פרופסור קובי מיכאל, חוקר בכיר ומומחה לזירה הפלשתינית, התראיין הבוקר (שלישי) בתוכנית "ישראל הבוקר" אצל טל מאיר והתייחס להתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, למצב של ארגון הטרור חמאס, ולאסטרטגיה שישראל צריכה להוביל במטרה להכריע את הארגון.
לדבריו, חמאס נמצא בנקודת שבר: "המצוקה שאליה נקלע חמאס היא מצוקה אמיתית. הוא הולך ומתנתק ממקור העוצמה העיקרי שלו, האוכלוסייה האזרחית. הוא פגוע מאוד מבחינת מנגנוני השליטה בתוך הארגון, מוחלש מאוד מבחינה צבאית, ומה שעדיין מצליח להזרים לו חמצן הוא הלחץ הבינלאומי על ישראל".

בהתייחסות להתנהלות ישראל מול המגעים להסדר, אמר מיכאל כי אין סתירה בין קיום משא ומתן לבין המשך הפעולה הצבאית: "אפשר לנהל מגעים גם בלי משלחות לקצה העולם. אבל אסור שהמגעים יכתיבו את המהלכים הצבאיים – להפך, הלחץ הצבאי צריך להשפיע על המגעים, לקצר אותם, ולקרב אותם לתנאים שאנחנו קובעים". מיכאל הוסיף כי "יש להיצמד לתוכנית מרכבות גדעון ולא להאט, גם כאשר נדמה שיש התקדמות מדינית".
לדבריו, ברור כבר כיצד חמאס מתנהל במסגרת המשא ומתן: "חמאס מנסה למשוך זמן, הוא לא מתכוון לחתום על הסכם. ככל שנמשיך בלחץ, וככל שמרכזי החלוקה יופעלו טוב יותר, כך חמאס יילחץ למצב בלתי נסבל, וזה יעלה את הסיכוי להסכם שיהיה קרוב יותר לאינטרסים של ישראל מאשר לאלה של חמאס".

בנוגע לסיוע ההומניטרי והאפשרות שייצר שינוי ביחס האוכלוסייה ברצועה, אמר מיכאל כי אכן יש בכך פוטנציאל: "ככל שהאוכלוסייה תתמודד עם גורמים אחרים בשטח, יש סיכוי לשיתופי פעולה, אולי גם לקבלת מידע. ייתכן שהם יבינו שיש 'בעל בית חדש'. אבל צריך לזכור: אין כאן סנטימנטים כלפי מדינת ישראל, ויש עדיין תשתית אידיאולוגית שמנוגדת לעצם קיומנו".
לסיום, התייחס מיכאל לנושא החטופים והיכולת לבצע פעולות חילוץ: "אין לנו מחסור מודיעיני, אלא בעיה אופרטיבית. לאחר חילוץ נועה ארגמני, חמאס מלכד את כל הזירות, הסיכון בחילוץ הפך עצום, והמטרה היא חטופים חיים, לא גבורה לשמה. לכן הפעולה הצבאית צריכה להיות מחושבת מאוד".
