+
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

"אני חושב שלמרות כל הידיעות הסותרות בתקשורת, נכון לעכשיו הוא מתעקש על העניין הזה שהם לא יעשירו אורניום על אדמת איראן, ובעצם מקבל את המודל הלובי שראש הממשלה נתניהו הציע".

לדברי המזרחן, ישראל צריכה לשמור על קשר תמידי עם הנשיא על מנת לוודא שלא יסוג מהתנאי של העשרת האורניום: "צריך לחזק את את העמדה הזאת של טראמפ, ולא לתת לו לסגת ממנה.

maximize-image
images-count3+
המשלחת האיראנית רגע אחרי סבב השיחות הראשון על הגרעין עם האמריקאים בעומאן | צילום: רויטרס

"מצד שני, אני מעריך שגם אם בסופו של דבר טראמפ יתרכך וילך לאיזשהו הסכם עם איראן שהוא רע לישראל, אני מאמין שההנהגה הישראלית פה תקבל את ההחלטה להשמיד בשלב כלשהו את אתרי הגרעין האיראניים, מכיוון שזה עניין קיומי למדינת ישראל, ואי אפשר לשחק בעניין הזה".

המזרחן ציין כי ישראל מתוכננת לתקיפה באיראן, גם את תצטרך לעשות זאת בעצמה: "בינתיים, ישראל, אם אתה עוקב אחרי הדיווחים, אז ישראל עשתה תרגיל גדול של חיל האוויר.

maximize-image
images-count3+
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

"ממשיכים באימונים ובהכנות לתקיפת אתרי הגרעין, במקביל למאמץ מדיני, כל הזמן להיות בקשר עם הממשל האמריקני כדי להמשיך ולתחזק אותו בעמדה הנוכחית שלו. אסור שתישאר אפילו צנטריפוגה אחת על אדמת איראן.

"צריך להרוס את כל הצנטריפוגות ולהוציא כבר את האורניום המעושר ברמה צבאית, או ברמה שמתקרבת לצבאית של 60 אחוזים, להוציא אותו מאיראן. וזה, אם הדבר הזה יצא לפועל, זה יהיה הישג גדול למדינת ישראל".

מנהיג איראן, האייתוללה עלי חמינאי |
maximize-image
images-count3+
מנהיג איראן, האייתוללה עלי חמינאי | צילום: רשתות ערביות

בן מנחם הסביר שלנגד עיניו של הנשיא עומדים האינטרסים האמריקנים, יותר מאלו הישראליים: "צריך לזכור, טראמפ הוא ידיד גדול מאוד של מדינת ישראל. הנשיא הכי טוב, אני חושב, שהיה בארצות הברית מבחינת מדינת ישראל, ביחס שלו לישראל, ליהודים, עשה דברים גדולים וחשובים עבור מדינת ישראל, ואני בטוח שהוא גם יעשה.

"אבל בסופו של דבר הוא נשיא ארצות הברית, לא נשיא מדינת ישראל, ויש לו את האינטרסים האמריקניים, ויש את הבעיה הכלכלית בארצות הברית, ויש לו הבטחות לבוחרים, הוא צריך לעמוד בהן".

עקבו אחרינו גם ב-Google News