העיתונאי עקיבא ביגמן חשף היום (שלישי) בתוכנית "האולפן הפתוח" כי למרות שורה של החלטות ממשלה חגיגיות על הקמת עשרות יישובים ב-30 השנים האחרונות – המציאות בשטח לא משתנה: "ממשלות ישראל ויתרו על הסמכות הזו של הקמת יישובים".
ביגמן טען כי קיימת הנחייה לכאורה תמימה משנת 2002 של היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז, "שבעצם הממשלה לא יכולה להחליט להקים יישובים אלא לכל היותר להמליץ לדרגים המקצועיים לבחון האם רצוי להתחיל תהליך של הקמת יישוב".

לדברי ביגמן, ההנחיה הזו נוטלת את כל הסמכות מהדרג הנבחר לדרג הפקידותי – מה שנקרא המקצועי, שמתנגד באופן עקבי להקמת יישובים. וכך למרות ההכרזות על הקמת יישובים – המציאות העגומה היא שלא הוקם אף יישוב אחד בשטחי הנגב, הגליל או רמת הגולן.
